Skogsnyheter

Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept. 22

43 inlägg 9069 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Sjögården  
#772342 Förstår inte överhuvudtaget hur 2022 års resultat för Södra skall kunna hanteras vad jag kan se just nu.
Det går naturligtvis att sätta av och reservera en hel del för framtida utmaningar.
Men efter en efterlikvid som förra årets nivå återstår hög ränta på insatser och en stor insatsemission som verktyg i lådan.
Hade nog varit smakligt med en högre timmerprisnivå under 2022 men tror det är för sent nu.
Men vi får väl se vad styrelsen hittar på.
Förra årets nyskapande tanke med efterlikvid för två år var ju en oväntad innovation.
Man lär sig alltid något nytt.. 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

bgsentr  
#772343
Sjögården skrev:Förstår inte överhuvudtaget hur 2022 års resultat för Södra skall kunna hanteras vad jag kan se just nu.
Det går naturligtvis att sätta av och reservera en hel del för framtida utmaningar.
Men efter en efterlikvid som förra årets nivå återstår hög ränta på insatser och en stor insatsemission som verktyg i lådan.
Hade nog varit smakligt med en högre timmerprisnivå under 2022 men tror det är för sent nu.
Men vi får väl se vad styrelsen hittar på.
Förra årets nyskapande tanke med efterlikvid för två år var ju en oväntad innovation.
Man lär sig alltid något nytt.. 😉

Ja kanske man ska betala efterlikvid på alla de år man underbetalt timret jämfört med sågverken🙈

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Sjögården  
#772345 Det var rätt många år som Södras sågverk knappt betalade kostnaderna.
Då var det massabruken som betalade efterlikviden på timret..
Då var det nog fler än jag som tyckte att det var bättre att lämna sågverksbranschen till andra aktörer.
Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.
Men som du säger, det går alltid att få lite extra ” justbarafördigtillägg” om man kan vänta på tillfället.
Och inte något ont i det, det bara vitaliserar.. 😉

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

gurka  
#772347
Sjögården skrev:Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.


Jag håller med om att Södra sätter grundnivån på både timmer och massaved men tyvärr på ett sätt som snarare är till fördel för industrin än för skogsägarna. Jag är tveksam om det långsiktigt är bra för effektiviteten i svensk skogsindustri med dagens stora vinster industriledet.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

bgsentr  
#772369
Sjögården skrev:Det var rätt många år som Södras sågverk knappt betalade kostnaderna.
Då var det massabruken som betalade efterlikviden på timret..
Då var det nog fler än jag som tyckte att det var bättre att lämna sågverksbranschen till andra aktörer.
Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.
Men som du säger, det går alltid att få lite extra ” justbarafördigtillägg” om man kan vänta på tillfället.
Och inte något ont i det, det bara vitaliserar.. 😉

Säljer alltid slutavverkning som rotpost! Och det behagar ju inte Södra beblanda sig med.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

bgsentr  
#772370
gurka skrev:
Sjögården skrev:Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.


Jag håller med om att Södra sätter grundnivån på både timmer och massaved men tyvärr på ett sätt som snarare är till fördel för industrin än för skogsägarna. Jag är tveksam om det långsiktigt är bra för effektiviteten i svensk skogsindustri med dagens stora vinster industriledet.

Alla måste tjäna pengar, men nu är det en extrem snedfördelning till industrins fördel.
Och när det gäller massa har det varit det under lång tid, fundera ett slag på vad alla misslyckade investeringar kostat under åren, bara ett av senare exemplen Trivselhus som Södra fick i pant av Johan Hansen när Han inte kunde betala timmer han köpt av södra.
Det hade varit billigare om södra låtit honom köpa tillbaka det eller rent av gett honom det.
Oftast är det bättre att fokusera på det man någorlunda kan!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Fredrik Reuter  
#772373
alias skrev:
Fredrik Reuter skrev:Jag skrev i ursprungsinlägget att det var toppriser Tåndemåla. Från officiella källor i Österrike. Att du antyder att vi skulle föra svenska skogsägare bakom ljuset tycker jag är riktigt tråkigt, efter all tid i skogen tillsammans IRL så tror jag ändå att du innerst inne vet var vi står. Jag garanterar att vi gör allt för att svenska skogsägare ska ha det så bra det bara går.

