Skogsnyheter

Analys: virkesmarknaden i Sverige fungerar inte

17 inlägg 6471 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Analys: virkesmarknaden i Sverige fungerar inte

WarPeter  
Älgfoderodlare skrev:- Ja, fast i ett läge där vi tror att det är genom våra egna "tidigare" inköpskanaler, vi ska handla o då ev. få ett högre pris, visar lite på den hemmablindhet vi skogsägare har. Jag kan ju vilja tro, att på en annorlunda framtida marknad, så kommer det fler aktörer som ska o vill förse en utökad internationell marknad med mer råvara från oss, med en också förändrad handelsstruktur. Den väg vi idag har över EU - sundet, innehåller ju både väg o järnväg. Här kommer ju förmodligen inte bara handeln att förändras utan även logistiken. Idag går ju tågset med flis från både Dalarna o Hälsingland till bl.a. Värtahamnen.
Vad säger att inte samma tåg skulle kunna gå till någonstans i EU med samma flis, men där inköparen finns i Tyskland o destinationen i Holland.
Eller att tåg med övergrovt timmer som vrakas i Sverige idag o hamnar i massan ( om den nu gör det ), går till Österrike istället för förädling ?
Men där priset för båda typerna av transporter, betalas klart högre o utan köparen !, UTAN inblandning av vare sig svenska skogsbolag eller ägarföreningar. För då lär vi INTE få upp priset där det borde vara ( mellanhänderna tar hand om den prisökningen ).
Här skulle man ju istället kunna hoppas på en ytterligare marknad för fler åkerier, som körde dessa råvaruprodukter till lastningsplatser för denna "nya" marknad. Flisningsföretag som åker runt o sköter både upparbetning samt transport. Skött från utlandet, högre prissatt o med enbart svenska privatleverantörer !
Här borde ju även en större andel av bl.a. olika arter av Lövvirke kunna ingå. Det som idag det knappt betalas något för överhuvudtaget på vår egen marknad. Skulle ju kunna få det "rätta" marknadsvärdet på detta sätt.

För att vi ska kunna nå dit, så bör ju vi själva först släppa tanken om att det bara finns EN marknad för oss !
Släppa tanken om det vi kallar för att "överhålla" skog o låta den bli fullvuxen ! För synen på denna typ av riktigt grova träd, är ju HELT annorlunda på kontinenten ! O jag tror att en inköpare från övriga EU, helst ser att kunna köpa timmer med ett klart högre sågutbyte / stock, än det vi ser på VÅRA svenska sågverk idag. Att vi INTE redan har en sån marknad här, är ju för att vi idag saknar denna råvara till salu ! Är den inte huggen 100 år för tidigt, så är den konfiskerad.
Vägen dit kan ju då även gå via Taxonomin, som då ska vara än mer värdeskapande för privatskogsbruket.
Win - Win - Win, skulle vi kunna skapa oss själva ? Vill sen svensk industri ha sin del av kakan, blir det till att betala därefter !
Så medan ni skogsägare går o funderar på om detta SKULLE kunna vara en tänkbar framtid, så gå INTE ut o hugg er skog under tiden. För tänk OM ni inte kan vara med när det framtida tåget går ! ?

Många kloka tankar. Detta är en del av det vi tittar på i virkesupproret, att kunna sammordna och därmed sälja större avverkningar till utländska intressenter. Utan en mellanhand som vill ha hela vinsten. Det är mycket att undersöka men vore in intressant lösning och kanske något som sätter lite press på bättre priser även hos den inhemska industrin.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Analys: virkesmarknaden i Sverige fungerar inte

multiw  
#752670 Visst finns de tillfällen å säkert skogsägare som är behov av avverkningar rent ekonomiskt men de flesta (enligt vad jag tror) har helt andra inkomster som står för försörjningen.
Skogen är då ett av många andra sätt att placera sitt kapital i.
Börsen är ju ett annat. Jag tror många här har placeringar på börsen. Den har ju backat rejält i år ..... Hur många har sålt sitt innehav på börsen till låga priser? Väldigt få skulle jag tro för att hade alla börjat sälja till låga priser hade börsen backat betydligt mera.
De jag vill säga är att de i dagens samhälle främst är industrin som behöver vårt virke. Snacket om att skogsägare föreningen ska ha ett jämnt pris oavsett konjunktur tjänar ingen skogsägares plånbok på sikt. Å jag tror i min enfald att de inte heller tjänar industrin eftersom den med Europas billigaste råvara inte behöver vara särskilt duktig på de den gör och ändå tjänar pengar..... Vår industri behöver bli bättre på att vidareförädla om vi överhuvudtaget ska ha någon industri kvar i framtiden. Att producera bulk är inte framtiden.
De är dags att vi skogsägare sätter vårt pris på vår produkt.
Tänk bara om du ska sälja din bil. Inte frågar du grannen vad han betalar.... Du sätter ett pris å sedan utgår förhandlingen därifrån. Sätt ert pris på nästa avverkning. Å ta i så du skäms. Presentera det för er industri. Säg att de får hugga till det priset..... Sedan är det bara att ha is i magen. Industrin kommer att vilja köpa eftersom de har största behovet av att det blir en avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).