fre 04 feb 2022, 07:58#746956
JerryH skrev:Självklart vill man ju ha maximalt betalt för sitt virke man säljer, men skulle Södra höja sitt pris till Estländsk nivå skulle de ha 53000 medlemmar som ska sälja virke, och då kommer de tvingas skriva kontrakt för flera års behov.
Jag gissar att varje lilla höjning på 20-30 :- / fub på timmer förra året gjorde att det kom in lite extra avverkningar som tidigarelades. Och när de nådde en viss nivå så kom det avverkningar i takt nog att fylla upp sågverkens kapacitet.
Privata bolag kan gå ut o säga: Vi betalar 1200:- / fub! Sen 9/10 som försöker få ett kontrakt blir nekade för det ena eller det andra, AB'et har ingen plikt att köpa in allt virke.
Visst suger det att föreningen skickar iväg pengar på det viset, men en vild gissning är att de har ont om direkt inflöde på björk massa och behöver x ton för produktionen, och det kostar mer att avbryta processen än att köpa dyr massa utomlands på auktion. Och även om de skulle höja priset här hemma så är det inte säkert det skulle ge det tillskottet som behövdes för att det inte finns maskingrupper tillgängliga, eller så får de höja priset så mycket för att folk ska börja nappa att "för många" nappar och plötsligt har de alldeles för mycket virke.
Skulle dock vara intressant att veta Södras egna uttalande varför de gjorde dessa affärerna.
Jag håller med!
Man måste hålla i huvudet att bolag behöver inte köpa virke.
Jag kan ta mig själv som exempel, sent i höstas så skrev jag på 5 ha föryngringsavverkning, grov skog.
Då södra har långt ifrån de bästa timmerpriserna så hörde jag av mig till två andra bolag, ingen ringde tillbaka, således var dom inte intresserade av att hugga.
Det är inget tvång att sälja varenda pinne till södra, men när ingen annan är intresserad så blir det ju svårt med alternativ, hatet mot södra är stort här från forumsägarna, men för min egna del så är det ju dom enda som vill köpa av oss mindre, skogen är på väg att gå samma väg som bönderna, större och större, de mindre försvinner.
Hade södra inte funnits så är jag mycket tveksam till att vi torpare hade kunat leverera 10 meter barkborreskadat virke, troligtvis hade det varit minst 30 vilket är bil och släp va?
Vi mindre skogsägare är inte intressanta för någon annan än södra, förr så kom det utskick från bolag flera gånger om året, nu får man aldrig något, grannen med 400 ha är däremot hårt uppvaktad, han gallrar ju ibland 50 ha, det är mer än hela min fastighet.
Sedan är det klart att det är helt galet med att dom betalar dessa priser på björkmassa! En gissning är att flödet av björkmassa har stannat av helt pga elpriserna & alla som kan hamstrar björk nu inför nästa höst/vinter, har hört från flera håll nu att de som brukar köpa högarna med "ved" vid avverkningar hittar inga högar längre.
...