Skogsnyheter

Priset på trävaror höjs igen

55 inlägg 15063 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755451
Fredrik Reuter skrev:Återigen, att priserna skulle höjas med 30 % är ord från bygghandlare. Inget jag har hittat på. Idag har jag kollat med fler och svaren har ni ovan.

Jag skrev att en 45x95 C14 granregel kan kosta 51 kr löpmetern efter höjningen den 1 april. Det är svårt med priserna på webben men här är ett exempel som stärker tesen om detta: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/b ... 4/p-847093

Och r93, du har aldrig blivit kallad troll av mig. Det var en frågeställning om du betedde dig som ett eller inte? Det är skillnad.


Hur beter sig ett troll?

Kritiken är i all välmening, jag tycker personligen artikeln på iskogen är väl skarvad, och då sjunker trovärdigheten på hela sajten, iskogen är väl troligtvis ämnad för personer utanför skogsbruket för att få en insikt hur det fungerar.

Prisskillnaden mellan virkespris och trävarupris är redan så skev att man inte behöver skarva.

Jag gillar skogsforum, det är därför jag klagar, annars så är det ju bara till att sluta läsa och skriva.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Älgfoderodlare  
#755461
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Återigen, att priserna skulle höjas med 30 % är ord från bygghandlare. Inget jag har hittat på. Idag har jag kollat med fler och svaren har ni ovan.

Jag skrev att en 45x95 C14 granregel kan kosta 51 kr löpmetern efter höjningen den 1 april. Det är svårt med priserna på webben men här är ett exempel som stärker tesen om detta: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/b ... 4/p-847093

Och r93, du har aldrig blivit kallad troll av mig. Det var en frågeställning om du betedde dig som ett eller inte? Det är skillnad.


Hur beter sig ett troll?

Kritiken är i all välmening, jag tycker personligen artikeln på iskogen är väl skarvad, och då sjunker trovärdigheten på hela sajten, iskogen är väl troligtvis ämnad för personer utanför skogsbruket för att få en insikt hur det fungerar.

Prisskillnaden mellan virkespris och trävarupris är redan så skev att man inte behöver skarva.

Jag gillar skogsforum, det är därför jag klagar, annars så är det ju bara till att sluta läsa och skriva.


Men det är väl också här som det blir verkligen uppenbart på vems sida de står ! ? För som du själv skrev; " Prisskillnaden mellan virkespris och trävarupriset är redan så skev . . " !
Det avgörande här, är ju hur vi skogsägare SJÄLVA agerar, inte vad SFo ägarna säger ? !
Ett antal trådar o podden, tar ju upp detta, gång på gång, men det verkar inte räcka. BAU !
Det är ju skillnaderna i o förutsättningarna om, som mest avhandlas. Tyvärr verkar ju de svenska privatskogsägarna inte fatta denna ekvation.
Br. Eriksson sammanfattar det så bra om vad som är MEST fundamentalt fel; "- Det är bara skogsinspektorn som behöver gallring ! ".
Avgörandet ligger i att vi mer göder industrin än oss själva !
Varför då ? ? ?

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755464 Jag kritiserade en artikel på iSkogen, där jag tycker det är faktafel, är det faktafel på en sajt då sjunker trovärdigheten.

Angående gallring så är det dom mest uppskattade trådarna på hela forumet där medlemmar visar hur dom gallrar själva!

Dom gör alltså helt fel?

Men nu har vi svävat från ämnet tror jag.

Jag tackar för mig.

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755466 Precis som virkesköparna hat sina tillägg så har bygghandeln sina rabatter. Samma princip. Alla ska tycka att de gjort en bra affär.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Arvid0  
#755467 Tv4 och Beijer borde också få en släng av sleven.
https://www.tv4.se/artikel/5YMOz7tBZGJb ... ega-priser

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#755469 Forfarande inga som helst bevis alltså?
”Nån” sade?

Kul att bli kallad troll av forumägaren, den om någon lär väl se vem som äger kontot.

Är det inte den som sprider desinformation (som tex att priset kommer öka 30% 1 april) som är trollet?

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#755470
Fredrik Reuter skrev:Du får gärna länka in alla dina priser Elis.

