Skogsnyheter

Södra investerar i naturturism

4 inlägg 2373 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra investerar i naturturism

Torbjörn Johnsen  
#760953 Södra går in som delägare och investerare i naturturism-förretaget Happie Nation AB i Forshaga, Värmland. Det är den första investeringen för Södras nya riskkapitalverksamhet Södra Ädla och det handlar om 3 miljoner kronor.

Happie Nation driver sedan något år tillbaka naturturism under namnet Happie Camp. Konceptet bygger på att skogs- och markägare kan arrendera ut sina smultronställen till Happie Camp och att dessa sedan förmedlas till turister via Happie Camps webbsajt.

Nu ska verksamheten breddas till Götaland med hjälp av en franchiselösning för Södra och dess medlemmar.

Happie Nation startades 2019 och de har förutom naturboende även ev webbshop för närliggande produkter. Jag pratade med Happie Nations Vd Staffan Svantessonn och han berättar att de har kört sitt koncept i Värmland i fyra år och nu är redo att expandera. Efterfrågan för den här typen av tillrättalagt boende i skön naturmiljö är i kraftigt stigande och Happie Nations målsättning har varit att etablera en premiumnivå som man kan ta betalt för. Då blir det enligt Staffan pengar över till både markägare och Happie Camp.

Konceptet bygger på att Happie Nation arrenderar mark av skogsägare och sedan riggar de någon form av tältboende, kompletterat med viss utrustning. Markägaren får en provision som en andel av hyresintäkten och det kan ge en hel del intäkter enligt Staffan. Happie Camps "flaggskepp" har hittills varit ett område i Vänerskärgården där man arrenderat fyra hektar av en skogsägare. Där har man hyrt ut ett tält per hektar och det har genererat en årlig intäkt till markägaren om ca 10 000 kr/ha. Tittar man på Happie Camps sajt så kan man boka ett sådant boende för 4 629 kr/natt för två personer i början av juli. Då ingår allt man behöver i form av sängkläder, handdukar, matkasse, utrustning samt mygg- & fästingspray.

Enligt Staffan Svantesson så är de områden som är mest attraktiva för naturturism ofta områden som inte ar aktuella för ett aktivt skogsbruk. T ex kan det vara impediment eller områden som avsatts av olika skäl. Det här ger då möjlighet för markägare att kunna få alternativa intäkter.

I och med att Södra nu går in som delägare så ska verksamheten expanderas, via en franchise-lösning, till Götaland.

Här finns mer information från Södra och länk till Happe Camp.
Drömmen om nauturturism vid sjön? Bild:happiecamp.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra investerar i naturturism

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760959 Intressant. Jag har tre av hans tält på min mark i mellersta Värmland. Men om det blir Södra jag ska deala med så vill jag ha deras massavedspris. 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra investerar i naturturism

Granstorp  
#760965 Ska bli intressant att följa detta! Alla nya sätt som kan skapa inkomster utöver traditionellt skogsbruk måste man försöka se på med ett positivt synsätt!

Avatar Fallback

Re: Södra investerar i naturturism

Brorsan  
#760995 Det ligger mycket i Skogsolas ord!
👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).