Skogsnyheter

Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

46 inlägg 11932 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Lars Lundqvist SLU  
#763694 Eller så är ni för giriga, för intresserade av det lilla ni får betalt? 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

gurka  
#763698
Lars Lundqvist SLU skrev:Eller så är ni för giriga, för intresserade av det lilla ni får betalt? 😉


Vi vill bara kunna öka våra beskattningsbara inkomster för att bidra till en ökad samhällsservice 😀

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Tralsmo  
#763708
Lars Lundqvist SLU skrev:Eller så är ni för giriga, för intresserade av det lilla ni får betalt? 😉



Det ligger nog en hel del i detta påstående skulle ja vilja påstå.
Ä man inte beroende eller begriper att maximera dom pengarna så är ju 100 000 en rätt ansenlig summa på kontot.
Sen om de va 1 hektar eller 2 eller 3 som avverkas tänker man inte så mycket på.
Bara va man kan göra för pengarna.


Nä virkesprisetna är ju för dåliga, särskilt i dessa tider me höga bygghandelpriser.
Troligen kommer de å bli bättre.

Torbjörn å Fredrik får ju hålla på å tjata. Förr eller senare så kanske det händer nåt.

Sen är det ju så att vissa ärthjärnor behöver ett kassaflöde NU.
Andra ärthjärnor behöver dom nog aldrig.
Å vissa ärthjärnor sliter gärna dygnet runt för å tjäna några korvöre för nästan ingenting.

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Sommar  
#763718 Själv skulle jag i o f sig behöva avverka för att ha råd med en röjning på ca 100 hektar (länsstyrelsen har lagt beslag på 95 procent av den avverkningsbara skog som jag har, trots att jag säger nej). Om jag hade frihet skulle jag försöka sälja på export, nu vet jag inte riktigt vad som händer så tänker att jag börjar röja själv. Hur som är ju avverkning inte bara girighet, det är också finansiering av den skogsvård som krävs för att få friska växande träd. I just sådana sammanhang blir det svårare att vara hård och vägra avverka p g a skräppriser. Men jag ställer mig absolut bakom alla som håller på sitt virke ändå, som helhet blir det inte bra annars.

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

jannee  
#763720 Vi är många skogsägare som vill behålla skogen tills den har maximerat sin tillväxt - MEN
Just p.g.a. klimatförändringarna och vad det dragit med sig måste vi avverka i förtid, just av den orsaken att vi MÅSTE maximera vårt virkesvärde.
När Thorbjörn och Fredrik påpekar att vi ska vänta med avverkning är det ett direkt hån mot oss som drabbats av ohyran.
Granbarkborren har under de senaste åren verkligen decimerat bestånden, innan dess vart det Gudrun och Pär + några stormar till.

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

WarPeter  
#763723
Lars Lundqvist SLU skrev:Eller så är ni för giriga, för intresserade av det lilla ni får betalt? 😉


Jag skulle vilja säga att problemet har varit precis tvärt om. Skogsägarna har varit för snälla och för dåliga på att förhandla.

Om man zoomar ut ett par steg så är mitt största bekymmer med låga virkespriser att det avbefolkar landsbygden. I hallands inland där jag kommer ifrån resulterar nästan varje generationsskifte i att den nya generationen inte ser någon lönsamhet och därför säljer. Redo står antingen ägarna till den stora sågverkskoncernen eller någon som bor långt bort som köper en fastighet för att kunna jaga lite.

I båda fallen resulterar det i att husen förfaller alternativt hyrs ut till något halvkriminellt element som missköter de gamla gårdarna som tagits hand om i generationer. Men att man offrar landsbygden när man "räddar"industrin verkar inte politikerna bry sig om.

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Sommar  
#763787 Ligger något i detta sorgliga. Men jag tror inte att bilden framåt är helt kolsvart. Varor från såväl jordbruk som förnyelsebara råvaror från skogsbruk kommer att behövas.

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Iskog  
#763803 Precis så som tidigare nämnt så är det inte bara skogsägaren som blir lidande, utan ett lågt virkespris urholkar hela sektor. Allt från klinga till grip..

Avatar Fallback

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Robur Clivus  
#763813
Lars Lundqvist SLU skrev:Eller så är ni för giriga, för intresserade av det lilla ni får betalt? 😉


Detta är verkligen en klockren kommentar, väcker så många tankar och sätter fingret på vart vi befinner oss!

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Sjögården  
#763816
jannee skrev:Vi är många skogsägare som vill behålla skogen tills den har maximerat sin tillväxt - MEN
Just p.g.a. klimatförändringarna och vad det dragit med sig måste vi avverka i förtid, just av den orsaken att vi MÅSTE maximera vårt virkesvärde.
När Thorbjörn och Fredrik påpekar att vi ska vänta med avverkning är det ett direkt hån mot oss som drabbats av ohyran.
Granbarkborren har under de senaste åren verkligen decimerat bestånden, innan dess vart det Gudrun och Pär + några stormar till.

Med rätt många år med brist på nederbörd på ostkusten är tillväxten betydligt sämre framförallt i granbestånden.
2021 var undantaget och det ser vi på årets toppskott.
Trenden med allt torrare somrar går inte att förneka längre.
Mycket granskog måste slutavverkas tidigare då risken blir för stor.Våra blandbestånd är betydligt säkrare.
Och tallbestånden kan,rätt skötta stå betydligt längre.
Men att låta gallringsbestånden stå överslutna för att invänta bättre massavedspriser eller att lämna mogna granbestånd orörda för att timmerpriset skall stiga kommer att innebära sämre ekonomi och högre risker för skogsbruket i södra Sveriges östra delar.
Delar Jannees åsikter helt och fullt i denna fråga, och då har jag inte ens nämnt våra aktiva fågelklubbar som springer på varenda avverkningsanmälning och hittar Knärot på varannan.
Vi har i och med certifieringen gjort väldigt mycket för naturvården och det är bra.
Men när skogspolitiken låser produktionsskogen inne då kostar det pengar .. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Lars Lundqvist SLU  
#763820
Sjögården skrev:Med rätt många år med brist på nederbörd på ostkusten är tillväxten betydligt sämre framförallt i granbestånden.
2021 var undantaget och det ser vi på årets toppskott.

Toppskottslängden beror förenklat på två saker: Dels antal celler i knoppen när den byggs under senare delen av sommaren, dels möjligheterna för trädet att sträcka ut skottet i början av nästa sommar, vilket görs genom att cellerna pumpas fulla med vatten. MEN, en faktor som håller ner båda delar är hur mycket det blåser, framförallt under vintern då luften är tyngre då.

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Sjögården  
#763824 Blåser det gör det alltid här men min poäng är att 2021 års frodiga nederbörd skapade 2022 års långa toppskott och det stämde väl då vad jag kan förstå… 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Lars Lundqvist SLU  
#763826 Ja om det vattnet fanns kvar under skottsträckningen under försommaren i år.

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Sjögården  
#763827 Fram till midsommar hängde markfukten kvar men nu är det öken så nästa skottskjutning blir nog torftig.
Diametertillväxten pågår väl hela vegetationsperioden vad jag minns ,eller?

Användarvisningsbild

Re: Skogspolitik sänker lönsamhet för skogsägare?

Lars Lundqvist SLU  
#763829 Diametertillväxten fortsätter till slutet av juli-början av augusti Den är ungefär halvvägs till midsommar.

Nästa års toppskott beror som sagt delvis på hur det är när knopparna för nästa års skott bildas, vilket närmar sig nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).