Sida 1 av 1

Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser  ARTIKEL

Postat: tor 07 jul 2022, 13:03
av Torbjörn Johnsen
De nordiska tillverkarna av skogsmaskiner brottas med mycket stora problem i sin försörjningskedja. Brist på komponenter gör att antalet registrerade skotare på den svenska marknaden rasar jämfört med tidigare år. För flera av de större tillverkarna handlar det om en halvering av levererade maskiner under första halvåret jämfört med motsvarande period 2021 och 2020. Man får gå tillbaka till de sämsta kvartalen efter finanskrisen 2009 för att hitta samma låga nivåer.

Olika strategier från olika tillverkare
Den rådande situationen är minst sagt frustrerande för tillverkarna. Än så länge syns ingen lågkonjunktur i orderböckerna men leveranser av beställda maskiner haltar. Komatsu Forest har beslutat att hålla igång produktionen på en normal nivå i sin nya fabrik i Umeå. Troligen för att inte tappa momentum i intrimningen av sin helt nya produktionsanläggning. Resultatet blir att mängder av nya men olevererbara maskiner blir stående runt fabriken. Maskiner som saknar en eller flera komponenter och därför inte kan levereras till kund förrän maskinen är komplett. Totalt stod 50-60 maskiner uppställda i mitten av juni, såväl skotare som skördare.

Många skogsmaskiner står uppställda runt Komatsus nya fabrik i Umeå. I mitten av juni stod 50-60 maskiner, både skotare och skördare, och väntade på att få de sista komponenterna på plats.


Andra tillverkare som t ex Ponsse har inlett förhandlingar med personalen om neddragningar av produktionen. Orsaken som angavs i pressinformationen var de stoppade leveranserna till Ryssland men det är ingen vild gissning att tro att även komponentbristen spelar in. Ponsse har tappat mer än 40% av registreringarna i Sverige under första halvåret jämfört med motsvarande period 2021 vilket tyder på att man inte kan bygga beställda maskiner i den takt som önskas.

Ljusning i tunneln?
För vissa typer av komponenter och material verkar det lossna något. Stålpriserna verkar ha toppat och det går att få fram de kvalitéer som önskas. Även för hydraulikkomponenter verkar det se lite ljusare ut men problemen kring halvledare finns kvar. Frågan är om skogsmaskintillverkarna hinner få upp sin produktionstakt innan en eventuell lågkonjunktur slår till? Om den nu kommer att göra det i skogen?

Virkesflödet styr
Det som främst verkar påverka marknaden för skogsmaskiner i Sverige är virkesflödets omfattning. Ju mer som huggs per år desto mer maskiner behöver bytas ut. Just nu ligger vi på all-time-high när det gäller skogsavverkning. Officiella prognoser visar en rekord i både avverkning och industriproduktion. Priserna på såväl trävaror och massa är goda och lönsamheten i skogsindustrin fortsatt lysande. Även om det allt oftare varnas för minskade vinster för skogsindustrin så är det långt kvar ner till krisnivåer. Vi får se om frånvaron av ryskt virke på viktiga marknader samtidigt som intresset för användning av kolbindande trä ökar räcker för kompensera för stigande räntor och sämre konjunktur.

Meningslös marknadsanalys
I rådande läge känns det ganska meningslöst att göra någon mer djupgående marknadsanalys över den svenska skotarmarknaden. Med få levererade maskiner i en situation med svår komponentbrist så speglar den aktuella registreringen mer slumpmässigt vad de olika tillverkarna klarat av att färdigställa i maskinväg.

Antalet registrerade skotare i Sverige under första halvåret 2022 (Q1-Q2) samt marknadsandel redovisat per tillverkare. Jämfört med motsvarande period 2021. Källa: data från transportstyrelsen sammanställd av Skogsforum.se

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: tor 07 jul 2022, 16:42
av Amatörhuggare 62
En granne, skulle fått sin nya röda, i påsk. Sen blev det vecka 44 , å nu tror han nyår. Men som tur är,knegar gamlingen på än.

