Skogsnyheter

Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

16 inlägg 5341 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Fredrik Reuter  
#769274 Den senaste tiden har det från flera sågverk kommit nyheter om att produktionen nu begränsas efter rådande marknadssituation. På ren svenska så säljs det alltså inte så mycket sågade trävaror längre. Södra gick den 22 augusti ut med en nyhet om att de justerar produktionen och idag skriver ATL att Vida drar ner sin sågverksproduktion med upp till 20 %. Detta då man sett en kraftig inbromsning i försäljningen.

Man skulle kunna sammanfatta det som att marknaden i princip har dött under juli och augusti. Detta givet att det när sågverken rapporterade sina Q2-rapporter som har försäljning fram till 23:59 den 30 juni då såg väldigt få moln på virkeshimlen.

Som av en händelse så intervjuades Johan Freij på Danske Bank i Dagens Industri idag. Även han har en ganska dyster bild och när journalisten frågar om hur skogsägaren ska göra nu så är rådet från Danske Bank att "Passa på och sälj nu". Medans priserna är höga.

Jag fick ungefär samtidigt kontakt med en väl initierad person i skogsindustrin i Sydsverige. Hans bild är att sågarna går ungefär som vanligt (de han har koll på) och rundvirkeslagren vid industrin är låga. Det rimmar alltså ganska illa med hur skogsindustrin uttrycker sig i nyheter och i media.

Utan att dra några slutsatser så lämnar jag frågan fri. Tror du att det är bom stopp på marknaden nu eller kan detta vara ett sätt för sågverken att slippa höja virkespriserna?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

r93  
#769276 Garanterat bom & stopp!

Det enda folk pratar om är elräkningen & hur det blir i vinter!

Räntan har ju inte slagit igenom än heller…

Nästa vecka ska jag ringa virkesköparen och kolla om dom har tänkt hugga i år eller inte?

Anmälde det i oktober -21 skulle huggas feb-mar…..

Sen vet jag inte vad som hände?

Pratade med dom i maj och då skulle dom ta mitt efter semestern…

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

A.Lundbäck  
#769277 Kan det vara så att även sågverken börjar drabbas av höga elpriser och tvingas dra ner på produktionen för att lönsamheten inte är den samma som innan.. 🤔
Långsamt börjar allt fler företag tvingas att bromsa in eller sluta för att det helt enkelt är för dyrt att producera.. 😔

Avatar Fallback

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

r93  
#769283
A.Lundbäck skrev:Kan det vara så att även sågverken börjar drabbas av höga elpriser och tvingas dra ner på produktionen för att lönsamheten inte är den samma som innan.. 🤔
Långsamt börjar allt fler företag tvingas att bromsa in eller sluta för att det helt enkelt är för dyrt att producera.. 😔


Givetvis är det så, pengarna börjar sina för både folk & företag.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Elis76  
#769284 Norra Skog, Stenvalls, Jutos Timber och några till har sin sågverksproduktion i elområde 1 och 2 och borde drabbas mindre av det höga elpriset som gäller för elområde 3 och 4 där bl.a. Södra har sina industrier.

Sedan har säkert alla sågverk långsiktiga elavtal med någon energileverantör, men någon gång måste även dessa tecknas om.

Avatar Fallback

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769285 De borde södra ha, de producerar 125% av sitt elbehov själva 😉

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Elis76  
#769286
gnisten83 skrev:De borde södra ha, de producerar 125% av sitt elbehov själva 😉


Starkt resultat för Södras elproduktion – ­överskott motsvarar el för 45 000 hushåll


Nya siffror visar att Södra alstrade 1790 GWh vid massabruken i Värö, Mörrum och Mönsterås under 2021, vilket motsvarar knappt 120 procent av koncernens årliga elbehov.

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/aktuellt/sodrakontakt/nyhetsartiklar/2022/nummer-1/starkt-resultat-for-sodras-elproduktion/

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Fredrik Reuter  
#769287 Ja, Södra birde inte ha problem med elpriser. Sedan har vi Anebyhus som nu varslar personal, bland annat pga "kostnadsökningar". Givetvis kan detta handla om el men en stor inköpspost torde också vara sågad trävara.

Om marknaden kollapsat för sågverken så borde det betyda att de sänker priset på sågat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Fredrik Reuter  
#769288 45x95 C14 regel har sedan vi senast kollade sjunkit med 11 % i pris. Från 52 ( Fredrik Reuter - Priset på trävaror höjs igen ) till 46 kr idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

lodin92  
#769308 Oavsett om de producerar sin el själv så är det väl ungefär samma pris att sälja som att köpa? Så även om de har nog med egen producerad el så blir de ju en gräns där de är mer lönsamt att sälja. Skillnad vore det om det blir effekt/energi begränsning då borde dem få fortsätta utnyttja sin egen energi 🤔

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

lodin92  
#769309 Sen tror jag marknaden är tvärstopp, att tro att bolagen hittar på att försäljningen tvärstannat för att hålla nere virkespriserna kändes väldigt långsökt.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Vedproducent  
#769313 Sågverken har ju sett till produktionen liten elåtgång. Man hör inslag om hur vedproducenter ibland beklagar sig för elpriset som ökat kostnaderna på vedmaskinen. Ja absolut men min elförbrukning är i snitt 1 KWh per producerad kubik och då är det ändå ganska oväsentligt i sammanhanget om man säljer för tex 900 kr kubiken. Utan att veta i detalj vad dom större sågverken använder tror jag det är ungefär på det sättet.

Men självklart att det påverkar av andra orsaker då den stora massan av befolkningen måste spara på precis allt för att få pengarna att räcka till elräkningen.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Torbjörn Johnsen  
#769316 Vidas Vd hävdade i en artikel (ATL? eller DI?) häromdagen att elkostnaden var 700 kr per sågad kubikmeter. Med tanke på hur snabbt en stock sågas och hanteras idag undrar man ju om detta inte är tidernas överdrift. Låt säga att han skulle utgå från ett högt spotpris på 7 kr/kwh i elområde 4 så skulle de använda 100 kwh för att processa en m3 sågad vara. Rimligt?

Avatar Fallback

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769318 De kör väl torkarna på flis numera? Men om de kör dem på el så kan det säkert hamna där.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig inbromsning på virkesmarknaden ... eller?

HannuRöj  
#769320 Allt började från USA -export och Bidens covidpaket redan före kriget.
Är stödpengarna nu slut eller har produktion i amerikanska sågverken ökat? 🤔
Det som hållit prisnivån i EU är minskat export från Ryssland. Efterfrågan har inte ökat. (..och kommer inte att öka)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).