Skogsnyheter

Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

23 inlägg 7012 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

Torbjörn Johnsen  
#769753
Otik skrev:På riksnyheterna säger man idag att priserna på byggnadsvirke (gran) har rasat med 20-40% i bygghandeln.


Det är nog en feltolkning. Det är möjligt att det sågverken får betalt för sina trävaror har minskat men priset i byggvaruhandeln har inte gått ner nämvärt. Jag kollade lite på Byggmax (Jönköping). Där kostar en regel av gran, 45 x 95 C14 idag 38,95 kr/lm inkl moms.

Går jag tillbaka i några äldre trådar så hittar jag pris för samma dimension & kvalité hos byggmax på 38 kr/lm inkl moms den 30 september 2021och 38,95 kr/lm inkl moms den 21 juli i år. Priset i bygghandeln har alltså inte gått ner alls jämfört med toppriset från 2021. Om sågverken har sänkt priset med 20-40% så lär ju bygghandeln få skapliga marginaler nu?

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

T Landström  
#769810
Torbjörn Johnsen skrev:
Otik skrev:På riksnyheterna säger man idag att priserna på byggnadsvirke (gran) har rasat med 20-40% i bygghandeln.


Det är nog en feltolkning. Det är möjligt att det sågverken får betalt för sina trävaror har minskat men priset i byggvaruhandeln har inte gått ner nämvärt. Jag kollade lite på Byggmax (Jönköping). Där kostar en regel av gran, 45 x 95 C14 idag 38,95 kr/lm inkl moms.

Går jag tillbaka i några äldre trådar så hittar jag pris för samma dimension & kvalité hos byggmax på 38 kr/lm inkl moms den 30 september 2021och 38,95 kr/lm inkl moms den 21 juli i år. Priset i bygghandeln har alltså inte gått ner alls jämfört med toppriset från 2021. Om sågverken har sänkt priset med 20-40% så lär ju bygghandeln få skapliga marginaler nu?


Om inte sågverken ligger kvar på samma nivå på den förädlade produkten...

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

Camwood  
#769855 Byggmax är ingen prisättare för sågverken. Ca 70 procent exporteras och är nog ganska säker att det är dom kunderna och marknaden som styr priserns för Sveriges sågverk. Kan nog utgå från att det stämmer med prissänkningen. Det svänger fort i trävaruhandeln. Byggmaterialhandlare är betydligt segare i sin prisättning. När jag jobbade i byggmaterialhandeln så sammanställde vi veckrapporter av priser från sågverken och dom rörde på sig men inte ändrade vi minutprislistan för det. Men våra stora byggkunder hadde naturligtvis koll på sågverkens priser så dom fick aktuella priser vid större kontrakt.

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

Camaro1969  
#769860 bygghandeln kommer garanterat inte sänka priset på virke

såg lokala byggmax hade höjt priset en aning för 2"8 från 82,95 till 84,95

sen brukar ju ni på redaktionen gärna jämföra beijers fantasipriser enligt lista 😀

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

T Landström  
#769866 Grejen med Beijer och Optimera och liknande bygghandlare är ju "proffsbutiker" och deras primära kunder är byggföretagen.

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

Elis76  
#769867 Och byggföretagen har egna priser och rabatter som inte är synliga för den vanliga konsumenten.

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

generationsskifte  
#769868 Den viktigaste frågan är väl om priserna på timmer kommer hålla i sig i vinter eller om vi kommer få se en minskning?

Användarvisningsbild

Re: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

svampbob  
#813035 Från den tiden då föreningarna förädlade sitt virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).