Skogsnyheter

Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssland

5 inlägg 5317 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssland

Fredrik Reuter  
#750685 Genom Rysslands invasion av Ukraina så beläggs Ryssland med stora sanktioner. Finlands skogsindustri och värmeverk importerar årligen upp till 10 miljoner kubikmeter björkved från Ryssland och genom läget börjar de nu se sig om att skaffa virket från andra ställen.

Finlands import av oförädlade skogsprodukter från Ryssland består nästan uteslutande av björk. Barrved i form av barrmassaved och barrsågtimmer är sedan tidigare belagd med strafftullar och efter att vi pratat med initierade i Finlands skogsindustri så är importen av barr i princip noll sedan en tid tillbaka.

Enligt tidningen Metsälehti antar man nu i Finland att sanktionerna även kommer innebära ett stopp på import av björkved från Ryssland. Värmeverken ser ut att klara våren men måste nu förbereda sig på att hitta andra kanaler inför hösten om läget i Ukraina håller i sig. Likadant torde gälla för de massabruk i Finland som är beroende av “ryssbjörk”. Kanske främst gäller detta massabruk i östra Finland.

En idé som Metsälehti skriver om är att öka skogsägarnas klena gallringar och skapa ett bioenergisortiment som flisas och sedan eldas direkt i värmeverk. Annars kanske vi kommer se en “katten på råttan” där kanske inte bara Baltstaterna utan också Sverige kan vara med och exportera björk till Finland.

Det torde kanske främst vara en bra lösning för skogsägare i Svealand som den senaste tiden har haft ett skrattretande lågt virkespris på bland annat björk?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssl

alias  
#750716 Betalar de Baltiska spottmarknadspriser så kan jag bidra med ca 40 m3fub i början på nästa vecka. 😄 Någon som kan komplettera med de resterande
9 999 960 m3fuben? 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssl

adahlm  
#750721 Finns nog den mängden att hugga i de Finska skogarna, finns en massa akuta röjningar och förstagallringar som väntar på skötsel. Om man räknar försiktigt med ett 40m3 uttag på en miljon hektar så är tillgången säkrad för några år framåt.
Men finns knappast resurser att få ut virket från skogen

Användarvisningsbild

Re: Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssl

Seb macahan  
#750728
alias skrev:Betalar de Baltiska spottmarknadspriser så kan jag bidra med ca 40 m3fub i början på nästa vecka. 😄 Någon som kan komplettera med de resterande
9 999 960 m3fuben? 😉

MVH
Alias

Jag kan hoppa över att stå o sortera i IBC korgar o skicka direkt så plussar jag på dina 40 med 90-100fub. Men jag börjar få en känsla att jag ska nog behålla den veden som jag tänkte från början. Det lär inte bli läge pris på veden inför kommande säsong. Det är första året i min 15åriga ved karriär som folk bokar höstveden redan nu och gärna tar emot den så fort som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Finland letar 10 Mm3 björkved efter sanktioner mot Ryssl

adahlm  
#750770 Finska regeringen dumpade torven totalt ifjol med hjälp av stora skattehöjningar, även här skulle finnas ett ganska enkelt sätt att ersätta en del av björkmassaimporten.
Torvmaskineriet och företagarna finns ännu kvar och de skulle säkert ha möjligheten att fortsätta med verksamheten om det skulle finnas lite vilja från politikerna.

Finska torvens nergång fick sin början för över 20 år sedan, 5.12.2000, då man röstade om Finska torven är förnyelsebar eller inte.
Röstningen slutade jämt 12-12 och man singlade slant om torvens framtid. Torven förlorade och nu har vi en stor energibrist speciellt i östra Finland till nästa vinter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).