Men vi kan ta dina priser som du anger i slutet (€104). Det blir då ett svenskt pris som motsvarar 1.226 kr/m3fub. Inte så långt ifrån toppriserna i ursprungstexten (1.356 kr).


Med risk för att bli beskylld för att ha läst första inlägget i tråden slarvigt så tolkade inte jag heller "toppar" eller "toppriser" som priset på marginalvolymer i storlek med några bil och släp, utan tolkade det som att det avsåg någon form av volymvägt medelpris på omsatt virkesvolym och att den "topp" som det nu refererades till avsåg en ny tidsmässig prispeak efter en sjunkande trend sedan i maj månad.

Tänker man i termer av ev. möjlig lönsamhet i virkesexport så anser jag att det är intressantast med genomsnittliga prisuppgifter på de stora virkesvolymerna.

Är då 1226 och 1356 kr/m3fub tämligen likvärdiga priser? På min räknare skiljer det 10,6% och 130 kr/m3fub. Om det är mycket eller lite låter jag var och en att avgöra själv.

Nu tror jag inte att Fredrik och Torbjörn är ute efter att föra någon bakom ljuset, men diskussionen i tråden tycker jag visar på vikten av att presentera/kommentera statistik på ett tydligt och korrekt sätt för att undvika tvetydigheter och missförstånd.

MVH
Alias


Jag ska göra en djupdykning i Österrikes statistik till veckan och kommer återkomma med hur deras prisstatistik på rundvirke fungerar mer ingående.

Jag får det också till 10,6 % i skillnad mellan Tåndemålas priser och toppriserna i Österrike. Jag dristar mig med att tycka att skillnaden är förvånansvärt liten. Speciellt om man jämför mellan ex. normaltimmer av gran och masurbjörk som gjorts i tråden.


r93 skrev:Tio procent är tio procent.

Tyvärr har det ju blivit så på SFO att lite för mycket av det som Thorbjörn och Fredrik lägger upp stämmer ju inte om man tittar lite djupare.

Detta är extremt tråkigt att behöva faktagranska allt.

Den här lasermätningen av kalhyggen som lades upp för ett tag sedan är skrämmande dålig, sedan när man kritiserar det så blir det bara tyst.

Likaså i senaste podden, priset på björkmassa är 475:- enligt forumägarna, ”möjligtvis några kronor mer för certifiering”

Rätta mig om jag har fel, men @Tåndemåla gav ett exempel på att det blir närmare 600:- med efterlikvid från södra.

Det blir alldeles för mycket ”sensationsjournalistik” och för lite skog på forumet nuförtiden.


Jag håller inte med dig R93.

Sedan är det ju så att man som medborgare av princip ska vara kritisk och även faktagranska allt man läser. Det må vara tråkigt men ack så viktigt. Finns det sedan fel så är det inte värre än att erkänna detta och gå vidare från det, vi är ju inte mer än människor.

Ang. lasermätningen så anser du att Antons studie är fel. Som vi skrivit som svar till dig i den tråden så går det inte att säga att den är fel genom att ex. göra 10 st stickprov. Det var därför vi i artikeln uppmanade att studien utmanades av en liknande studie. Då får vi något att jobba med och alla kan gå framåt i utvecklingen.

Gällande svaren i den tråden så är det bäst att Anton själv svarar. Han kommer att göra det men har inte haft tid för detta ännu. Men det kommer.

Ang lövmassaved och priser så tror inte jag att priserna från Österrike (om det är de som det ska jämföras med) innehåller ev. efterlikvider. Men jag ska kolla detta så fort jag kan och återkomma.

