Skogsnyheter

Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

51 inlägg 11265 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Fredrik Reuter  
#752441 Delade ur ett par inlägg som handlade om Pris på gödsel 2022. De återfinns nu i länken.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#752450
Fredrik Reuter skrev:
Elmhult skrev:Sossarna försöker köpa sig en valvinst. Igen. Vi får betala skiten över många år framåt sen. 👎


Vän av ordning måste då fråga, hur länge hade vi behövt betala tillbaka KD:s förslag på en sänkning på 9 kr?
Att partier börjar fjäska är nog mer regel än undantag. Men frågan är om KD:s förslag ändå inte tog priset?


om du inte ger mig 9kr, hur mycket kostar det mig då?

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Baggböla  
#752559
Fredrik Reuter skrev:Ok!

Jag väger inte in just din kommentar här men det känns ändå som att "otack är världens lön" på något sätt. Innan igår så var den generella devisen att vi i Sverige (typ) har världens största skattetryck och något måste göras. KD:s (i mitt tycke verklighetsfrämmande utspel om 9 kr) fick säkert en del gilla. När sedan regeringen nu viker sig och sänker skatten till miniminivå. Ja, då är det både för lite och för mycket. På samma gång?

Jag säger absolut inte att S har gjort rätt här. Det är mer vad som händer när regeringen (kanske oavsett styre) faktiskt göra något som kan vara lite intressant.


Att man sänker skatten 3 tremånader är betyder ju i praktiken ingenting. Man har inte löst någoting. Att man skjuter upp problemet till årskiftet eller till 2024. Ska vi ha en ett dieselpris på 24 kr/l sista december för att 1 januari vara på 32 kr/l.

9 kr är ju på inget sätt verklighetsfrämmande, men även den är ju istor del lika dum efter som skattensänkingen där också är tillfällig. Kristdemokraternas kan ju dock beskyllas för att sakna kontakt med verkligheten i och med att de bara för några månader sedan rösta igenom reduktionsplikten, som de nu verkar hata?
Att man sänker resuktionsplikten från 30 till 6 procent är ju den stora grejen och det är ju ingen utgift eller minskade intäkter efter som det inte är en skatt utan en reglering som inte kostar något (från sett att de påverkar drivmedelpriserna och indirekt konsumptionen och momsen från drivmedeln).

Det är helt uppenbart att den svenska energipolitiken har haverarat totalt.

Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

gurka  
#752561
Baggböla skrev:Att man sänker skatten 3 tremånader är betyder ju i praktiken ingenting. Man har inte löst någoting. Att man skjuter upp problemet till årskiftet eller till 2024. Ska vi ha en ett dieselpris på 24 kr/l sista december för att 1 januari vara på 32 kr/l.


Om man dessutom ser problemet med en kommande hög inflation förstår jag inte hur den ska kunna hållas nere, om företagen efter dessa åtgärder ska beräkna sina framtida kostnader, för att kunna prissätta sina produkter.

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#752569
Camaro1969 skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Elmhult skrev:Sossarna försöker köpa sig en valvinst. Igen. Vi får betala skiten över många år framåt sen. 👎


Vän av ordning måste då fråga, hur länge hade vi behövt betala tillbaka KD:s förslag på en sänkning på 9 kr?
Att partier börjar fjäska är nog mer regel än undantag. Men frågan är om KD:s förslag ändå inte tog priset?


om du inte ger mig 9kr, hur mycket kostar det mig då?


jag vet inte om du missade min fråga @fredrik reuter

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Fredrik Reuter  
#752577 Ja, den hade jag missat. Men du får nog utveckla frågan lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#752579 du skrev:
Vän av ordning måste då fråga, hur länge hade vi behövt betala tillbaka KD:s förslag på en sänkning på 9 kr?

om man tar ut mindre skatt med 9:-

hur kan det bli en kostnad som ska behöva betalas tillbaka menar du?

alltså, om du inte ger mig 9:- hur mycet kostar det mig då ?

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Fredrik Reuter  
#752584 Du får ställa frågan till Elmhult som tog upp detta, jag relaterade bara.

Om du vill ha min syn på det så antar jag att han menar att minskade skatteintäkter gör att staten måste låna mer pengar för att gå runt. Dessa pengar måste betalas tillbaka och då troligtvis via skattsedeln inkl ränta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

r93  
#752585 Ja, skära i statens utgifter är omöjligt, nu ska ju sossarna försöka få in familjeveckan igen, då finns det pengar!!

Likaså att höja bostadsbidraget med 25% är heller inga problem!

Förvaret ska ju fixas med en ny ”beredskapsskatt”

Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

axwell  
#752592
r93 skrev:nu ska ju sossarna försöka få in familjeveckan igen

Det har jag missat, trodde det var ett MP påhitt.
Har du länk till det ?

Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

r93  
#752595
axwell skrev:
r93 skrev:nu ska ju sossarna försöka få in familjeveckan igen

Det har jag missat, trodde det var ett MP påhitt.
Har du länk till det ?


https://www.socialdemokraterna.se/var-p ... 0ab1f37b#0

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#752621
Fredrik Reuter skrev:Du får ställa frågan till Elmhult som tog upp detta, jag relaterade bara.

Om du vill ha min syn på det så antar jag att han menar att minskade skatteintäkter gör att staten måste låna mer pengar för att gå runt. Dessa pengar måste betalas tillbaka och då troligtvis via skattsedeln inkl ränta.


Det var ju du som kritiserade kds förslag på 9kr och undrade hur det skulle betalas tillbaka?!?

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Vedproducent  
#752627 Statens budgetöverskott var ifjol 78 miljarder kr mot beräknat 22 miljarder kr. Således 56 miljarder kr mer än budget. Det är en stor del av detta som vi betalat med våra energi/bränslepriser när priserna rusat. Så staten tjänar mycket på dom höjda priserna. Men nu är det valår och det finns en gräns när företagare slutar på grund av dålig lönsamhet och då kommer skatteintäkterna sjunka. Så nog finns det anledning att se över bränslepriserna.

Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752731 2020 var statens intäkter från energi- och koldioxidskatt drygt 72 miljarder. Övrig skatt på energi & miljö 6 mdr. Vägtrafik 21 mdr. Alkohol 16, Tobak 11.
Källa: Ekonomifakta.
Var vi ligger idag vet jag inte var man ska hämta siffror på.
Prognos/utfall utifrån senaste månaderna vore intressant att veta.

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#753350
Camaro1969 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Du får ställa frågan till Elmhult som tog upp detta, jag relaterade bara.

Om du vill ha min syn på det så antar jag att han menar att minskade skatteintäkter gör att staten måste låna mer pengar för att gå runt. Dessa pengar måste betalas tillbaka och då troligtvis via skattsedeln inkl ränta.


Det var ju du som kritiserade kds förslag på 9kr och undrade hur det skulle betalas tillbaka?!?


@fredrik reuter ?

som admin borde du väl kunna svara tycker jag

alltså, om du inte ger mig 9 kr, hur mycket kostar det mig då?


eller hyser du agg mot KD ? och det var det du ville visa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).