Skogsnyheter

Kraftigt höjda virkespriser - Dagens överdrift!?

4 inlägg 2963 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftigt höjda virkespriser - Dagens överdrift!?

Torbjörn Johnsen  
#758503 Frågan om inte TT (Tidningarnas Telegrambyrå) står för dagens överdrift! De har gjort en artikel av Södras pressrelease om 5-10 kr mer i certifieringstillägg. I TTs Värld blir det ”Kraftigt höjda virkespriser”. En sanning som i mina ögon känns något överdriven. Orsaken står troligtvis att finna i att Södra skriver att certifieringstillägget höjs med 10 kr eller 33% (från 30 till 40 kr/m3fub). Journalisterna(?) på TT har väl tolkat det som att hela virkespriset höjs med 33%.

Bra att Södra höjer certifieringstillägget men virkespriserna behöver upp rejält framöver om vi ska nå ett vettigt marknadspris. Tyvärr bidrar inte sådan här tveksam journalistik från TT till att stärka skogsägarnas position.

Här finns ett exempel på där TT-artikeln publicerats:
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/10 ... ersattning

Och så här såg den ursprungliga presstexten ut:
https://news.cision.com/se/sodra/r/sodr ... a,c3571315
Bild från Södras pressrelease

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kraftigt höjda virkespriser - Dagens överdrift!?

Fredrik Reuter  
#758504 Ja, detta var precis vad skogsägarna INTE behövde.

Verklig prishöjning av att Södra höjer certifieringspremien med 10 kr (33 % höjning från 30 till 40 kr) blir väl i runda slängar drygt 1 % på normalt grantimmer.

Aleck  
#758509 Nu någon timme senare har TT kommit med en rättelse att det inte handlar om hela priset utan cert-delen! Lagom pinsamt av dem att missa det.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#758510 Visar väl bara hur dåligt insatta dom är i frågan.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).