Skogsnyheter

Priset på trävaror höjs igen

55 inlägg 15065 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755213
svampbob skrev:
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.


Dygnspriser har det varit länge på stål eller åtminstone till och från det senaste året.
Det är mycket som börjar bli besvärligt i byggbranchen. Jag skulle köpa en styr entreprenad idag men då priset hade stigit 10% sedan förra veckan så fick jag gå ända upp till VD för att för få gå mer än 5% över budget.

I de flesta projekt som jag är med så är kostnadsökningarna och materialbristen ett stort problem och det söks alternativa och billigare lösningar.

Jag har för egen del tänkt sätta upp en maskinhall i sommar och då blir det stål, trä och plåt. Jag tänker bygga i princip oavsett av vad det kommer att kosta. Ev blir det i år bara stomme och tak.


Jag hörde av mig till en gammal kollega som är styrhjon, numera projektledare.

Han började bli riktigt nervös, vissa styrpaneler och moduler är leverans 2023.

Isolering kommer tydligen att skjuta i höjden nästa månad.

Undrar när det tar stopp?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#755235
r93 skrev:
svampbob skrev:
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.


Dygnspriser har det varit länge på stål eller åtminstone till och från det senaste året.
Det är mycket som börjar bli besvärligt i byggbranchen. Jag skulle köpa en styr entreprenad idag men då priset hade stigit 10% sedan förra veckan så fick jag gå ända upp till VD för att för få gå mer än 5% över budget.

I de flesta projekt som jag är med så är kostnadsökningarna och materialbristen ett stort problem och det söks alternativa och billigare lösningar.

Jag har för egen del tänkt sätta upp en maskinhall i sommar och då blir det stål, trä och plåt. Jag tänker bygga i princip oavsett av vad det kommer att kosta. Ev blir det i år bara stomme och tak.


Jag hörde av mig till en gammal kollega som är styrhjon, numera projektledare.

Han började bli riktigt nervös, vissa styrpaneler och moduler är leverans 2023.

Isolering kommer tydligen att skjuta i höjden nästa månad.

Undrar när det tar stopp?


Vi kommer nog att hanka oss fram ett tag till. Till styrjobben som jag beställde så finns det fortfarande material DUC:en var det enda som det var lite leveranstid på.

Blir vi utan diesel eller ransonering av bränslet så blir det svårt. Börjar oljan stiga till 200$/fatet så ransonerar vi nog frivilligt.

Det är helt klart fortfarande ett väldigt tryck efter att köpa virke. Jag tänker skriva nu i början på veckan och det är många som är hugade att köpa. Det är fortfarande inga 1000kr/m3 här i norr.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#755292
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.



Det var alltså fake news denna artikel,

Eller vill skogsforumet presentera något som styrker dessa 30% ökning 1 april?

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755302
Camaro1969 skrev:
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.



Det var alltså fake news denna artikel,

Eller vill skogsforumet presentera något som styrker dessa 30% ökning 1 april?


Enligt artikeln så är det 30% i snitt, så vissa sågade trävaror ska alltså ha ökat mer?

Lister har man dålig koll på, dom kanske har skenat i pris? Men denna artikel verkar vara ren sensationsjournalistik i lägre klass än Aftonbladet och expressen!

Vore klädsamt med ett konkret exempel på denna höjning, annars är hela artikeln skapad för att smutskasta sågverken, ja sågverken tjänar enorma pengar! Ja, virkespriset är för lågt!

Men detta är för dåligt!

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#755309 Belysande om bygg och virkeskostnader.

https://www.byggahus.se/brant-okande-byggkostnader

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#755366
r93 skrev:
Camaro1969 skrev:
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.



Det var alltså fake news denna artikel,

Eller vill skogsforumet presentera något som styrker dessa 30% ökning 1 april?


Enligt artikeln så är det 30% i snitt, så vissa sågade trävaror ska alltså ha ökat mer?

Lister har man dålig koll på, dom kanske har skenat i pris? Men denna artikel verkar vara ren sensationsjournalistik i lägre klass än Aftonbladet och expressen!

Vore klädsamt med ett konkret exempel på denna höjning, annars är hela artikeln skapad för att smutskasta sågverken, ja sågverken tjänar enorma pengar! Ja, virkespriset är för lågt!

Men detta är för dåligt!



Betydligt sämre än msm…

Väntar på återkoppling från fredrik reuter

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Fredrik Reuter  
#755403 Ok, här kommer svar.

Jag pratade med tre bygghandlare innan jag skrev artikeln och nu på morgonen har jag pratat med fler.

En bygghandlare jag pratade med idag höjde med 20 % 1 april men ville betona att de denna gång höjde mindre än i alla fall vissa konkurrenter. Detta kan i grunden ha att göra med att det spekulerades i nedgången som var för trävaror i december ifjol. Beroende på köpstock och lager så höjer alltså inte alla samma och kanske inte heller direkt den 1 april.

En annan ville/kunde inte säga hur stor snitthöjningen var i procent men sade att de genomfört en höjning 1 april 2022.

Nytt från idag är att flera säger att tryckimpregnerat virke knappt höjdes alls denna gång. En teori är att det aviserades om en höjning även på tryckat men att sågverken sedan backade på detta innan de gick ut med höjningen.

Så, utifrån den information jag har så vidhåller jag att artikeln fortsatt är korrekt. Att det sedan insinueras att jag skulle ljuga för att smutskasta sågverken anser jag vara både ledsamt och trist. Speciellt eftersom anklagelserna kommer från anonyma konton...

Motfrågan blir till "r93" och "camaro1969" blir: har ni bevis på de anklagelser som ni kommer med om fake news m.m? Eller är det så illa så ni gömmer er bakom era anonyma konton och bara trollar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755405 Ja, vi har anonyma konton, och när vi anonyma skriver saker så kommer det ofta att man ska återge källa! Inte bara ”jag har pratat med”.

