Skogsnyheter

Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

9 inlägg 3632 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

Elis76  
#757245 Senaste informationen från Skogsstyrelsen om virkeslagren den sista mars 2022.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/nara-10-miljoner-kubikmeter-i-virkeslager/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

Torbjörn Johnsen  
#757249 Alldeles för mycket virke i lager fortfarande men kanske ganska normalt för årstiden (Q1). Dock stor skillnad på massavedslagren mellan norra och södra Sverige.

Om man räknar om 10 miljoner m3fub till andel av ett årsbehov så motsvarar det 12-13%. Det innebär att lagren av liggande rundvirke enligt de här siffrorna motsvarar ca 1,5 månads förbrukning. Håll på nya avverkningskontrakt i några månader så ska ni se vad som händer med timmer- och massavedspriserna. Ni kommer att bli (positivt) överraskade om ni lyckas😁.

Avatar Fallback

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757298 SS har ändrat sättet de samlar in data för i år. De skriver:

"Vi har gjort ett par förändringar i årets undersökning. Förändringarna består bland annat i att vi inte längre använder uppgifter om lager av barrsågtimmer vid industri från Skogsindustriernas medlemsundersökning. Motivet till förändringen är att vi vill kunna redovisa även barrsågtimmer vid terminal och bilväg vilket inte Skogsindustrierna samlar in. "

Vet någon varifrån de får datan om barrsågtimmer nu då?

Vad menas med "skogsindustriernas medlemsundersökning"?

Finns en länk längst ner på sidan "mer information om lagerundersökning", den uppdaterades senast 2020-10-05 så svaret på frågan om var de får årets data går inte att läsa där.

Användarvisningsbild

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

Torbjörn Johnsen  
#757300 Det är en bra fråga om hur fakta för väglagret samlas in nu. Jag ska göra lite efterfirskningar.

Tidigare, men även nu också gissar jag när det gäller lagernivån vid industrin, så kommer data från enkät som hanteras av skogsindustrierna. De ställer frågan om lagervolymer till sina medlemmar som rapporterar in data. Felkällorna här är dels respektive industris exakta kännedom om sina lagervolymer samt även motivationen att redovisa (rätt). Teoretiskt kan ju industrin överredovisa sitt timmerlager för att hålla upp den offentliga lagernivån om man tror att sjunkande lager är prisdrivande. Rent teoretiskt.

Användarvisningsbild

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

Torbjörn Johnsen  
#757314 Nu har jag pratat med Skogsstyrelsen och de har inför 2022 bytt metod helt. Nu kommer ingen data från Skogsindustrierna utan all data har samlats in av Skogsstyrelsen med enkäter som de skickat direkt till ca 100 förtag. Det är såväl massabruk som sågverk och även några inköpsorganisationer. Svarsfrekvensen ligger runt 90% och där de saknar svar gör Skogsstyrelsen en uppskattning m h a tidigare uppgifter och/eller uppgifter från jämförbara företag.

Skogsstyrelsen anser själva att uppgifterna nu är bättre. Framför allt för att fler företag redovisar och att de nu även får med väglager.

I höst påbörjas försök med att även få med lagersituationen för bränslesortiment men det blir ingen officiell statistik för skogsbränslet under det här året.

Avatar Fallback

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

alias  
#757316 Jag tänker att det hade varit lättast att ta datan från Biometria.

Om jag minns rätt så anmäls virket för transport i deras system VIOL.

Väglagren borde här gå att följa i realtid med hyfsad noggrannhet genom att följa hur stor volym som anmälts för intransport till industrin jämfört med hur stor del av varje virkesorder som är inmätt och till sist markerat som slutmätt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757322
alias skrev:Jag tänker att det hade varit lättast att ta datan från Biometria.

Om jag minns rätt så anmäls virket för transport i deras system VIOL.

Väglagren borde här gå att följa i realtid med hyfsad noggrannhet genom att följa hur stor volym som anmälts för intransport till industrin jämfört med hur stor del av varje virkesorder som är inmätt och till sist markerat som slutmätt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Biometria har inte varit speciellt samarbetsvilliga gentemot skogsstyrelsen. Tills skogsstyrelsen fått nya sanktionsmöjligheter så är det nog lättare att få svar via omvägar.

Avatar Fallback

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759450 Biometria har lanserat VIOL3, en uppdatering av systemet som registrera skogsaffärer. Det finns ett antal filmer på youtube om det nya systemet. Kan detta betyda att skogsstyrelsen snart kan få sin efterlängtade data för att upprätta jämförande prisstatistik?

https://www.youtube.com/channel/UClQw_U ... -CPDHKfcag

Anledningen till varför Skogsstyrelsen inte fått statistik från Biometria har jag tolkat som inte enbart ren motsträvighet från Biometrias sida utan också för att tidigare versioner av VIOL inte klarat av att föra samman all information.

Användarvisningsbild

Re: Nära 10 miljoner kubikmeter i virkeslager

Torbjörn Johnsen  
#759451 Utöver att de tekniska förutsättningarna finns så måste antagligen Biometrias styrelse fatta ett beslut om att släppa på dessa uppgifter till Skogsstyrelsen. Vi kan ju alltid hoppas...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).