Första träffen jag fick på 45x95 C14 på Beijer Bygg gav ett snittpris på 52,6875 kr/lpm: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/pro ... 5x95mm-c14


Som att jämföra ahlsells listpriser med verkligheten…
Elis har ju skrivit vart han hämtat priserna och datum?

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Älgfoderodlare  
#755497
r93 skrev:Jag kritiserade en artikel på iSkogen, där jag tycker det är faktafel, är det faktafel på en sajt då sjunker trovärdigheten.

Angående gallring så är det dom mest uppskattade trådarna på hela forumet där medlemmar visar hur dom gallrar själva!

Dom gör alltså helt fel?

Men nu har vi svävat från ämnet tror jag.

Jag tackar för mig.


- Nja, ang. trådämnet, så måste man nog se det i en helhet. Jag hade nog kanske sett att trådens rubrik varit;
" Priset på trävaror höjs igen - Varför då ? " Av flera skäl.
Att priserna nu går upp, har till största del att göra med den globala marknaden o efterfrågan.
Är prisökningen då skälig ? - Inte sett ur vårt perspektiv, då råvaruproducenten i princip står för den större delen av kostnaderna för virkets väg till industrin. Deras kostnader ökar marginellt men de tar de stora vinsterna r.t. efterfrågan.

Att göra då som de flesta ändå gör idag, gallrar i för hög grad ( Läs, " Gallringskatastrofen . . " ), bidrar med en allt för billig råvara i enorma mängder, till en industri, som ÄNDÅ höjer priset på den inhemska marknaden utan att DE tar de största kostnadsökningarna.

Och att då i ett läge när VI skulle kunnat få ta del av den "kaka" som heter "Marknaden", i princip stå helt utan effekter, via hur vi hanterar det själva. O istället ÖKAR våra avverkningstakter, vi vräker in billig råvara utan egen ökad vinst. Blir bara så fel !

Så, - Ja, gallringar har också med detta att göra ! Där hämtas idag, en betydande del av del som sen hamnar på våra brädgårdar, till i princip samma låga kostnad för sågverken som tidigare.
Med den effekten att de höjer sina priser, medan vi står för kostnaderna på vägen dit samt nästan gratis råvara.

Vi missar liksom poängen i VAD o VARFÖR trådens rubrik är som den är. För om det samtidigt funnits en tråd med rubriken: " Svenska skogsägare vinnare på det globala tåget om virkeshandeln ", så hade det varit roligt för oss alla.
Frågan vi då ska ställa oss är; - Varför finns det ingen sådan tråd ?

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

morco  
#755521 Detta är ju en mycket relevant fråga men jag orkar inte riktigt fortsätta med tjafset i tråden om vad som är hörsägen och egna agendor osv....

Tänkte istället bara ge ett exempel från verkligheten, jag bygger just nu en liten verkstad i lösvirke och lade en order på materialet i Februari. Plockade ut ett axplock som representerar hela bygget (från samma leverantör självklart) och kollade priserna idag. Jag observerade att Planjas produkter inte gått upp men stålpriserna är på väg upp (enligt inköpsorganisationen på det företag jag jobar på, stort företag...)

Gips +32%
Isoleringen +24%
Byggreglar +22-24%
Panel +24%

Om det är 30% upp eller bara 20% om man kollar på bredare sortiment har jag ingen aning om men att priserna tog ett rejält skutt 1/4 är jag helt övertygad om!

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

kvisten  
#755556 Jobbar i en virkesförbrukande industri dock utan inköpsansvar men med någorlunda koll på priserna.
Handlar av flertalet av de stora sågverkskoncernerna och i kvantiteter betydligt större än en bygghandel.. och joo priserna gjorde ett rejält hopp 1 april. Dock spretar det lite beroende på vilket sågverk och vilken dimension vi pratar om.
Är dessutom släpande leveransplaner och stor osäkerhet på marknaden. Har varit några väldigt märkliga år med otroligt kraftiga svängningar och höjningar och för att svara på trådens diskussionsämne så är sista höjningen i snitt en bit under 30% på totalen men ändå sanslöst hög prisökning som skapar stora problem när man driver en verksamhet där råvaran står för en stor del av produktens värde

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).