Skogsnyheter

"Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

43 inlägg 8972 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749287 Säkert funkar det ibland. Det anges inte ens på listorna vilken måttenhet det är.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Sjögården  
#749289 Bara man blir nöjd så gör det ju inget att man blivit blåst…

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

isteskog  
#749296 I mitt område (Södra Hälsingland) så anges då måttenheterna! 😎

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749298 Bra det. Ett större sågverk i Dalarna har en lista med så låga priser att det borde vara fub. Frågar man så är det m3to. Fast höga premier kan de betala. 🤣

Användarvisningsbild

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Mellberg  
#749315
Skogsola skrev:Bra det. Ett större sågverk i Dalarna har en lista med så låga priser att det borde vara fub. Frågar man så är det m3to. Fast höga premier kan de betala. 🤣


Kul med luriga bolag. :lol:

Kom ihåg att föreningen gör oss starkare, nu och i framtiden. 👍 👍 👍 ingen lurar väl sig själv :ympray:

Att lägga sig platt för bolagen som vissa gör, är ju bara sorgligt :(( ..... ni sviker oss andra och er själva för en mycket billig penning ... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

brassel  
#749327 Mellberg, har du någon uppfattning hur många personer du lyckats värva till att bli Mellanskogs-medlemmar via ditt resonemang?
Har du även nån gång även upplevt att någon blivit lite motvalls Mellanskog med ditt resonemang?

Annars tänker jag lite grann att transaktionskostnads-mässigt kan ev betänkas:
Företagsvinst över flera år.
=
affärside
+ verkningsgrad
+ ägarutdelning
+ ägar-resiliens

Brukar försöka utvärdera mina virkespartners åtm vart sjätte år med bla ovan faktorer.
Peppar peppar finns det ca 5-10 st potentiella virkespartners i mitt område :)

Användarvisningsbild

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Mellberg  
#749349
brassel skrev:Mellberg, har du någon uppfattning hur många personer du lyckats värva till att bli Mellanskogs-medlemmar via ditt resonemang?
Har du även nån gång även upplevt att någon blivit lite motvalls Mellanskog med ditt resonemang?

Annars tänker jag lite grann att transaktionskostnads-mässigt kan ev betänkas:
Företagsvinst över flera år.
=
affärside
+ verkningsgrad
+ ägarutdelning
+ ägar-resiliens

Brukar försöka utvärdera mina virkespartners åtm vart sjätte år med bla ovan faktorer.
Peppar peppar finns det ca 5-10 st potentiella virkespartners i mitt område :)


Hoppas verkligen att nyblivna skogsägare, söker sig till sin skogsägareförening, kanske några tack vare mina inlägg i en del trådar, här på forumet. Motvallare finns överallt och de lever oftast i sin egen förträfflighet. Men i skogsaffärer med bolag och sågverk blir de alltid mer eller mindre lurade vareviga gång. =)) =)) =)) men begriper inget :))

Många omätta timmerstockar har passerat våra sågverk genom åren, har du inte hört talas om baggböleri ? ... Klart att det inte är så mycket bättre idag. De flesta skogsägare har ingen som helst kontroll över avverkningar som pågår på deras mark. Hur ofta kollar ni upp aptering, sortering , märkning osv. ? No kollo oftast, tror jag i alla fall .. :mrgreen:

Föreningen betalar alltid för varje träd och du behöver inte kolla. Lite skillnad trots allt. 👍 👍 👍

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

tallen100  
#749351 Det är tur för föreningarna att dom har dej, skulle tro att medlemmarna ökar lavinartat nu efter dina visdomsord😆

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

jannee  
#749352 Oberoende till vem man säljer blir man "lurad"
Lurad är kanske att ta till i överkant, men inköparen har alltid mest behov av en viss längd, därefter apterar skördaren.
Att det sedan kanske inte blir optimalt för just din skog ska du vara fullt medveten om - inte många som är det.
Få betalt efter skördarmätning är också något man inte ska inbilla sig alltid är det bästa.
Själv har jag ALLTID fått mer än vad skördaren har visat - man kan undra varför?
Har även avverkat en del manuellt, varit hypernoga med längderna, men då har Biometerat mätning visat på mellan 5 till 8 % kortare längder.
Vem, vilka blåser oss mest?

Användarvisningsbild

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Mellberg  
#749366
jannee skrev:Oberoende till vem man säljer blir man "lurad"
Lurad är kanske att ta till i överkant, men inköparen har alltid mest behov av en viss längd, därefter apterar skördaren.
Att det sedan kanske inte blir optimalt för just din skog ska du vara fullt medveten om - inte många som är det.
Få betalt efter skördarmätning är också något man inte ska inbilla sig alltid är det bästa.
Själv har jag ALLTID fått mer än vad skördaren har visat - man kan undra varför?
Har även avverkat en del manuellt, varit hypernoga med längderna, men då har Biometerat mätning visat på mellan 5 till 8 % kortare längder.
Vem, vilka blåser oss mest?


Ja inte är det skogsägareföreningen i alla fall. Först Myndigheter, sedan sågägare och bolag, Finns fler, men det bör de flesta kunna räkna ut själva, vilka de är.. 🤬

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

surjämten  
#749378 Tråden " Virkespriser 2022" beskriver bra att medlemsföreningen Norra Skog har problem att hänga med i svängarna/budgivningarna.
J Andersson berättar där om sin affär med Norra Skog o den låga betalningen.
På ett annat ställe berättas om dålig skogsvård från N S och plant som misshanterats.
För den som vet vad man ska ha för sin råvara är nog tyvärr inte Mellanskog o Norra Skog bästa alternativet.

Användarvisningsbild

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

Mellberg  
#749412
surjämten skrev:Tråden " Virkespriser 2022" beskriver bra att medlemsföreningen Norra Skog har problem att hänga med i svängarna/budgivningarna.
J Andersson berättar där om sin affär med Norra Skog o den låga betalningen.
På ett annat ställe berättas om dålig skogsvård från N S och plant som misshanterats.
För den som vet vad man ska ha för sin råvara är nog tyvärr inte Mellanskog o Norra Skog bästa alternativet.


Vilket är ditt bästa alternativ i så fall, du som vet? 👍 Kan det vara det stora, av många konstigt nog, hatade bolaget. Men du kanske vet vem som är den egentliga ägaren . :D

Baggböleriet satte djupa spår och lever fortfarande kvar i många områden i Norrland. 👎

Norra är en vinnare idag, nu slutar vi sälja till bolagen bara. Då kommer priserna att gå upp och Norra kan förhandla fram mycket bättre villkor än de som finns idag.

Alla i Norrland , hoppa på tåget till ett lönsamt och tryggt skogsägande, bli medlem i Norra Skog ... :-bd

Avatar Fallback

Re: "Rekordresultat" för Mellanskog visar dåligt virkespris

bgsentr  
#749464 Men hallå!
Sälj rotpost så får ni Max vad marknaden är beredd att betala vid varje tillfälle, är buden för låga så skit i det och pröva om ett halvår eller ett år🤷‍♂️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).