Skogsnyheter

Skänk enkelt din drönare till Ukraina

22 inlägg 6053 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Fredrik Reuter  
#752548 Rysslands invasion av Ukraina har på bara några veckor skapat ett katastrofläge i Ukraina. En del i att mildra katastrofen är, både militärt och civilt, att använda kameradrönare. Ukraina har sedan invasionen ett stort behov av kameradrönare och därför är nu företaget Katam med och startar ett initiativ i att samla in kameradrönare av ägare i Sverige som vill donera dem.

Initiativet har en egen sajt som beskriver mer ingående hur det hela fungerar. Du som har en fungerande drönare kan enkelt skänka den och initiativet ombesörjer transport av den till Ukraina. En sak att tänka på är att din drönare bör vara fungerande. Initiativet tar också emot trasiga drönare och/eller reservdelar men en fungerande är allra bäst. Läget är akut.

Katam upplyser oss när vi pratar med dem att detta initiativ kan vara en bra chans att investera i en ny drönare. Tekniken utvecklas snabbt och har du funderat på att byta till en nyare drönare så kan detta vara ett gyllene tillfälle. Du köper en ny drönare och hjälper samtidigt ett land i kris genom att donera den gamla via initiativet.

Vill du skänka en drönare så går du enklast in på https://www.drones2ukraine.se/ och fyller i formuläret.

Katam tipsar också att om man inte har någon drönare men ändå vill hjälpa till så kan, ensam eller i grupp, gå ihop och köpa begagnade drönare på ex. Blocket och sedan skänka dem till Ukraina.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Camaro1969  
#752553 har funnits liknande "kampanjer" som antas vara bluff, de har alltså tiggt åt sig drönare

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Fredrik Reuter  
#752554 Så kan det säkert vara. Vid detta tillfälle kan jag dock gå i god för att det inte är bluff. Gissar även att @anton holmström kan komma in här i tråden och ge sin syn på initiativet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Camaro1969  
#752560 såg katam nämndes så det är nog grönt..

men så inte nån skänker till fel :)

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Anton Holmström  
#752563 Hej! Jag har fått förfrågan om hjälp av vänner och underentreprenörer jag jobbat med under några år. Jag känner dem väl och de be om akut hjälp, så jag går i god för dem.

Vi har färdiga transportvägar in och allt material gås igenom i Sverige innan det skickas, så att mottagarna i Ukraina kan lägga energi på att utföra sina kärnuppgifter.

Mina kontakter är otroligt glada över att vi i Sverige hjälper till med detta och jag själv är otroligt rörd över vilket positivt gensvar och engagemang alla visar.


Vill man hjälpa till och bidra i detta projekt med inte har en drönare att skicka. Se om ni kan skramla ihop pengar med kollegor/kompisar och sen köpa nya drönare eller begagnat på Blocket eller Tradera. Kontakta mig för tips på modeller innan ni köper!

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Anton Holmström  
#752687 Efter två dygn så har vi nu fått nya och begagnade drönare av företag och privatpersoner till ett samlat värde av drygt 250 000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Anton Holmström  
#752772 Vill ni bidra men har ingen drönare? Här kommer tips på bra begagnade saker.

Batterier, 1000 kr
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 4/99761734

Billig bra drönare. 3500 kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 4/99779545

Komplett drönare med extrautrustning, 6000 kr.
https://www.blocket.se/annons/halland/d ... o/99883428


Min förhoppning är att skogsföretag och myndigheter går in och skänker begagnad och trasig utrustning, som en del i cirkulär ekonomi och för att hjälpa Ukraina. Än så länge är det främst privatpersoner som bidrar.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752818 Prova kontakta mäklarsamfundet, borde finnas en hel del maskiner där.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

rokon  
#752906 Ukrainians are dropping grenades from civilian drones

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Anton Holmström  
#752907 Jag förtydligar att vår kontakt är i civilförsvaret. Användningen och det akuta behovet handlar om att rädda människoliv.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752955 Det är bra förstås men problemet med att du aldrig kan veta var och till vad grejorna slutligen hamnar i ett krig.
Tycker det kan vara bra att ha det med sig både som enskild som stat när man skickar iväg saker.

