Skogsnyheter

Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 2022

11 inlägg 2784 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 2022

Fredrik Reuter  
#757412 Regeringen har idag utsett den nya styrelsen för Skogsstyrelsen. Den tillsätts 1 juni 2022 och förordandet gäller tre år framåt. Det är en mycket kompetent samling kvinnor och män som nu har i uppdrag att lotsa Skogsstyrelsen mot framtida utmaningar. Jag har höga förväntningar på att de ska verka för en god ledning och styrning av myndigheten, säger landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg.

Eva Håkansson Fröjelin, senior konsult och tidigare generaldirektör för Ekobrottsmyndigheten

Lisa Sennerby Forsse, tidigare rektor för Sveriges lantbruksuniversitet

Mats Wiberg, rättschef vid Statens Fastighetsverk

Erik Fahlbeck, senior rådgivare och tidigare vice rektor för Sveriges lantbruksuniversitet

Per Simonsson, konsult i naturvård

Lotta Möller, moderator och skribent inom förvaltning av naturresurser

Ingrid Petersson, nuvarande generaldirektör för Formas (tillsätts 1 sept 2022)

Herman Sundqvist har som bekant redan fått förlängt som Generaldirektör för Skogsstyrelsen och ingår också därmed i styrelsen. Mats Wiberg har utsetts som ordförande i den nya styrelsen.

Det finns några kända namn i listan även om kanske flertalet inte är så kända i skogssammanhang? Minst fyra i listan ovan har ett förflutet på SLU. Per Simonsson är en av dem som också gjort sig känd för den av Skogsindustrierna genomförda "forskarrapport" om den positiva utvecklingen för den biologiska mångfalden i Sveriges skogar.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Fredrik Reuter  
#757413 Wiberg, Håkansson och Forsse var med i den tidigare styrelsen. Utgår verkar Mikael Karlsson och Anna Furness göra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Elis76  
#757414 Tragiskt att ingen från skogsägarna finns representerade. Det finns många kunniga inom Skogsägarföreningarna, hos de större bolagen, stiften och större privata markägare. Det behövs balans i en styrelse, inte bara en massa byråkrater.

Avatar Fallback

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757427 Undrar hur många som har följt en fastighets, eller olika bestånds livcykel under mer än 40 år och har nåt slags panikfilter mot synsättet att allt ändras eller kan beslutas ändras i skogen till nåt omvälvt på 3 år?

Avatar Fallback

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Avslutat-03  
#757452 Struket
Senast redigerad av Avslutat-03 fre 06 maj 2022, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Mellberg  
#757458 Varför behövs en märklig styrelse i en myndighet ...... =))

Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Fredrik Reuter  
#757473
Andreas77 skrev:Märklig kommentar om Per Simonsson. Han är väl i första hand känd för att ha vigt sitt yrkesliv åt naturvårdsfrågor. Först på länsstyrelsen och sedan på SCA. Inte för någon enstaka rapport. Trist också att se ""-tecknen, vad tillför det?


Hade du tyckt det var en märklig kommentar även om Extinction Rebellion betalt för en liknande "forskarrapport" fast troligt med helt annorlunda utfall? Jag hade skrivit samma (citattecken) om så varit fallet då det viktiga i min mening är att det finns så lite bias, eller partiskhet, som möjligt när det kommer till forskning.

Skogsindustrierna, som betalt för denna forskarrapport har följande syfte:

Skogsindustriernas uppgift är att stärka företagens konkurrenskraft och verka för en ökad användning av skogsbaserade produkter.


Både konkurrenskraft och ökad användning av produkter från skogen bygger på att så mycket skog som möjligt avverkas till lägsta kostnad. I denna kontext känns det då udda att ta betalt för att skriva om biologisk mångfald åt Skogsindustrierna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Avslutat-03  
#757484 Struket.
Senast redigerad av Avslutat-03 fre 06 maj 2022, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Fredrik Reuter  
#757485 Men om den helt saknar värde ur detta perspektiv spelar det väl ingen roll om jag lade till citattecken ö.h.t. då ... ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Avslutat-03  
#757488 Struket.
Senast redigerad av Avslutat-03 fre 06 maj 2022, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Här är de nya ledamöterna i Skogsstyrelsens styrelse 202

Fredrik Reuter  
#757490 Med all tydlighet tror jag mitt förr-förra svar visade varför citattecknen hamnade där de hamnade. Hur Simonsson hamnade där han hamnade i detta kan vi låta vara osagt. Att det nu de-facto har hänt kan vara viktigt att ta upp eftersom han på myndighetsnivå nu ska styra Skogssverige i minst tre år. Vart du vill komma med din interngranskning av hur Skogsforum skriver genom åren på Skogsforum vet jag inte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).