SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 74683 visningar 43 följer Svara, dela mm...   

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746937 Intressant också att se att de finaste partierna på auktionen betalades så bra.

Maxpris grantimmer 140 euro, talltimmer 181 euro, björktimmer 188/196 euro.

Elmia
Användarvisningsbild

JerryH  
#746940 Självklart vill man ju ha maximalt betalt för sitt virke man säljer, men skulle Södra höja sitt pris till Estländsk nivå skulle de ha 53000 medlemmar som ska sälja virke, och då kommer de tvingas skriva kontrakt för flera års behov.
Jag gissar att varje lilla höjning på 20-30 :- / fub på timmer förra året gjorde att det kom in lite extra avverkningar som tidigarelades. Och när de nådde en viss nivå så kom det avverkningar i takt nog att fylla upp sågverkens kapacitet.

Privata bolag kan gå ut o säga: Vi betalar 1200:- / fub! Sen 9/10 som försöker få ett kontrakt blir nekade för det ena eller det andra, AB'et har ingen plikt att köpa in allt virke.

Visst suger det att föreningen skickar iväg pengar på det viset, men en vild gissning är att de har ont om direkt inflöde på björk massa och behöver x ton för produktionen, och det kostar mer att avbryta processen än att köpa dyr massa utomlands på auktion. Och även om de skulle höja priset här hemma så är det inte säkert det skulle ge det tillskottet som behövdes för att det inte finns maskingrupper tillgängliga, eller så får de höja priset så mycket för att folk ska börja nappa att "för många" nappar och plötsligt har de alldeles för mycket virke.

Skulle dock vara intressant att veta Södras egna uttalande varför de gjorde dessa affärerna.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746941 Hur mycket totalt importerar södra?, 15+8 tusen kubik kan ju knappt göra någon påverkan på dom svenska priserna, eller finns det inte tillräckligt med avverkningsresurser här.
Annars verkar det nästan som att södra försöker att driva upp råvarukostnaderna för sina konkurrenter på andra sidan Östersjön.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#746942 Södra har en egen webbsida för Estlandsbolaget och dess köp av massaved där det bla står att den köps i 3-meterslängder:
https://www.sodra.com/et/sodra-estonia/ ... -kokkuost/

TS

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Södra har en egen webbsida för Estlandsbolaget och dess köp av massaved där det bla står att den köps i 3-meterslängder:
https://www.sodra.com/et/sodra-estonia/ ... -kokkuost/

Skulle jag fylla ett fartyg med virke, och att det var volymen snarare än vikten som var begränsande för lastmängden, så hade jag också velat ha fasta längder på stuvarna istället för fallande längder.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JerryH  
#746946 Sen är det ju inte Södra i Sverige som betalar de pengarna, det är Södra Metsad OÜ som köper och exporterar till svenska massabruken, utöver den egna massaveden man producerar i skogarna i Estland. Kan ju helt enkelt vara att Södra Metsad OÜ har kontrakt att de måste leverera X antal fub till massabruken i Sverige, och när deras egna skogar inte kan producera det så måste de ta till inköp via auktion?

(Ja, jag vet att allt i slutändan är Södra, men detta med olika konton, bolag, etc är ju en djungel för oss icke insatta... )

Som sagt, hade varit intressant att höra ett uttalande ifrån Södra varför de köper till sådana överpriset utomlands och skeppar till Sverige. Kollar man Q3 rapporten så kommer ca 2/3 av de 3.9m fub man köpte in ifrån medlemmarna. Det intressanta är ju vad de betalade för den där 1/3, inte ett par enskilda skeppningar björkmassa. Det kan som sagt varit ett påtvingat köp för att ett bruk inte skulle köra tomme.

Användarvisningsbild

Gerran  
Mellberg skrev:Är du medlem i Södra tjänar du ju bara pengar, detta kallas marginalkvantiteter och dessa kan betalas på helt andra nivåer. Övriga höjer ju inga priser heller, så vad klagar ni på.