Läsvärd sak från dagens SvD

https://www.svd.se/tystandet-av-svenska ... oren-oroar

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Anton Holmström  
#752958 Självklart är det så, det är krig. Rysslands trupper dödar medvetet civila, barn, gamlingar, alla. Det kommer vittnesskildringar att rysk trupp även avrättar sina skadade, för att man ska enkelt bli av med 'problemet'. Så i detta kaos är det mer än självklart att man inte kan ha kontroll och veta allt. Det enda jag vet och är säker på, är att jag kommer ångra mig i framtiden om jag visste att jag inte gjorde det JAG kan NU för att rädda oskyldiga människor.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

hlb  
#752971 Bra jobbat Anton, Du är en förebild för många. Lite risker får man ta, men gnällisarna fokuserar på riskerna och får inget positivt uträttat.

Användarvisningsbild

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752979
Anton Holmström skrev:Självklart är det så, det är krig. Rysslands trupper dödar medvetet civila, barn, gamlingar, alla. Det kommer vittnesskildringar att rysk trupp även avrättar sina skadade, för att man ska enkelt bli av med 'problemet'. Så i detta kaos är det mer än självklart att man inte kan ha kontroll och veta allt. Det enda jag vet och är säker på, är att jag kommer ångra mig i framtiden om jag visste att jag inte gjorde det JAG kan NU för att rädda oskyldiga människor.


Min kommentar var inte till det ni gör, utan mer en reflektion över "rokons" inlägg.
Tror för övrigt vi är många som på olika sätt försöker hjälpa till, även om vi inte är så publika som ni är kanske.
Men jag personligen lärde mig massor av alla diskussioner som fördes under vietnamkriget där jag jag engagerade mig i rörelsen mot kriget i mycket unga år. Resten av livet har forsatt bygga på de kunskaperna.
Kanske därför jag försöker balansera mitt känslomässiga engagemang ibland. Det betyder förstås inte att andra ska göra det. Men vi behöver alla vara öppna för åsikter som ifrågasätter vår egen övertygelse. Det är så vi växer som människor och "nationer".
Med det sagt, all respekt för det ni, och andra gör.

Avatar Fallback

Re: Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Torleif  
#753183 Skulle jag inte ha akut likviditetskris så skulle jag faktiskt gärna donera pengar direkt till ukrainska armeen.
Fastän jag är inbiten antimilitarist och pacifist.

Orsaken är att jag ser en överhängande risk för att Putin anfaller fler länder om det går för enkelt att ta Ukraina.
Jag vill undvika ett nytt världskrig till varje pris och det enda rimliga sättet jag kan se är att hjälpa Ukraina med pengar och vapen och ammunition och mat och mediciner och allt och samtidigt ta hand om deras flyktingar och sårade.
Så länge Putin har fullt upp i Ukraina får andra erövringsmål vara ifred och med litet tur kan förlusterna i Ukraina kombinerade med hårda sanktioner och ryskt folkligt krigsmotstånd sätta stopp för nästa erövringskrig innan det hinner börja.
I slutändan blir det färre människoliv som går åt på det viset än om vi får ett nytt världskrig om några år. Diktatorers makthunger och landhunger brukar nämligen växa ju mer makt och territorier de skaffar sig.
Alternativet att bara underordna oss och gå med på att skrota demokratin och medborgarsamhället och ställa oss under Putins styre ser jag inte som någon vettig väg framåt även om det vore pacifistiskt.

Det här är bara min åsikt.
Så olika kan man tolka samma situation sett från samma ideologiska ståndpunkt. Uvskogen och jag kommer till helt olika slutsatser. Om 10 år vet vi vem av oss som hade rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).