Skogsnyheter

Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

51 inlägg 11284 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

zeetorg  
#753371
Camaro1969 skrev:
Camaro1969 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Du får ställa frågan till Elmhult som tog upp detta, jag relaterade bara.

Om du vill ha min syn på det så antar jag att han menar att minskade skatteintäkter gör att staten måste låna mer pengar för att gå runt. Dessa pengar måste betalas tillbaka och då troligtvis via skattsedeln inkl ränta.


Det var ju du som kritiserade kds förslag på 9kr och undrade hur det skulle betalas tillbaka?!?


@fredrik reuter ?

som admin borde du väl kunna svara tycker jag

alltså, om du inte ger mig 9 kr, hur mycket kostar det mig då?


eller hyser du agg mot KD ? och det var det du ville visa?


Utan att göra någon värdering av olika politiska förslag så kan man väl ändå göra den bedömningen att en förlorad intäkt ger samma resultat som en lika stor utgift, skillnaden är väl att för utgiften så får man oftast någonting tillbaka.
Alla känner väl till det här med gungorna och karusellerna..?

Om du inte håller med mig så kan du ju prova att avstå några tusenlappar på lönen varje månad...

Sedan när priset är så högt som det är så kan jag personligen tycka att det skall sänkas med minst 9kr men det är en annan historia.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#753373 jag avstår bra många tusenlappar i skatt varje månad, det är tyvärr inget man kan köra ett "testa på" abbonemang på..

priset är inte högt, det är skatten.

så då får du samma fråga, om du inte ger mig 9kr, hur mycket kostar det mig då?

samt en tilläggsfråga, hur mycket förlorar/kostar det staten att inte ta 100% i skatt på lönen?

frågan till admin fredrik reuter ligger kvar...

Avatar Fallback

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

jannee  
#753398 Staten är eller borde egentligen vara folket, men så har det inte blivit.
Vissa grupperingar gynnas av ett högt dieselpris men även ett högt elpris.
Visserligen minskar efterfrågan något på ovanstående men till syvende och sist får staten in massor av med skatteintäkter, vilket egentligen är det enda skälet.
Sossarna är och har alltid velat ha ett högt skattetryck, detta gynnar just deras filosofi.
Håll folket nere, ge dem allmosor (bidrag) alla blir då förhoppningsvis nöjda.
De som inte nöjer sig med detta scenario skall på olika sätt beskattas så att de frivilligt kommer in i fållan.
De som är med om dessa skattehöjningar är just de som inte drabbas beroende av lite olika orsaker, antingen boendet eller god tillgång till allmänna transportmedel + ekonomiskt oberoende.
Tjänar man 50 tkr och mer i månaden vilket politikerna eller de som bestämmer gör spelar det ingen roll om energin stiger 30 % i pris eller maten blir 30 % dyrare vilket är vad som kommer att ske inom den närmaste framtiden.
Låginkomsttagarna kommer med största sannolikhet inte att få full kostnadskompensation via bidragen, men vissa bidrag lovas stiga, vilket gör att dessa återigen röstar på S.
Allt handlar till syvende och sist om elakt spel på hög nivå.
De grupper som verkligen är behov att sänkta drivmedelspriser lär ALDRIG komma i åtnjutande av dylikt.
Se bara på hur det nya tänkta reseavdraget är utformat = en klar försämring av nuvarande + ingen kompensation av att ALLT blivit dyrare - tvärtom.
De styrande kör med någon sorts typ av lurendrejeri

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Elis76  
#753479 Varför inte göra som i Finland som har färgad lågbeskattad diesel, och har haft det länge.

Artikeln nedan om mjölkböndernas prekära situation i norr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/haparanda-urmjolkat-pa-bonder-bara-tre-kvar-ett-slag-mot-ansiktet

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

svampbob  
#753482 Nu är priset inte längre det viktigaste utan det är tillgången. Vi vet att det kommer att bli en bristsituation och säkert någon typ av ransonering. Politikerna har medvetet eller i brist på konsekvensanalys försatt oss i denna situation.

Ca halva jordens befolkning lever pga. de ökade skördarna som konstgödseln ger. Hur många kommer att få svälta när skördarna kommer att minska kraftigt de kommande åren?

Användarvisningsbild

Re: Sänkt skatt på diesel + drivmedelskompensation

Camaro1969  
#755471 Fortfarande obesvarat även här @fredrik reuter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).