Skogsnyheter

Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

18 inlägg 6664 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

Fredrik Reuter  
#750557Mellan 2020 och 2022 har priser för drivmedel, försäkring och förbrukningsvaror stigit med 24 % för skogsentreprenörer i Maine, USA. Siffrorna kommer från en undersökning som the Professional Logging Contractors of Maine genomfört bland sina medlemmar. Ersättningen till skogsentreprenörerna har inte hängt med och de riskerar nu en fullskalig kris när priserna verkar fortsätta att stiga.

Inflationen har stigit relativt kraftigt i USA den senaste tiden men undersökningen bland skogsentreprenörerna står ut eftersom konsumentindex "bara" har stigit med drygt 8 % under samma period.

Frågan är hur det ser ut i Sverige? Fyll gärna på med info här i tråden.

Maine är en delstat i nordöstra USA som likt Sverige har både mycket skog och skogsindustri. Maine har idag ca 7,3 miljoner hektar skogsmark och den årliga avverkningen uppgår till ca 17 miljoner kubikmeter. Värdet som skogsindustrin genererar till staten Maine är ca 80 miljarder kronor årligen.

TS

Re: Skogsentreprenörer i Maine lider av inflationen

valtra mega  
#750560Som jord och skogbrukare skulle jag vara glad om priserna bara stigit med 24 %

valtra mega  
#750589bränsle har stigit 100% sedan 2020

Användarvisningsbild

svampbob  
valtra mega skrev:bränsle har stigit 100% sedan 2020

Dieseln kommer garanterat att passera 30 kr/litern innan året är slut.

r93  
svampbob skrev:

Tror du det?

Det är spännande att se hur nära gränsen vi från att det inte lönar sig att arbeta om man måste pendla med egen bil.

När vi själva var hemma i covid för några veckor sedan så tappade vi 2000:- på två veckor, lönebortfall kontra dieselräkningen..... Det var verkligen en ögonöppnare.

Grannen fyllde upp farmatanken förra året när det var som billigast 12:80:- litern, tyvärr var den långt ifrån tom som han själv sa.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#750637alla lider av vad denna och tidigare regering hittat på

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#750639Fast är det inte så att det som står ut i Sverige är reduktionsplikten som röstades igenom i Riksdagen i somras? Det är väl denna som gjort att vi har högre priser än övriga Norden.

Även om jag personligen tycker att nuvarande regering lämnar mer att önska så känns det konstigt att du skyller allt på dem. Diagrammet nedan visar dieselpriset i US Dollar per liter och återfinns här: https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#750642samt skatter!

energipriser gör ju att allt annat blir dyrare för alla, skatten ska in!

har du sett vad ett paket kaffe kostar nyligt?

Alvarsson  
#750647Vi skall komma ihåg att Svensk inflation är betydligt lägre än jämförbara länder: USA 7,5% EU 5,6% och Sverige 3,9%.

r93  
Alvarsson skrev:Vi skall komma ihåg att Svensk inflation är betydligt lägre än jämförbara länder: USA 7,5% EU 5,6% och Sverige 3,9%.

Undrar vad den är i verkligheten?

Användarvisningsbild

svampbob  
r93 skrev:
svampbob skrev:

Tror du det?

Det är spännande att se hur nära gränsen vi från att det inte lönar sig att arbeta om man måste pendla med egen bil.

När vi själva var hemma i covid för några veckor sedan så tappade vi 2000:- på två veckor, lönebortfall kontra dieselräkningen..... Det var verkligen en ögonöppnare.

Grannen fyllde upp farmatanken förra året när det var som billigast 12:80:- litern, tyvärr var den långt ifrån tom som han själv sa.

Jag fyllde farmaren full förra sommaren och igen för en vecka sedan. Fick då bara i två kubik jag kan väl inte säga synd att jag inte fick i mera. Hade jag haft kvar den gamla farmaren så hade jag fyllt den också.

Priset på bränsle kommer att stiga tills det blir jämvikt mellan utbud och efterfrågan.
Så länge som inget görs åt utbudet så kommer priset att stiga. Titta på Biden han försöker få alla andra aktörer att öka sin produktion samtidigt som han själv gör allt för att strypa sin inhemska produktion.

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Alvarsson skrev:Vi skall komma ihåg att Svensk inflation är betydligt lägre än jämförbara länder: USA 7,5% EU 5,6% och Sverige 3,9%.

Är det samma beräkningsalgoritm? Om du jämför gamla KPI i Sverige med det idag tillämpade beräkningssättet får du ganska hög inflation i Sverige (s. k skuggindex). Kanske "rakare" algoritm i USA än idag?

Användarvisningsbild

svampbob  
Dan skrev:

Är det samma beräkningsalgoritm? Om du jämför gamla KPI i Sverige med det idag tillämpade beräkningssättet får du ganska hög inflation i Sverige (s. k skuggindex). Kanske "rakare" algoritm i USA än idag?

Vi ligger nog i paritet med 70 och 80 talets rekord inflation om vi skulle räkna på det gamla sättet. Kraven i den kommande avtalsrörelsen ska bli spännande att se. Jag gissar på krav upp mot 10%.

Alvarsson  
#750776Vari består skillnaden mellan gamla sättet att räkna och nuvarande?

r93  
svampbob skrev:

Dieseln har stigit med 3 kronor litern sedan du skrev detta....

Vi borde nästan ha en inflationstråd eller liknande, fundera på hur mycket matpriserna kommer öka med till hösten.

Vid vilket dieselpris ställer skogsentrepenörerna maskinerna?
Vid vilket pris parkerar bönderna traktorn.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).