Jag håller alltså inte med dig i att vi skulle hålla på med sensationsjournalistik. Att få upp Sverige ur prisdiket för rundvirke jobbar vi dock gärna med.


Tåndemåla skrev:Oj😳 Den stenen fick man vist inte röra.
Jäklar vad snabbt man fick komma ner på jorden igen.
@alias beskriver mycket bra hur jag resonerar kring era rapporter och blev då väldigt förundrad hur det verkligen var.
Med ditt svar Fredrik så utgår jag igår att du viste detta och då anser jag att du undanhåller information som kan vara bra om nu vi skogsägare ska få det bättre.
Du behöver inte sätta gammal vänskap och lojalitet på spel för det.
Jag tog uppriktigt illa upp av ditt svar på två frågor som jag undrade över där av har jag inte svarat förrän nu när jag tänkt över saker och ting samt sovit på saken.

Priset 104€ får både jag och Dieter till 1130kr fubben och vi är båda intresserade hur då får en 100kr till.

Priset104€ är för oskadad gran och varje parti bedöms efter hur mycket torrt virke som är med.
Torrt virke går på allt från 60-80€
Jag har samlat på mig ett gediget material tack vara Dieter med aktionslängder skogsbruksplaner barkorre bekämpning och kontinuitet skogsbruk som jag tänkt dela med mig av på sfo.

Just nu känns det inte så jäkla roligt att göra detta.


Ingen fara Tåndemåla, du får lyfta saker och ifrågasätta. Jag reagerade dock starkt på att jag (och Torbjörn) skulle föra skogsägarna bakom ljuset. Det är enligt mig precis tvärtom som vi jobbar och att då bli beskylld för detta känns fel och tråkigt.

Ingen skulle vara gladare än oss om svenska virkespriser steg till i alla fall finsk nivå. Det är viktigt för att näringen ska vara vital på nationell nivå men också givetvis roligt att svenska skogsägare får bättre lönsamhet.

Jag ber om ursäkt om du anser det blev fel att jag tog upp vår relation i detta. Jag hoppas du förstår läget och vi kan kan gå vidare.

Ang. de 10 procenten som du och Dieter inte hittar så gäller detta med största sannolikhet att Centraleuropa använder “Huber-fubb”. Går man tillbaka i länkarna i första inlägget så kan du läsa mer om detta. Jag har pratat med tyskar som bekräftar att det är som “Mosjonisten” skriver här: Mosjonisten - Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Men du får gärna ta upp detta med Dieter också. Som sagt så är det viktigaste att vi hamnar så nära sanningen som möjligt, det vinner alla på i längden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Sjögården  
#772377
bgsentr skrev:
Sjögården skrev:Det var rätt många år som Södras sågverk knappt betalade kostnaderna.
Då var det massabruken som betalade efterlikviden på timret..
Då var det nog fler än jag som tyckte att det var bättre att lämna sågverksbranschen till andra aktörer.
Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.
Men som du säger, det går alltid att få lite extra ” justbarafördigtillägg” om man kan vänta på tillfället.
Och inte något ont i det, det bara vitaliserar.. 😉

Säljer alltid slutavverkning som rotpost! Och det behagar ju inte Södra beblanda sig med.

Enligt min åsikt skall Södra inte köpa rotposter av sina egna medlemmar om nu likabehandlingsprincipen skall gälla.
Däremot tycker jag det är Ok att köpa rotposter av icke-medlemmar på marknadens villkor.
Då har man ju valt att avstå resultatdelning och vill ha så mycket som möjligt direkt.
Men det är det säkert mycket åsikter om.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Sjögården  
#772378
gurka skrev:
Sjögården skrev:Nu har strukturomvandlingen bland sågverken gjort att för få slåss om timret så Södra behövs för att sätta grundnivån.


