Skogsnyheter

Forskare vet nu varför trädgrenar rör sig i dagligt mönster

2 inlägg 1870 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forskare vet nu varför trädgrenar rör sig i dagligt mönster

Fredrik Reuter  
#757902 Träd har en benägenhet att “flaxa” med sina grenar i ett dagligt mönster. Under natten kan grenarna sjunka 20 cm för att sedan höja sig under dagen. Det är Östra Finlands universitet som nu genom forskning med bland annat laserskanning kunnat påvisa vad detta beror på.

Det visar sig att träd samlar upp vatten i grenar och löv på natten. Vatten väger ganska mycket och genom detta sjunker grenen, upp till 20 cm alltså. Det verkar alltså som att träden ägnar sig åt vattenlagring under den del av dygnet som fotosyntesen ändå inte fungerar.

Förutom upptäckten ovan tror sig forskarna nu kunna använda sig av “rörelsen”. Den kan mätas och genom detta kan man även mäta hur tillgången av vatten är för stunden.

Genom att övervaka trädgrenarnas rörelse kan vi få insikt i hur vatten rör sig inne i trädet. Klimatförändringen minskar tillgången på vatten och ökar torkstressen, så det är viktigt att förstå vattnets rörelse i träden för att förstå förändringar i skogens hälsa


Säger Samuli Junttila som är huvudförfattare till artikeln om forskningen.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Forskare vet nu varför trädgrenar rör sig i dagligt möns

Sture Andersson  
#757937 Hemma trädgården har jag en jättestor lön som börjar bli murken .
Har därför satt i vajjer som går ut i hagen till en björk,bara för att jag är rädd att lönnen ska ramla på huset. Märkte att vajjern åkte upp och ner ,förstod inte vad som pågick ,i bland låg vajjern på marken ,nästa dag var det en meter upp .Tillslut fatta jag att det hade med regn att göra .
När det regnat åkte vajjern upp en meter ,för att sen åka ner till det regna nästa gång .
Det är väl lite samma som det du skriver om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).