Skogsnyheter

Priset på trävaror höjs igen

55 inlägg 15067 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#754548
Fredrik Reuter skrev:Ja, det kan vara ett bra lackmustest att se vilka bygghandlare som jobbar långsiktigt eller med "snabba cash". Dagens virkeshögar på brägårn är med stor sannolikhet inköpt till ett lägre pris.


Jag tycker inte att man kan resonera så där. Man måste värdera lagret till dagens marknadspris.
Om jag sågar upp en massa timmer idag till rådande höga priser och när jag vill sälja det sågade så har marknadspriserna sjunkit 30% inte kan jag då tro att jag kan få 30% mer än konkurrenterna för mina 2"x4" eftersom jag betalade mera för timret.

Jag kollade med kompisen igår och första juni går priset på formvirke upp 21% han har bara sju broar kvar på kontraktet att bygga.
Det lär finnas ett prejudikat angående oförutsedda prisstegringar från 70-talets oljekris. Den säger att 3% på totalen får entreprenören tåla och där utöver får beställaren kompensera.
Jag väntar mig många hårda förhandlingar framöver.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#754822 Finns några konkreta exempel på denna prishöjning 1 april på 30%

Jag har inte sett till något…

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#754861 Nej, jag har inte sett ett ord om prishöjningar, trots flera Mail i veckan från leverantörer som varnar för diverse problem.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#754867 Det kommer framöver bli svårt att ha koll på alla prisökningar i projekten.

Jag har de senaste veckorna muntligen köpt ett par styrprojekt och tanken är att vi ska göra det skriftligt på torsdag och nu kommer en avisering om 20% upp på materialet.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

sundelius  
#754876
Camaro1969 skrev:Finns några konkreta exempel på denna prishöjning 1 april på 30%

Jag har inte sett till något…

Jag jobbar på på byggvaruhus, snitthöjningarna från våra leverantörer var i snitt 20 % och slog igenom 1 april

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#754880 okej, så då kanske det tickar på uppåt framledes...

hur såg det ut på virke, plank, reglar brädor?

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Camaro1969  
#755114 lokala byggmax har nu sänkt priset på 45x195 med 4:- metern till 81,95

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755117 Dags att skärpa skrädbilan...

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Johan på hästbacken  
#755129 Har gjort en ovetenskaplig överslagsräkning vad en timmerstock ger när den ligger på Byggmax brädgård.
En granstock längd 4,9 meter diam 28 som betalas 800 kr m/3 ger skogsägaren 241 kr plus moms
Sågverket postar ut 4 st 45x195 och 4 sidobrädor 22x95. På brädgården kostar 4st 45x195 66 kr metern alltså totalt 1260 kr
Fyra sidobrädor 22 x 95 längd 480 cm blir ca 300 kr . Totalpriset på Byggmax blir 1560 kr plus moms för en stock som kostade 241 kr
Därutöver blir det massaflis och sågspån för ca 40-50 kr orkar inte räkna ut hur många procent av slutpriset som råvaran är men inte är det mycket till skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755130 Guldläge för alla nedlagda småsågar att slipa klingorna och dra igång.

Avatar Fallback

Re: Priset på trävaror höjs igen

r93  
#755173 Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#755176
r93 skrev:Var i eftermiddag på brädgården som vi handlar ifrån på jobbet, virke hade dom inte hört om någon höjning på, gips däremot, där trodde dom att det skulle införas ransonering på framöver.

Skivor över lag verkade besvärligt framöver.

Likaså stål, där verkar det vara riktig kris, har fått mejl från en leverantör höjer 23% från och med nästa vecka, på vissa detaljer kommer det bli dygnspris på.


Dygnspriser har det varit länge på stål eller åtminstone till och från det senaste året.
Det är mycket som börjar bli besvärligt i byggbranchen. Jag skulle köpa en styr entreprenad idag men då priset hade stigit 10% sedan förra veckan så fick jag gå ända upp till VD för att för få gå mer än 5% över budget.

I de flesta projekt som jag är med så är kostnadsökningarna och materialbristen ett stort problem och det söks alternativa och billigare lösningar.

Jag har för egen del tänkt sätta upp en maskinhall i sommar och då blir det stål, trä och plåt. Jag tänker bygga i princip oavsett av vad det kommer att kosta. Ev blir det i år bara stomme och tak.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

rokon  
#755184 svampbob du med dina kontakter, du kanske kunde få tag på från banverket begagnade luftledningstolpar, de är galvade, går bra att bygga maskinhall av om det är till Jordbruk/Skogsbruk och ej kräver bygglov, har sett det på ett jordbruk i hälsingland, det var visserligen för 48 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

Mellberg  
#755186 Blir nog helst ett mobilt bandsågverk i slutändan trots allt. Hur många kubik behöver man såga för att tjäna in ett verk för ca 100.000 kr, på ett år.?

Borde gå att sälja till bygg-max pris, minus 50 %. Specialvirke plus 100 % naturligtvis. :mrgreen:

Har bara 500 meter till E4an, många vill nog handla hos mig till "specialpris" tror jag .... =))

Användarvisningsbild

Re: Priset på trävaror höjs igen

svampbob  
#755187
rokon skrev:svampbob du med dina kontakter, du kanske kunde få tag på från banverket begagnade luftledningstolpar, de är galvade, går bra att bygga maskinhall av om det är till Jordbruk/Skogsbruk och ej kräver bygglov, har sett det på ett jordbruk i hälsingland, det var visserligen för 48 år sedan.


Nu är det ju Trafikverket av allt. Jag var faktiskt i morse på ett järnvägsprojekt och hälsade på. Jag har inget uppdrag där utan var bara förbi och drack kaffe. Nej det är svårt att få tag på något därifrån misstänker jag. Det är så mycket med regler och miljö.
Jag hade ifjol i uppdrag att riva ett magasin på 2000 m2 och kom på att det var bättre att demontera och ta hem än att riva. Ja jag gjorde en del bytesaffärer längs resan bytte delar av magasinet mot hjälp så nu ligger en del av magasinet hemma hos mig och väntar på att sättas upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).