Skogsnyheter

Södra redovisar rekordresultat för 2021

52 inlägg 13170 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra redovisar rekordresultat för 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749304 Det är inte en bonus utan en gratifikation som alla södra anställda som jobbar 4 månader eller mer 2021 Alla från städare till högsta chef får 15 000 som tack för det arbete som gjorts under pandemin.
Gått in och tagit extrapass och jobbat hemma mm.

Bonusen är som vanligt Max en månadslön och kräver att avkastningen på sysselsatt kapital är över 10% och det räknas på varje kvartal. 2020 var det bra q4 som gav bonus. 2021 är det hela året.
Varje avdelning har sedan olika delar som de sedan ska uppfylla för vilken bonus det blir. Det är extrem svårt att komma upp i full bonus.

Elmia

r93  
#749305 Ok, tack för informationen 👍🏻

Användarvisningsbild

Elis76  
#749325 Med 3.141 anställda á 15.000 kronor plus arbetsgivaravgifter om 37,22% blir det 64,6 MSEK i personalbonus eller gratifikation för 2021.

Om den inmätta virkesvolymen för helåret blev 18 Miljoner m3fub, blir det utslaget 3,60 kronor/m3fub från virkesleverantörerna till de anställda eller 1.244 kronor per medlem räknat på 51.938 medlemmar.

Empiriskt har det visat sig att företag som är generösa mot sina anställda är mer lönsamma än överdrivet sparsamma företag.

bgsentr  
busholle skrev:För att ansluta till vad jag skrev i en annan tråd härom veckan.
Vad har företagsledningen tänkt att göra med de dryga 3 miljarderna som stannar i bolaget? Har Södra så stort investeringsbehov när soliditeten är så hög som den är? Är en enorm kassa bara en fördel för Södra?

Nej!
För mycket pengar i södras kassa tror jag snarare ledarstil slöseri och ineffektivitet.
Sen är bra att direkt kunna investera med egna pengar, men nu är det inte sunt!

bgsentr  
Chainsaw Charlie skrev:Själv är jag mycket nöjd med de 4 extra procenten för 2020. Sålde nämligen ett stort avverkningsuppdrag till Södra då i samband med förvärv av grannfastigheten. Så detta innebär nästan 150 000 kr oväntat in på medlemskontot.

Kontraktet skrevs våren 2019 på drygt 5000 m³fub och räknat på 10 % efterlikvid så var Södras bud det bästa. Nu blev efterlikviden för 2020 som bekant endast 8 % och därmed hade närmsta konkurrent givit ett något bättre netto. Med ytterligare 4 % blev Södras bud det överlägset bästa.
Då var även massavedspriserna på topp så med premier och efterlikvid på 12 % så fick jag 465 kr/m³fub för massaveden.

Sen vill man alltid ha så mycket efterlikvid som möjligt när man har levererat virke men med nuvarande nivå skulle jag säga att Södra är prisledande även för timret vid avverkningar >2000 m³fub.

Fast det blir ju mindre sågtimmer och mer massaved när södra avverkar, så det totala nettot skulle blivit lägre med södra varje gång jag jämfört🤷‍♂️

magnum_4wd  
#749831 Tänkte jag skulle skriva ett AU-kontrakt med Södra, sålt till olika "bolag" tidigare.
Men efter att läst igenom kontraktet och ska till att skriva på så är man tveksam.
Övriga kontrakt har man ju sett är skrivna till köparens fördel men det finns ju möjlighet att förhandla och komma överens om vissa saker och då skriva in det i kontraktet, i södra ska ju allt vara så lika för alla.
Södras kontrakt som ska vara en förening för medlemmarna tycker jag nästan är ännu mer skrivet till södras fördel.
1. Tex. så vill man inte skriva in att avverkning ska ske på tjälad eller torr mark.
2. Intäkter enligt södras prislista på AVTALSdagen. Inget om eventuella höjningar som kan bli när avverkningen sker, verkar som ett bra sätt att kontraktera mkt virke till dagens priser. Enligt inspektorn finns det mkt som är kontrakterat och detta är en del av Södras förklaring att de inte har någon brist på virke "till sågen" och därför inte kan/vill/behöver höja priserna något nämnvärt.
3. Kostnaderna ska dock beräknas vid avverkningstillfället.
4. Sen så står det att kostnaden för markskoningsgarantin dras några kronor per inmätt m3.
5. Tycker de har högre avverkningskostnad per m3 jämfört med annat bolag. Verkar som södra lägger på ett par kronor på entreprenörens räkning, tycker det skulle vara tvärtom istället.
6. Och till sist att de ska ha ränta på ev. förskott, i 14 månader från kontraktsdag. (sen vänder det till en ränta åt andra hållet)

Vad tycker ni andra om Södras kontrakt och tex. kostnader för markskoningen, avverkningskostnader och övrigt jämfört mot "bolagen"?
Vet att det kommer efterlikvid och utdelningar framöver med Södra men frågan som man funderar på är vem som är bäst egentligen, eller minst dåligt???

Sörlänningen  
magnum_4wd skrev:Tänkte jag skulle skriva ett AU-kontrakt med Södra, sålt till olika "bolag" tidigare.
Men efter att läst igenom kontraktet och ska till att skriva på så är man tveksam.
Övriga kontrakt har man ju sett är skrivna till köparens fördel men det finns ju möjlighet att förhandla och komma överens om vissa saker och då skriva in det i kontraktet, i södra ska ju allt vara så lika för alla.
Södras kontrakt som ska vara en förening för medlemmarna tycker jag nästan är ännu mer skrivet till södras fördel.
1. Tex. så vill man inte skriva in att avverkning ska ske på tjälad eller torr mark.
2. Intäkter enligt södras prislista på AVTALSdagen. Inget om eventuella höjningar som kan bli när avverkningen sker, verkar som ett bra sätt att kontraktera mkt virke till dagens priser. Enligt inspektorn finns det mkt som är kontrakterat och detta är en del av Södras förklaring att de inte har någon brist på virke "till sågen" och därför inte kan/vill/behöver höja priserna något nämnvärt.
3. Kostnaderna ska dock beräknas vid avverkningstillfället.
4. Sen så står det att kostnaden för markskoningsgarantin dras några kronor per inmätt m3.
5. Tycker de har högre avverkningskostnad per m3 jämfört med annat bolag. Verkar som södra lägger på ett par kronor på entreprenörens räkning, tycker det skulle vara tvärtom istället.
6. Och till sist att de ska ha ränta på ev. förskott, i 14 månader från kontraktsdag. (sen vänder det till en ränta åt andra hållet)

Vad tycker ni andra om Södras kontrakt och tex. kostnader för markskoningen, avverkningskostnader och övrigt jämfört mot "bolagen"?
Vet att det kommer efterlikvid och utdelningar framöver med Södra men frågan som man funderar på är vem som är bäst egentligen, eller minst dåligt???

Jag har inte erfarenhet med många andra än Södra, men jag kan konstatera att det är så här Södras kontrakt ser ut. Brukar inte gå att få på papper att avverkning skall ske inom en viss tid (som när det är tjäle). Man kan komma överens muntligt med sin inspektor och har man en bra inspektor kan han ofta fixa det, men man kan aldrig vara säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).