Skogsnyheter

Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansverige

8 inlägg 2258 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansverige

Fredrik Reuter  
#756696 Den 7:e april 2022 drog ett snöoväder in över Mellansverige. Stora mängder blötsnö under kort tid kan nu ha skapat stora skador på stående skog. Dels har den tunga snön skapat mycket toppbrott men även en hel del omkullblåsta träd. Hela skogsområden kan nu vara totalskadade, något som föranleder avverkning i förtid. Men även mindre skador kan vara ödesdigra eftersom snökanonen kom så pass sent på våren och i direkt anslutning till att granbarkborren vaknar till liv.

Skogsstyrelsen i Örebro varnar nu för skadade skogsområden och uppmanar skogsägare att inventera sina skogar och leta efter skador. Hittar man skador, kanske mest akut på gran, så är det bråttom att ta reda på den skadade skogen och forsla ut den.

Undertecknad jobbade hela helgen med just skador från snöovädret. Detta i ett granbestånd som hade just dessa blandade skador av toppbrott och omkullvälta träd.

Läs hela nyheten: https://via.tt.se/pressmeddelande/snoka ... Id=3321120




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Fredrik Reuter  
#757173 Har spenderat en ansenlig del i skogen under helgen och vill därefter verkligen trycka på att skogsägare i Mellansverige nu inventerar sina skogar! Det är otroligt mycket skador rakt över, gran, björk, tall spelar ingen roll. Det är en mix av vindfällen och toppbrott, ibland ända ner till rotstock.

Ut och leta, agera sedan om du har skador. Det kan ta en ände med förskräckelse annars!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Amatörhuggare 62  
#757174 Ja, det gäller att, oförtrutet. Streta på, och få undan yngelhärdarna.
Gbb ligger i startgropen.
För att ge, sig ut.
Å borra,å gnaga.
Å i alla fall, här.
På ostkanten, verkar d bli som 2018. Torrt som sjutton. Har knappt regnat,sen snön. Gick bort. Så granskogen har, inte mycket vatten. Att göra kåda av , å dränka dom små gynnarna.

Användarvisningsbild

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

skogshare  
#757175
Fredrik Reuter skrev:Har spenderat en ansenlig del i skogen under helgen och vill därefter verkligen trycka på att skogsägare i Mellansverige nu inventerar sina skogar! Det är otroligt mycket skador rakt över, gran, björk, tall spelar ingen roll. Det är en mix av vindfällen och toppbrott, ibland ända ner till rotstock.

Ut och leta, agera sedan om du har skador. Det kan ta en ände med förskräckelse annars!


Spelar beståndsålder, slutenhet, topografi, exponering, väderstreck, gallrat eller ogallrat någon avgörande roll?

Användarvisningsbild

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Fredrik Reuter  
#757176 +80 verkar klarat sig bäst (min erfarenhet enbart). Värst har det varit i äldre gallringsbestånd. Kanter är värst där träden inte kunnat hjälpa varandra att hålla sig uppe. Ytterträd har böjts utåt och knäckts. Hårda vindar från norr har också ställt till det så bestånd med hyggen i norrläge är extra utsatta för vindfällen.

Obs, detta är min erfarenhet och bör hanteras därefter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757177
Amatörhuggare 62 skrev:Ja, det gäller att, oförtrutet. Streta på, och få undan yngelhärdarna.
Gbb ligger i startgropen.
För att ge, sig ut.
Å borra,å gnaga.
Å i alla fall, här.
På ostkanten, verkar d bli som 2018. Torrt som sjutton. Har knappt regnat,sen snön. Gick bort. Så granskogen har, inte mycket vatten. Att göra kåda av , å dränka dom små gynnarna.


Det är en liten överdrift.
Med normal nederbörd i maj så ligger vi kvar på normalt över större delarna av södra Sverige.
Källa SMHI
Utmätta värden över Myresjö området
Samlad bild av markvattnet nederbörd och vattenmagasin

Avatar Fallback

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Amatörhuggare 62  
#757180 Ok , ja köpte ett nytt glas.
T regnmätarn, på ett ställe, med stora blå bokstäver. Å det har vart tomt,i vår. Kanske hål i bonn. 🤔
Men regnet vänder , i Målillarondellen 😉
Mvh Amatörhuggarn

Användarvisningsbild

Re: Snökanon innan påsk kan ha skapat katastrof i Mellansver

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757181 Så kan det mycket väl vara!😊 Jag har följt mm för mm sedan några år här hemma och 21 var på mm lika som 20 med den lilla skillnaden att vi fick det mesta på sommar höst 21 om jag minns rätt 738 mm jag ändrar när jag kommer hem till statistiken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).