Skogsnyheter

Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

58 inlägg 12390 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#758948 Jo, man minns gamla synder länge. Själv minns jag när jag fick fint furutimmer plötsligt travmätt och väldigt dåligt betalt. Sönerna levererar massaved till Södra, men med nuvarande hämtningstakt kan det bli slut på det också. Tur att det finns bra alternativ och andra företag man kan förse med riskkapital till hög ränta.

Elmia
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#758951 Ja i år var transporterna synnerligen tröga på Södra. Vinterns cirka 10 bil och släp barrmassaved som påbörjades sista dagarna i Oktober ligger fortfarande helt orörda. Kubben hämtade dom i går och fullt med borrhål i stockarna. Så färsk råvara verkar inte vara viktigt alls längre.

alias  
Vedproducent skrev:Ja i år var transporterna synnerligen tröga på Södra. Vinterns cirka 10 bil och släp barrmassaved som påbörjades sista dagarna i Oktober ligger fortfarande helt orörda. Kubben hämtade dom i går och fullt med borrhål i stockarna. Så färsk råvara verkar inte vara viktigt alls längre.

Intressant hur det skiljer sig åt på olika håll i landet. Själv högg jag mest björkmassaved men även lite barrmassaved och anmälde virket under andra halvan av mars. Tror att allt var inkört på mindre än två veckor. Nu tror jag att det sammanföll med Mörrums bruks lövkampanj, vilket kan ha hjälpt till att få virket intransporterat.

Kollar man på intransport av barkborevirke så tycker jag att Södra överlag har skärpt sig och kortat ledtiderna härikring de senaste åren.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758957 Det är nog mycket slumpen. När det var som mest skrik i våras efter timmer och massaveden mindre eftertraktad (förutom björk), så kördes min massaved in på en vecka. Timret tog längre tid och björken blev liggandes längst. Allt var borta i april.

Användarvisningsbild

multiw  
#759167 De är ett himla surr om dessa skogsägare föreningar.... Som jag ser det handlar allt om en enda sak. Vill man förvalta sina egna pengar eller inte? Vill man inte vara en aktiv företagare med skogen som bas så sälj till föreningarna och håll tummarna att de gör det bra åt dig. Jag kommer själv aldrig sälja en slutavv på det sättet. Jag har så många bättre alternativ att placera det kapital som skogen avkastar.
En annan sak som en klok gammal skogsägare sa till mig är att uttag ur skogen är ett lån ur egen ficka... Hur många skulle låna pengar på banken å placera dom i en skogsägareförening?
Nä! Högsta möjliga likvid är det som gäller vid en slutavv och det säger föreningarna själva både muntligt och i deras affärsplaner att det kommer de aldrig att betala.... Det är helt enkelt inte deras strategi.

mappe70  
#759171 När jag och jag vet andra som gjort det tagit in priser vid slutavverkning och sålt till högstbjudande så har Södra legat bäst till så det multiw skriver stämmer inte.

Användarvisningsbild

multiw  
#759173 Grattis! Då tog du ju högsta budet 👍 Hoppas du fortsätter med det även i framtiden..... Konkurrens utsätt ditt virke!

Användarvisningsbild

multiw  
#759174 De finns ju faktiskt en till vinkling på detta med att sälja en vara eller en produkt. Vill man ha bästa möjliga betalt så måste man ju se till att den är attraktiv på marknaden. Har man inte satsat pengar på vägar, röjning årgångar, god arrondering m.m samt erbjuder poster som är attraktiva ..... Ja då kanske man inte kan förvänta sig att kunderna stretchar och vässar sina pennor till högsta nivå.
Jag skulle vilja se att det skapades en utbildning för privata skogsägare i förhandlingsteknik och hur man sätter sitt pris på sin produkt.....Gillar man auktioner ska man givetvis göra så men då borde man iaf sätta ett utropspris. Vi måste sluta att göra som vi tidigare gjort. Ska vi sälja bilen så inte frågar vi vad kunden bjuder de första vi gör..... Vi begär ju ett pris!
Om jag frågar ett antal skogsuppköpare vad de bjuder för en post så kommer de ju inte att bjuda max vad de kan varken i första andra eller tredje rundan.
Sätt ditt pris på din skog..... Å ta i så du skäms. De kanske inte blir affär direkt men en sak är säker. Industrin kommer alltid behöva din skog.

r93  
multiw skrev:Jag skulle vilja se att det skapades en utbildning för privata skogsägare i förhandlingsteknik och hur man sätter sitt pris på sin produkt.
Sätt ditt pris på din skog..... Å ta i så du skäms. De kanske inte blir affär direkt men en sak är säker. Industrin kommer alltid behöva din skog.

Menar du att skogsägare ska ”tvingas” att utbildas?

Känner man att man behöver utbildning så skaffar man väl det!

Egentligen är det väl upp till var och en vad denne vill göra med skogen?

Användarvisningsbild

hlb  
#759189 MYCKET BRA IDE med kurser i förhandlingsteknik. Kanske i Skogsforums regi och spridda geografiskt. God ide att köra 10 mil för en sådan utbildning. En dag är rätt lagom. Kan ju utformas mot förhandlingar vid virkesförsäljning och skulle då bli riktigt giftigt mot virkesköparna.
I min värld ska dock allt vara frivilligt.
Skickar en konflikttrappa att fundera över.
Senast redigerad av hlb lör 28 maj 2022, 10:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

multiw  
#759190 Ha ha..... Ja inte vet jag var "tvinga" kom in i bilden?.... Var och en får vara salig i sin tro 😁
Tipsa gärna om vart man hittar en sådan utbildning likt alla övriga utbildningar som både föreningarna å bolagen vill erbjuda?.... Jag har iaf inte sett någon där man får tips å idéer hur man maximerar sin virkesaffär.

Användarvisningsbild

hlb  
#759191 Tror inte föreningar och bolag vill fixa detta. Vore väldigt konstigt i så fall, men även Södra går att förhandla med om nu ingen trodde det.

Användarvisningsbild

hlb  
#759192 Torbjörn J tycker nog att Hlb snackar lite onödigt mycket. Rätt mycket jobb med det, men oooohhh så nyttigt i prishöjararbetet.
Kanske en digital version på forumet också, men kroppsspråket är viktigt, så att träffas är bäst.
Ute på marknaden kostar en allmän 2-dagarskurs ca 15 000 + m och virkesförhandlingar är ju lite speciella.
Kanske en specialkurs i SFO-regi kunde vara gratis????

mappe70  
#759220 De större skogsägarna får mer betalt av Södra än av de privata de har tillägg annars skulle de inte levera till Södra.

Användarvisningsbild

multiw  
#759223 Hummmmm!..... Vart är då skillnaden mellan bolagen och föreningen????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).