Skogsnyheter

Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

3 inlägg 666 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

Torbjörn Johnsen  
#770839 Det pratas ju från sågverkshåll om att trävarumarknaden nu dyker och att speciellt GDS (gör-det-själv) backar rejält. Jag roade mig med att kolla några av byggvaruhandlarna som ju enligt den logiken nu borde sänka sina priser till kund. Hur mycket kostar en regel i "tvåtumfyra" (45 x 95 mm enligt modernt metriskt system)?

Så här ser det ut enligt respektive byggvarukedjas webbsidor den 13 september 2022:

Byggmax (Jönköping): 38,95 kr/lm
K-Rauta: 40,40 kr/lm
Optimera: 41,36 kr/lm
Bauhaus: 37,95 kr/lm

För att jämföra kommer här några historiska priser inkl datum från främst Byggmax priser. Döm själva:

21 juli 2022: 38,95 kr/lm
20 juni 2022: 40 kr/lm
4 april 2022: 37,85 kr/lm
5 sept 2021: 38,95 kr/lm
21 feb 2019: 12,76 kr/lm

Som ni ser så har inte byggvaruhandeln sänkt sina priser alls för vanliga byggreglar utan de ligger kvar på de rekordhöga nivåer som sattes under sommaren i fjol. Om nu sågverken har sänkt sina priser så kan man tycka att bygghandlarna skulle vilja sänka sina priser för att öka försäljningen. Eller också så tänker bygghandlarna öka sina vinstmarginaler och tjäna ännu mer pengar.

Jag gjorde några slumpvisa besök hos flera bygghandlare i stan under dagen och kollade lite hur det såg ut samt pratade med personalen. Alla hade skapligt med regel-varor i sina hyllor men vissa dimensioner var lite utplockade. Framför allt 45x95 och 45x120. Enligt personalen är det skaplig försäljning även om det inte är som när det var som mest under Coronan.

Ingen hade hört något om framtida prissänkningar men jag var tydligen inte den första som frågade. Kan det vara så att sågverken, genom att gå ut och "snacka ner" marknaden, driver fram en förväntan om framtida prissänkningar och därmed skapar en självuppfyllande profetia? Eller är det bara en fördröjning i kedjan så prissänkningarna kommer framöver i bygghandeln?

Något som däremot verkar ha fått lite sänkta priser är tryckimpregnerat virke. Tyvärr har jag ingen bra prisdata att jämföra med men det kanske finns någon som vet? Vad tror ni annars om priserna i bygghandeln? Kommer vi att se minskningar eller är de här för att stanna?
Ingen prissänkning. Än. Skärmdump från Byggmax.se 13 september 2022

TS
Skogsnolia 2023

Re: Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

Berkshire  
#770871 Om man tittar Byggmax senaste rapport (Q2 2022), så kan man konstatera att Byggmax i väsentligt lägre omfattning lyckats sälja ut den lageruppbyggnad som alltid görs inför vår/sommar-försäljning. Bruttomarginalerna är därtill ner. Jag tror det är väldigt sannolikt att bruttomarginalerna fortsatt kommer tappa en del när man väl vill göra av sig med sitt lager.

Användarvisningsbild

Re: Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

Camwood  
#772006 Lite missvisande att utgå från en minutprislista som mått på vad trävarupriserna ligger i dag till kund. Skulle tro att dom följer sågverkens priser generelt. Hur stor del av försäljningen till Svensk byggindustri handlas med minutprislista? Inte så stor tror jag utan priser förhandlas hela tiden vid leverans till nya byggen. När jag jobbade i byggmaterialhandeln så fick vi veckorapporter från sågverken som var våra leverantörer och våra kunder hadde koll på sågverkens priser via sina egna kanaler. Ingen lura någon. Men en viss eftersläpning finns alltid vid ändrade trävarupriser och det gäller upp och ner. Ingångna avtal och kontrakt gäller tills nya skrivs och därmed nya priser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).