Skogsnyheter

Skogsstyrelsen släpper nya råd inför avverkning

58 inlägg 17863 visningar 14 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen släpper nya råd inför avverkning

Fredrik Reuter  
#749943Skogsstyrelsen släpper idag nya råd inför anmälan om avverkning (avverkningsanmälan). De släpper de nya råden efter att de själva 10 februari ansett att det nu är en "ny ordning" i skogen efter flera domar som inte bara använder skogsvårdslagen utan också miljöbalken. I den nya råden ingår att skogsägaren måste veta om att det är skogsägaren själv som bär ansvaret att se till att ex. fåglar inte skadas under en avverkning.

Några av de nya råden som Skogsstyrelsen tagit fram är:

- En avverkningsanmälan behöver innehålla tydliga beskrivningar av den planerade åtgärden. En tydlig anmälan kan minimera följdfrågorna som skogsägaren behöver svara på om sin anmälan.

- Undersök platsen och ta del av relevant information från exempelvis SLU:s Artfakta och Artportalen. Titta på förekomst av död ved, bergbranter, raviner eller liknande som kan ge vägledning vilka arter som kan finnas i området.

- Ange vilka fåglar eller andra fridlysta arter som finns i det aktuella området.

- Beskriv vilken hänsyn du planerar att ta för att inte skada eller störa fridlysta arter, deras växtplatser, fortplantningsområden eller boplatser.

De nya råden kommer sannolikt att ifrågasättas men tydligen anser Skogsstyrelsen sig tvingade att ta fram dessa nya råd. Skogsstyrelsen skriver vidare att om en avverkningsanmälan inte hinner bli bedömd av Skogsstyrelsen efter att 6 veckor förlöpt så kan avverkningen påbörjas men på "egen risk" för skogsägaren.

Här kan du läsa mer: https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-t ... r-ga-till/

TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen släpper nya råd inför avverkning

Sjögården  
#749945Det finns ofta inga fynd vid avverkningsanmälan.
De kommer under sexveckorsperioden… 😉

Ldsaren  
#749951Gäller det bara avverkningsanmälan?
Pratas mycket om gallring röjning också och kanske inte lämpligt i häckningstid. Vad gäller?
Barkborreträ vad gäller i vår sommar som måste ut?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749954Räkna med att vi är olagliga vad vi än gör enligt SS. Säkert enligt Putin också. Bara att hoppas att båda faller och att vi håller ut till dess.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749977Många averkningar på 0,49 ha nu då...

#749978Det får bli så tills vidare. Hårda sistagallringar om man behöver volym. På sikt söka andra näringskällor om inte trenden vänder.

Bosse1  
#749979Vi ger vattenmelonerna fingret och hugger ,ta mig om ni vill :lol:

Ldsaren skrev:Gäller det bara avverkningsanmälan?
Pratas mycket om gallring röjning också och kanske inte lämpligt i häckningstid. Vad gäller?
Barkborreträ vad gäller i vår sommar som måste ut?

Någon hade fått avverkning stoppad pga av talltitor trots att där var barkborreangrepp. Räkna inte med någon nåd pga barkborrar,

Ldsaren  
#749995Kanske bättre och sälja av gårdar om det går eller är det bara stormrika som köper för jakt och rekreation sen ?

#749997Is i magen. Sverige som nation har inte råd med det här. Samtidigt som världshandeln kommer att skaka av sanktioner kors och tvärs. Det får bli undantagstillstånd så att fågelskådare kan interneras.

Användarvisningsbild

rokon  
#750018Jag som säljer mina slutavverkningar, har nu infört försäljningsstopp, tack vare dårskapen så blev det ett enkelt beslut.
Sen får vi se var det landar, kommer aldrig betala ett öre till några med lupp och kikare för att göra dessa inventeringar och inga onödiga pappersjobb för den delen med.
Jag hade annars tänkt låta avverka ett granbestånd på ca 4 ha och ett tallbestånd på drygt 2ha. Men om det blir hyperinflation så blir likviden snart rejält naggad i kanten. Nä bolagen får ta av sina egna avsatta områden i stället, för så mycket annat har de väl inte kvar, så när industrin sedan skriker och facken på industrierna klagar på politkerna så vill jag sätta priset själv!
Simma Lugnt!

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#750027Jag hörde på ryktesvägar idag att Södra har gått in och avbrutet avverkningsuppdrag. Om det är särskilt känsliga områden eller om de har slutat att ta sig an nya avverkninggsuppdrag vet jag inte. Kan också mycket väl bara vara ett rykte. Men någon mer som hört något liknande?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Seb macahan skrev:Jag hörde på ryktesvägar idag att Södra har gått in och avbrutet avverkningsuppdrag. Om det är särskilt känsliga områden eller om de har slutat att ta sig an nya avverkninggsuppdrag vet jag inte. Kan också mycket väl bara vara ett rykte. Men någon mer som hört något liknande?

Artikel i dagens Skogsland
För säkerhets skull väntar man med en del avverkningar tills läget klarnat.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750033Det var en artikel om det i veckans Land Skogsbruk. Uttalandet som från Södras miljöchef så det lär nog vara sant.

kenneth karlsson  
#750101Tänk efter lite. Orsak till olika påhopp från myndigheterna är ju detta. Den rika överklassen vill komma åt våran skogsmark . De tycker priserna är för höga samt de finns inte skogsfastigheter i önskad mängd till salu. Genom diverse knep försöker de trötta ut skogsägarna med skogsstyrelsens direktiv samt dåliga priser på timmer mm. De självverksamma är de som drabbas hårdast. De får alltid sämst pris på sina virkesleveranser och nu skogsstyrelsens påhopp med inventering av fåglar.växter mm. Länge leve vi självverksamma . Det är vi som kan hur våra fastigheter ska skötas.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).