Skogsnyheter

Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

18 inlägg 5544 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

alias  
#751411
r93 skrev:
svampbob skrev:
valtra mega skrev:bränsle har stigit 100% sedan 2020


Dieseln kommer garanterat att passera 30 kr/litern innan året är slut.


Dieseln har stigit med 3 kronor litern sedan du skrev detta....

Vi borde nästan ha en inflationstråd eller liknande, fundera på hur mycket matpriserna kommer öka med till hösten.

Vid vilket dieselpris ställer skogsentrepenörerna maskinerna?
Vid vilket pris parkerar bönderna traktorn.


Jag har för mig att i alla fall Södras entreprenörer fick inskrivet en dieselkostnadsklausul i sina avtal någon gång 2007-2009 (dieselpriset tog ett skutt uppåt då också vill jag minnas). Hoppas och tror inte att den försvunnit under årens lopp.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

Torbjörn Johnsen  
#751417 Många entreprenörer har idag definitivt bränslepris-klausuler i sina kontrakt. Ett problem är dock att det ofta handlar om kvartalsvisa uppdateringar. Med den kostnadsöknings-takten som råder just nu så kan det vara tufft att vänta ett helt kvartal på att justera upp priset. Sedan verkar en del sådana här bränsleklausuler ha lite konstiga referensvärden. Normalt sett borde det ju vara aktuellt dieselpris som används som ingångsvärden men jag har hört från flera entreprenörer (Södra?) att det är komplicerade underlag och faktorer som ska in i kalkylen när det ska revideras. Någon som vet mer om detta?

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

Tralsmo  
#751458 Ett stort problem med det här är ju att man måste utgå från rätt värde.
Hur mycke diesel går det åt per averkad och utskotad kubik?

Ja vet ju bara va södra utgår från å det är ju rejält underskattat.
Tror inte att att södra är sämre än nån annan i det här fallet.
Entreprenörer bör nog ha bättre koll på va liter per kubik verkligen är till å börja me.

Man kan ha vilka klausuler som helst men om dom inte utgår från rätt värde från början så blir de ju inte rätt i slutändan ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).