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: tor 07 jul 2022, 21:57
av JerryH
Vilken industri drabbas inte av komponentbrist? En kompis drivet ett företag där de bygger div styrningar, förra sommaren/hösten la de en beställning på en komponent som beräknades levereras nu under våren. I november fick de uppdatering av leverans att den kommer ske i dec.. Nästan 1.5 år efter beställning.

De har komponenter till vissa produkter som gått från €1 till €18 stycket, som sitter i delar de säljer för 250:-

Bolund var ju ute o svingade mot sossarna för ett par veckor sedan, "Första gången som försäljningen av elbilar minskar!!!! S har gett upp miljöpolitiken!!" Sen att det är 1+ års leveranstid på elbilar är ju en annan sak.. Inte konstigt det registreras färre bilar när det inte levereras några...
Var ju nån duktig journalist som skrev en lång artikel om hur begagnatmarknaden hade trillat ihop som ett korthus, ingen köpte begagnat längre pga det höga bensinpriset! Nej, snarare att det inte kan köpas så många nya bilar.. Varje nybil som köps fixar ju ett antal begagnat-affärer...

Men för att återgå till rubriken så är ju Ryssland, Belarus o Ukraina stoppet ett problem med, de kör ju Tier3 (tror jag) på drivlinorna där, så de får ju inte säljas på någon annan marknad, så det resulterar ju i ett antal ofärdiga maskiner som får stå o vänta på bättre tider.

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: tor 07 jul 2022, 23:28
av Hema
JerryH skrev:Vilken industri drabbas inte av komponentbrist? En kompis drivet ett företag där de bygger div styrningar, förra sommaren/hösten la de en beställning på en komponent som beräknades levereras nu under våren. I november fick de uppdatering av leverans att den kommer ske i dec.. Nästan 1.5 år efter beställning.

De har komponenter till vissa produkter som gått från €1 till €18 stycket, som sitter i delar de säljer för 250:-

Bolund var ju ute o svingade mot sossarna för ett par veckor sedan, "Första gången som försäljningen av elbilar minskar!!!! S har gett upp miljöpolitiken!!" Sen att det är 1+ års leveranstid på elbilar är ju en annan sak.. Inte konstigt det registreras färre bilar när det inte levereras några...
Var ju nån duktig journalist som skrev en lång artikel om hur begagnatmarknaden hade trillat ihop som ett korthus, ingen köpte begagnat längre pga det höga bensinpriset! Nej, snarare att det inte kan köpas så många nya bilar.. Varje nybil som köps fixar ju ett antal begagnat-affärer...

Men för att återgå till rubriken så är ju Ryssland, Belarus o Ukraina stoppet ett problem med, de kör ju Tier3 (tror jag) på drivlinorna där, så de får ju inte säljas på någon annan marknad, så det resulterar ju i ett antal ofärdiga maskiner som får stå o vänta på bättre tider.

Hela MP är ett stort skämt. De har inte koll på något.

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: fre 08 jul 2022, 10:50
av SkogsBasse
Hade varit fantastiskt om "någon" (kanske en myndighet...) hade identifierat vilka brister i leveranskedjorna som hade störst inverkan på vår inhemska produktion och sen hjälpt till att dra igång tillverkning av dessa lokalt. Men det är väl tyvärr bara en dröm för så fort komponent bristen är över så hade de blivit ut konkurrerade men tanken att vara lite mer självförsörjande är trevlig..

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: fre 08 jul 2022, 10:56
av Skogsola
Verkar som att hela näringslivet håller på att tänka om och släppa "just in time" och globaliseringstänket. Men det är en lång process och någon myndighet kan inte tillföra något.

Re: Komponentbrist ger stort ras för skotarleveranser

Postat: fre 08 jul 2022, 11:15
av Skogsola
Komponentbristen har lett till att ryssarna börjat tillverka enkla bilar av 70-talstyp utan elektroniska flipperspel. Det kanske är dit vi ska gå? Börja tillverka BM 868 igen! 😀