Eltimmerbilen är konstruerad för virkestransporter upp till fem mil. SVT, som provkört ekipaget reagerar över accelerationen och hur tyst lastbilen är i hytten. SCA skriver att eltimmerbilen kommer minska koldioxidutsläppen med 55 ton per år jämfört mot att en vanlig timmerbil skulle köra sträckan Gimonäs - Obbola.
SCA tror på eldrivna timmerbilar:
- Nyttan blir naturligtvis gradvis allt större när fler timmerbilar ersätts och tekniken gör att dessa kan trafikera ännu längre sträckor. Att ersätta de allra tyngsta transporterna, som timmer och massaved, är en nyckelfaktor för ett hållbart transportsystem och därför kan den här timmerbilen bli en milstolpe i omställningen, säger Jörgen Bendz.
Jag ställde frågan till SCA om satsningen på el skulle kunna vara motsägelsefullt mot SCA:s inriktning på att tillverka än mer flytande biobränsle i framtiden. Någon sådan motsättning ser inte SCA då man anser att biodrivmedel idag med fördel kan användas för längre sträckor. Hur det ser ut imorgon får vi alla helt enkelt vänta och se.