tor 07 jul 2022, 20:27#763241Lars Lundqvist SLU skrev:Det handlar om företagsekonomi och en av de förändringar som skedde under 1990-talet var att de stora bolagen fick fler ekonomer som tittade på skogsbruket ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Skogen var (är) ett kapital som ska förvaltas och dess förräntning jämförs då med andra tänkbara placeringar av kapitalet.
Ur det perspektivet är det klokt att gallra hårt eftersom förräntningen då stiger i skogen samtidigt som intäkten blir större och nettot kan placeras i värdepapper. Att slutavverkningsåldrarna sjönk hos bolagen kan förklaras på samma sätt. Ju äldre skogen blir, desto mer blir den värd och desto lägre blir därmed förräntningen av kapitalet. En slutavverkning frigör kapital som kan placeras i värdepapper med högre förräntning.
Du skrev här att slutavverkningsåldrarna sjönk hos skogsbolagen under 1990-talet.
Finns det fakta på att så skedde?
Ändrades beräkningarna för årsytor i ransoneringsreglerna för brukningsenheter större än 1000 ha i föreskrifterna till 1993 års SVL?
Anledningen till att jag frågar är att jag har ett minne av att brukningsenheter med boniteter på 8+ m3sk/ha/år aldrig fick årsytor på mer än 1,25 % (oaktat justering för ojämn åldersfördelning), vilket motsvarar en omloppstid på 80 år, i föreskrifterna till 1993 års SVL.
G28 i Götaland motsvarar en bonitet på 8,0 eller 9,0 m3sk/ha/år (beroende på vilken tabell man kollar i) och om jag minns rätt så sänktes LSÅ från 80 år i 1985 års SVL till 65 år i 1993 års SVL.
Om jag minns rätt och att detta förhållande mellan årsyta och LSÅ är systematiskt så borde förändringen av LSÅ rimligen ha frigjort mycket mer slutavverkningsskog hos skogsägare med mindre skogsinnehav än hos de större skogsägarna såsom skogsbolagen, stiften m.m.
I mina hemtrakter tror jag dock att det finns ett flertal personer som skulle hålla med dig i ditt resonemang om förekomsten av tämligen hårda gallringar under 1990-talet (även i äldre skog), framförallt om man kollar på Sveaskogs innehav.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain