Skogsnyheter

Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

58 inlägg 12584 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#759228 Här är det ingen skillnad, båda vill komma åt billig råvara.

Elmia
Användarvisningsbild

Mellberg  
#759237 Även Norra Skogsägarna lämnar nu en god efterlikvid enligt stämman nu i maj och övriga köpare här i Höga kusten är nu ett klart sämre alternativ. Dessutom god avkastning på både insats och emitterad insats. 😎

Bli snarast medlem i NORRA SKOG för ett lönsamt privatskogsbruk. Som medlem blir du delägare i Norras skogsindustri och tillsammans kan vi öka lönsamheten i vårt skogsbruk.

Att sälja till bolagen är alltid att mer eller mindre skänka bort sin skog. Så var det redan på 1800-talet. :mrgreen:

Nej, det är bara din skogsägareförening som ger efterlikvid, inga andra. 👍

Användarvisningsbild

multiw  
#759240 Nu blev man ju lite nyfiken.... Hur mycket är en "God efterlikvid"?

Användarvisningsbild

Elis76  
Användarvisningsbild

multiw  
#759249 Å huga vad många ord det var i dessa länkar.... 🙈
Jag har inte särskilt många högskolepoäng .. eller rättare sagt noll högskolepoäng. Så jag förstår faktiskt inte hur ord om att jag som skogsägare kommer bli lönsam bara jag säljer till föreningen gör att jag blir en lönsam skogsägare. Däremot är jag skaplig på matte å företags ekonomi. Jag skulle vilja veta vad efterlikviden ger i kronor och ören på mitt konto när skogen är avverkad?
Någon måste väl ha sålt till norra i vår.... Vad fick du på kontot delat med volymen i fub när efterlikviden är medräknad på kontot?....
Kan ju bara tillägga att sist jag sålde (augusti 2021) så sa min vitkesköpare på norra att på den nivå jag fick betalt kunde dom aldrig erbjuda... 🤔

Användarvisningsbild

multiw  
#759250 Jo just det.... Jag säljer gärna till föreningen.... Om det är dom som betalar bäst för just den posten. De jag vill predika om är att vi är företagare å många av oss jobbar hårt i skogarna.... Se till att få betalt för det.... De är ju själva kärnan i hela vårt samhälle och ekonomi

Användarvisningsbild

svampbob  
#759252 Från rätt säker källa kommer uppgifter om att det är lite upprorsstämning bland norras virkesköpare över deras affärsmodell.

I veckan ska jag sälja det jag har huggit i vinter och har liggande vid väg. Då får vi se om Norra kan vara med.

Användarvisningsbild

Mellberg  
multiw skrev:Å huga vad många ord det var i dessa länkar.... 🙈
Jag har inte särskilt många högskolepoäng .. eller rättare sagt noll högskolepoäng. Så jag förstår faktiskt inte hur ord om att jag som skogsägare kommer bli lönsam bara jag säljer till föreningen gör att jag blir en lönsam skogsägare. Däremot är jag skaplig på matte å företags ekonomi. Jag skulle vilja veta vad efterlikviden ger i kronor och ören på mitt konto när skogen är avverkad?
Någon måste väl ha sålt till norra i vår.... Vad fick du på kontot delat med volymen i fub när efterlikviden är medräknad på kontot?....
Kan ju bara tillägga att sist jag sålde (augusti 2021) så sa min vitkesköpare på norra att på den nivå jag fick betalt kunde dom aldrig erbjuda... 🤔

Vad fick du betalt i så fall, och vem köpte. Din köpare på norra kanske ska byta jobb. Är du verkligen bra på matte. OK, vinstdelningsmodellen är inte helt enkel, men om jag med folkskolan i botten förstår den, borde även du göra det.

r93  
multiw skrev:Ha ha..... Ja inte vet jag var "tvinga" kom in i bilden?.... Var och en får vara salig i sin tro 😁
Tipsa gärna om vart man hittar en sådan utbildning likt alla övriga utbildningar som både föreningarna å bolagen vill erbjuda?.... Jag har iaf inte sett någon där man får tips å idéer hur man maximerar sin virkesaffär.

Jag missuppfattade det som att alla skogsägare behöver ”utbildas” för att kunna vara skogsägare, det får ju vara upp till var och en.

Jag måste säga att jag själv är förvånad över att jag inte fick bättre bud än vad jag fick, 4,5 ha pelarsal, precis bredvid bilväg, röjt och klart.

Men bästa budet låg en knapp tia över södra, och med efterlikvid så blir det bättre betalt.

Det verkar verkligen sticka i folks ögon att södra betalar mer än bolagen, konstigt nog?

Jag minns för många år sedan när södra höjde priset på ek och konkurrerade ut Kährs i mitt närområde, det var ett jäkla liv att man skulle ”gynna det lokala”.

Så betalar södra bra, så är det fel för dom konkurrerar ut det lokala, betalar dom för lite så dumpar dom priserna 🙃

Nu vet jag inte hur priserna på ek ser ut alls i jämförelse.

Användarvisningsbild

Mellberg  
svampbob skrev:Från rätt säker källa kommer uppgifter om att det är lite upprorsstämning bland norras virkesköpare över deras affärsmodell.

I veckan ska jag sälja det jag har huggit i vinter och har liggande vid väg. Då får vi se om Norra kan vara med.

Ditt problem egentligen. Du kan sälja till vem du vill, men det är bara föreningen som ger efterlikvid.

Leveransvirke säljer i alla fall jag via min förening. 👍

mappe70  
#759260 Jag har aktier i SCA så sälj billigt virke till dom 😀

Användarvisningsbild

multiw  
#759261 👍👍👍

Användarvisningsbild

multiw  
#759262 Gärna så länge dom betalar bäst för posten.... De vi måste förstå är att maktbalansen är fel.... Det är inte industrin (eller föreningen=indutstrin) som ska bestämma över vad du och jag får för vår råvara.... Alltså det är du och och jag som faktiskt äger skogen..... Sätt priset på din produkt....Å du behöver inte vara rädd för att ta i.... Både bolagen å föreningen tjänar fett med deg på dig och mig ..... Vi måste vända maktbalansen mot den tunga industrin....

mappe70  
#759263 Funderar på att stämpla en rotpost och bjuda ut till utgångspris 800 kr/m3sk likt mäklare gör när de ska sälja en skogsfastighet.

hfab  
mappe70 skrev:Funderar på att stämpla en rotpost och bjuda ut till utgångspris 800 kr/m3sk likt mäklare gör när de ska sälja en skogsfastighet.

Mycket bra ide!
Stå på dig, och godta inga bud under 800 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).