Jag håller med om att Södra sätter grundnivån på både timmer och massaved men tyvärr på ett sätt som snarare är till fördel för industrin än för skogsägarna. Jag är tveksam om det långsiktigt är bra för effektiviteten i svensk skogsindustri med dagens stora vinster industriledet.

Södra har som idé att i första hand vara bra för sina medlemmar och i sista hand, eller inte alls,för övriga skogsägares prisnivå.
Man köper all skog medlemmarna vill leverera för ett pris som är tillräckligt högt för att få det ur skogen.
Sen får vinsten av förädlingen delas ut till medlemmarna på kort och lång sikt.
Med tiden har det blivit en ansenlig summa för genomsnittsmedlemmen.
Många medlemmar är nöjda med det upplägget och de som inte är det väljer att sälja till någon annan.
Inget konstigt i det.. 😉

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772387
Fredrik Reuter skrev:Ang lövmassaved och priser så tror inte jag att priserna från Österrike (om det är de som det ska jämföras med) innehåller ev. efterlikvider. Men jag ska kolla detta så fort jag kan och återkomma.

Skiljer priserna sig mycket mellan olika regioner i Tyskland /Österike och vid hur stora poster gäller priserna ni redovisar.
Här i Sverige verkar det ju skilja en hel del i vilken landsände man befinner sig i, för södra delen av landet tycker jag att Tåndemålas priser stämmer.
Här i Skåne får jag 550 kr/fub för björkmassan och då är det före eventuella certifieringar och någon efterlikvid existerar inte.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

gurka  
#772411
Sjögården skrev:Man köper all skog medlemmarna vill leverera för ett pris som är tillräckligt högt för att få det ur skogen.
Sen får vinsten av förädlingen delas ut till medlemmarna på kort och lång sikt.
Inget konstigt i det.. 😉


Upplägget är som jag uppfattar det mer förmånligt för industrin än för skogsägaren.

Det leder till:
Industrins investeringsbehov och behov av kassaflöde går före skogsägarens.
Ökat samarbete med virkesutbyte mellan industrigrupperna.
Mindre möjlighet för skogsägaren att planera sina inkomster och ekonomi
Centrala beslut om köp och nedläggningar av sågverk och industrier i inre Götaland leder till minskade möjligheter för bosättning och försörjning i inlandet .
De lägsta råvarupriserna i Europa.

Men som industribeslut är det helt logiska beslut

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772412 Helt klart mer förmånligt för medlemmen än för leverantören. Det är väl också meningen med en ekonomisk förening? Att gynna medlemmarna?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Torbjörn Johnsen  
#802073 En liten uppdatering om grantimmerpriser i Österrike maj 2023:

Jag har nyss besökt en större sågverksaktör som köper in mer än en miljon fub i Österrike och Tyskland. De betalar just nu i Österrike ”runt 110 Euro/m3fub” för leveransvirke vid bilväg eller i rotköp (brutto innan avv-kostnad). Omräknat till svenska kronor motsvarar det med dagens Eurokurs ca 1265 kr/m3fub. I fjol sommar och höst betalade de högre priser enligt sågverkslefningen men priset har sjunkit något sedan dess.

Det här priset avser deras genomsnittspris för grantimmer i Österrike och är alltså inget toppris för ett mindre psrti. Att döma av vad jag såg på vedgården och hur trävarorna såg ut så var det ingen exceptionellt hög kvalitet. Stockdiametern var garanterat grövre än på svenska sågverk men det fanns mycket blånad och lagtingsröta med. Rent subjektivt skulle jag säga att virkeskvaliten är högre på vedgården hos valfritt sågverk i Götaland.

Konkurrensen om timret är hård och sågverken får betala för att få det ur skogen. De sa lite skämtsamt att de alltid tycker att timret är för dyrt men att det inte går att dra ner på inköpen om man vill bedriva sågverksamhet. De försöker öka kundanpassningen och marknadsarbetet istället så att de kan ta bra betalt för sina produkter.

Det kommer reportage från besöket så småningom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).