Könstmäster skrev:I senaste Land
Skogsägarrörelsen tar inte upp att man kan sälja kolsänkor i sin 30-åriga, gallrade tallskog. Borde inte det vara bästa sättet för dem att sälja kolsänkor? Äta kakan och ha den kvar, som rubriken lyder
Könstmäster skrev:I senaste Land
Thomas13 skrev: Ett företag som vill visa att dom tar sitt miljöansvar via att betala marknadspriset för co2 och ta det fullt ut mot en markägare
Läs på om hur det funkar.
Torbjörn Johnsen skrev:Jag kan tycka att det mest rättvisa är om skogsägaren säljer kolsänkan i växande skog så kan sedan industrin ta betalt för det extra värdet av produkternas substitution när de säljer sina produkter.
gurka skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Jag kan tycka att det mest rättvisa är om skogsägaren säljer kolsänkan i växande skog så kan sedan industrin ta betalt för det extra värdet av produkternas substitution när de säljer sina produkter.
Dagens co2 hantering enl EU modellen (LULUCF) är som jag förstår den:
För kol/olja/gas betalar slutförbrukaren co2 avgiften och det är fritt att pumpa fram råvara.
För träråvara beräknas utsläppet ske vid avverkningen (enl fördelningsnycklar för bedömd mängd byggnadsvirke toapapper osv.)
Om träråvara behandlats enl samma rutin som kol/olja/gas hade det varit lätt, då skulle slutanvändaren (konsumenten) fått betala en co2 avgift och odlaren fått betalt för inlagringen.
Varför EU kommit fram till olika hantering av co2 utsläpp kommer att skapa problem......