Att jag ifrågasätter 30% i snitt när det inte finns ett konkret exempel på detta är väl inget konstigt?

Bevisbördan borde väl ligga på dig som äger sidan?

Men fortfarande så har jag inte sett ett konkret exempel på ”30% höjning i snitt”

Kul att bli kallad troll, för att man efterfrågar fakta!

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755408 Känns som ägarna mer och mer skriver här för att driva en agenda och skapa klick. Trist utveckling.

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755417
Mangan skrev:Känns som ägarna mer och mer skriver här för att driva en agenda och skapa klick. Trist utveckling.


Jag håller med, utvecklingen går mer och mer från skogsbruk, och dom får göra som dom vill med det, det är ju deras forum.

Men återigen skriver man ”priserna höjs med 30% 1 april”

Att sedan inte kunna återge ett enda exempel på en vara som har höjts 30%, har man inte skarvat lite väl på verkligheten då?

Påtalar man detta blir man således kallad troll!

Tål ni inte att någon ifrågasätter i mitt tycke felaktigheter så är det bättre att ni sparkar ut oss ”troll”.

Det är bra att driva opinion för högre virkespriser, men då måste man göra det med fakta, annars blir det fel!

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Fredrik Reuter  
#755420 Återigen, att priserna skulle höjas med 30 % är ord från bygghandlare. Inget jag har hittat på. Idag har jag kollat med fler och svaren har ni ovan.

Jag skrev att en 45x95 C14 granregel kan kosta 51 kr löpmetern efter höjningen den 1 april. Det är svårt med priserna på webben men här är ett exempel som stärker tesen om detta: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/b ... 4/p-847093

Och r93, du har aldrig blivit kallad troll av mig. Det var en frågeställning om du betedde dig som ett eller inte? Det är skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Älgfoderodlare  
#755427
Fredrik Reuter skrev:Återigen, att priserna skulle höjas med 30 % är ord från bygghandlare. Inget jag har hittat på. Idag har jag kollat med fler och svaren har ni ovan.

Jag skrev att en 45x95 C14 granregel kan kosta 51 kr löpmetern efter höjningen den 1 april. Det är svårt med priserna på webben men här är ett exempel som stärker tesen om detta: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/b ... 4/p-847093

Och r93, du har aldrig blivit kallad troll av mig. Det var en frågeställning om du betedde dig som ett eller inte? Det är skillnad.


Det sorgliga i den här diskussionen, är väl det "Fredrik" o "Torbjörn" så ofta återkommer till, som borde ses för "oss" skogsägare som prio nr. 1. Att nå en för oss bättre / bästa skogsekonomi. Istället är det så att sågverkens / partihandelns / byggvarors pris, fortsätter att stiga i klart högre takt än vad priset / nettot är för råvaran i jämförelse ut till oss !
För även om byggvaruhandeln höjer sina priser med 25 el. 35 % ( igen ), borde det ses som ett slag i ansiktet. När de ni säljer till, höjer sina priser med 6 - 12 %, från en redan låg nivå ( Europas lägsta ) !
O i den takt man nu ser hyggen skördas, lär ni INTE varken underlätta eller skapa bättre förutsättningar till att få bättre betalt. Ni späder på de redan befintliga lagren med gratis gallringsvirke o dåligt bet. slutavverkningar, o kapar därmed ert eget förhandlingsutrymme.
Men de flesta verkar ju trivas i den sit. ! BAU !

Var finns det företags ekonomiska tänkandet ?
Industrin har det ! Kanske dags att lära nånting nytt !

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Elis76  
#755429 Dagens priser [2022-04-11] på byggregel gran 45x95 C14 om inte annat sägs inklusive mervärdeskatt efter en 10 minuters snabbanalys på nätet.

Bygg-Max (Upplands Väsby): 37,85:-/lm [hyvlad i löpande längder]
Bejer Bygg (Bromma): 43,68:-/lm [hyvlad/finsågad, 4200 mm]
Bauhaus Länna: 37,95:-/lm [Moelven]
Bygg Ole (Nacka): 26,49:-/lm [hyvlad, 3000 mm]
Hornbach (Rissne): 37,85:-/lm [C24 i fallande längder]
XL-Bygg (Luleå): 36,67:-/lm [C24 dimensionshyvlad, 4200 mm]

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Torbjörn Johnsen  
#755430 Vi har båda pratat med flera byggvaruhandlare inför att Fredrik skrev den här artikeln. Bilden var väldigt entydig: prishöjning med ca 30% den 1 april. Tyvärr kan vi inte namnge en enskild medarbetare från en byggkedja. Att det här sedan inte slår igenom som kommunicerats är ju inget vi har kontroll över. Det kan finnas olika skäl till att det inte har blivit den aviserade höjningen överallt. Än.

Handlarna kan ha fått kalla fötter p g a negativ uppmärksamhet? Eller blivit rädda för misstanke om kartellbildning? Eller också väntar de tills lagret av trävaror inköpt till lägre priser är sålt och kan sedan höja när nytt köps in. Eller så är de rädda att en för stor höjning knäcker efterfrågan och är beredda att ge avkall på sina marginaler för att få sälja?

Vi får se hur det utvecklats. Orsaken till att bygghandeln flaggade för prishöjning var stigande trävarupriset från sågverken och den marknaden ser inte ut att svalna direkt.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Fredrik Reuter  
#755431 Du får gärna länka in alla dina priser Elis.

Första träffen jag fick på 45x95 C14 på Beijer Bygg gav ett snittpris på 52,6875 kr/lpm: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/pro ... 5x95mm-c14

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).