Skogsnyheter

SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

11 inlägg 3061 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Fredrik Reuter  
#762889 Banken SEB hade igår ett seminarium i Almedalen med temat Okänd terräng. Bland annat diskuteras klimatomställningen och kriget i Ukraina men också makroekonomi och vad som händer med ekonomin. Medverkande på seminariet var bland annat SEB:s VD och koncernchef Johan Torgeby. Han målar upp en inte allt för munter bild om det ekonomiska läget vi snart kan befinna oss i.

Allt sedan finanskrisen 2008 har världens centralbanker pumpat ut "gratispengar" i systemet. 25.000 miljarder USD t.o.m februari 2020. På World Economic Forum i Davos 2020 diskuterades hur man nu skulle börja "backa tillbaka" dessa gratispengar för att åter få jämnhet i systemet. Samma vecka startade Covid-19. Genom den globala pandemin så stötte centralbankerna till lika mycket till och vi står nu med i runda slängar 50.000 miljarder USD i "gratispengar" i det finansiella systemet.

Allt enligt Torgeby i videon nedan. Vidare säger han att dessa gratispengar måste betalas tillbaka till centralbankerna och det kommer bli smärtsamt för många. Speciellt kan det handla om de som nu under drygt 10 år tjänat pengar på att pengar i princip varit gratis. Men det handlar också om ränta på lån etc. Torgeby säger att det handlar om en omställning som han själva aldrig skådat.

Företag som levt på riskkapital utan vinster kan ligga pyrt till. Omställning kommer prioritera företag som ger vinst idag. Företag med hög belåning kommer få sämre realvinster då en höjd låneränta äter på marginalen.

Hur tycker du man ska tolka Johan Torgebys uttalande? Det är ganska kraftiga uttalande av en annars ganska konservativ bransch (bankväsendet).

Video:

https://vimeo.com/720243924#t=2542s

Videon startar automatiskt vid Johan Torgebys anförande.
Exempel på utveckling av centralbanksstimulanser. Ej exakt.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Fredrik Reuter  
#762904 Om det nu skulle stämma med att centralbankerna formligen strösslat gratispengar in i det finansiella systemet OCH givet att vi kört med nollränta så länge. Hur mycket har börsen boostats av detta? Om jag inte är felunderrättad så är det samlade värdet på NASDAQ Composite ca 25.000 miljarder USD 1 juli 2022.

   TS
Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Hema  
#762967 FED (usa) har strösslat så det står härliga till. Många på Youtube har varnat för inflation.
World Economic Forum, som på sin egen sida, har budskapet om framtiden. You will own nothing and you will be happy. FN har agenda 2030, som handlar äganderätten till mark.. Eller brist på..


Finns många som pratat om The great reset!

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Robur Clivus  
#762993 Blir nog tyvärr en svår uppgift att backa ned dessa år av pengatryckande men blir väl som vanligt, man höjer till det kraschar. Såg ett Swedbankseminarium där representant från Svensk handel menade att vi fram tills nu i höst beräknas ha en 15 % årlig inflation i livsmedelpriser i butik, endast dessa 15% förväntas kapa 20% av totala sällanköpshandeln. På detta kommer Elpriserna där ett bundet nytecknat avtal på 3 år, söder om Dalälven ligger på över 3 kronor per kWh för konsument. Bostadspriser som förmodligen kommer falla hårt. Ett Europa som börjar stänga ner många energiintensiva industrier pga energipriserna. Fastighetssektor där tex SBBs obligationer handlas till en ränta på dubbla direktavkastningen i beståndet. Vi är nog på väg in i en vägg. Intressant är att långa US räntor börjar prisa in sänkta centralbanksräntor.

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

r93  
#763026 När vet man att det har kraschat?

Jag är för ung för att komma ihåg 90-tals krisen, mer än att föräldrarna pratade om pengar hela tiden, ungefär som man börjar göra nu när man själv är förälder.

It-bubblan märkte jag inte, bodde i hyresrätt och fick behålla jobbet.

2008 däremot, jag jobbade på ett snickeri, och först så slutade privatkunderna ringa, sedan behövde inte byggfirmorna heller hjälp, då tog det stopp! Halva styrkan fick gå!

Hade första nyfödda då, så det var ganska skönt att gå hemma ett tag.

Just nu så är nog orderböckerna fyllda nästan året ut, men sedan tar det nog stopp!

Man har inte hört om några varsel eller konkurser än, men det kommer garanterat.

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Robur Clivus  
#763047
r93 skrev:När vet man att det har kraschat?


När folk runt om dig är av den bestämda åsikten att aktier och fastighetsköp är helt idiotiskt och livsfarligt.

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

r93  
#763050
Robur Clivus skrev:
r93 skrev:När vet man att det har kraschat?


När folk runt om dig är av den bestämda åsikten att aktier och fastighetsköp är helt idiotiskt och livsfarligt.


Då är vi där!

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Robur Clivus  
#763055
Fredrik Reuter skrev:Om det nu skulle stämma med att centralbankerna formligen strösslat gratispengar in i det finansiella systemet OCH givet att vi kört med nollränta så länge. Hur mycket har börsen boostats av detta? Om jag inte är felunderrättad så är det samlade värdet på NASDAQ Composite ca 25.000 miljarder USD 1 juli 2022.


Ja det är en bra fråga, för Nasdaq och USA skulle jag nog anse att diagrammets tidserie borde starta i samband med att QE 1 drogs igång, November 2008. https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitat ... ted_States

Jag tycker alltid det är intressant att försöka plotta in vart tillgångar befinner sig utifrån Jean-Paul Rodrigues koncept "Phase of bubble graph" https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Paul ... bubble.png

Kanske kan vi vara i "Denial" fasen nu?

När vi tagit oss igenom "Despair" fasen kan vi nog ha en bättre uppfattning och något av ett facit

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

r93  
#763063 Jo, någon ”bulltrap” har vi väl inte haft ännu?

Angående börsvärdet, det blev ju en grej på reddit att trycka in Bidens stimcheck på börsen, men nästan bara i crypto och andra övervärderade bolag!

Ett bevis på att det är väldigt dåligt att ge pengar till människor som inte behöver det!

Jag ska inte säga något, jag har själv aktier i både Gamestop & AMC, tyvärr så drabbades jag av ”greed” så jag plockade inte ut den enorma vinsten.

Användarvisningsbild

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Iskog  
#763084 Jaha det ska gå åt helvete i år också, som alla de senaste åren.

Avatar Fallback

Re: SEB: smärta när gratispengar ska betalas tillbaka

Hema  
#763092
Iskog skrev:Jaha det ska gå åt helvete i år också, som alla de senaste åren.

Men vi hade iaf tur med vädret på midsommar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).