Idag är Norra prisledande här i norra Sverige och det bästa alternativet för den privata skogsägaren. Norra lämnar nu en betydande efterlikvid i många år, och det gör inget av bolagen... :mrgreen:

Du kan inte mena allvar 😂 är Norra prisledande?

tallen100  
#746951 Alla är saliga i sin tro, vissa mer än andra😂

Ldsaren  
#746955 Är nog så.
Det var väl mindre parti i sammanhanget.
Är väl för och styra produktion mer exakt.
Som sagt gå ut till medlemmarna med det priset skulle de bli fullt ned ringda med kontrakt.
Se vad Södra säger.

r93  
JerryH skrev:Självklart vill man ju ha maximalt betalt för sitt virke man säljer, men skulle Södra höja sitt pris till Estländsk nivå skulle de ha 53000 medlemmar som ska sälja virke, och då kommer de tvingas skriva kontrakt för flera års behov.
Jag gissar att varje lilla höjning på 20-30 :- / fub på timmer förra året gjorde att det kom in lite extra avverkningar som tidigarelades. Och när de nådde en viss nivå så kom det avverkningar i takt nog att fylla upp sågverkens kapacitet.

Privata bolag kan gå ut o säga: Vi betalar 1200:- / fub! Sen 9/10 som försöker få ett kontrakt blir nekade för det ena eller det andra, AB'et har ingen plikt att köpa in allt virke.

Visst suger det att föreningen skickar iväg pengar på det viset, men en vild gissning är att de har ont om direkt inflöde på björk massa och behöver x ton för produktionen, och det kostar mer att avbryta processen än att köpa dyr massa utomlands på auktion. Och även om de skulle höja priset här hemma så är det inte säkert det skulle ge det tillskottet som behövdes för att det inte finns maskingrupper tillgängliga, eller så får de höja priset så mycket för att folk ska börja nappa att "för många" nappar och plötsligt har de alldeles för mycket virke.

Skulle dock vara intressant att veta Södras egna uttalande varför de gjorde dessa affärerna.

Jag håller med!

Man måste hålla i huvudet att bolag behöver inte köpa virke.

Jag kan ta mig själv som exempel, sent i höstas så skrev jag på 5 ha föryngringsavverkning, grov skog.

Då södra har långt ifrån de bästa timmerpriserna så hörde jag av mig till två andra bolag, ingen ringde tillbaka, således var dom inte intresserade av att hugga.

Det är inget tvång att sälja varenda pinne till södra, men när ingen annan är intresserad så blir det ju svårt med alternativ, hatet mot södra är stort här från forumsägarna, men för min egna del så är det ju dom enda som vill köpa av oss mindre, skogen är på väg att gå samma väg som bönderna, större och större, de mindre försvinner.

Hade södra inte funnits så är jag mycket tveksam till att vi torpare hade kunat leverera 10 meter barkborreskadat virke, troligtvis hade det varit minst 30 vilket är bil och släp va?

Vi mindre skogsägare är inte intressanta för någon annan än södra, förr så kom det utskick från bolag flera gånger om året, nu får man aldrig något, grannen med 400 ha är däremot hårt uppvaktad, han gallrar ju ibland 50 ha, det är mer än hela min fastighet.

Sedan är det klart att det är helt galet med att dom betalar dessa priser på björkmassa! En gissning är att flödet av björkmassa har stannat av helt pga elpriserna & alla som kan hamstrar björk nu inför nästa höst/vinter, har hört från flera håll nu att de som brukar köpa högarna med "ved" vid avverkningar hittar inga högar längre.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:hatet mot södra är stort här från forumsägarna

Särskilt från de som bor utanför Södra upptagingsområde. :)

Södra startade sitt första massabruk 1958, för 64 år sedan. Så visst kommer Södra ihåg varför de finns.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746963 Min far berättade för oss barn att det var att stå med mössan i hand för att få sälja
innan Södra fanns.
Vilket bolag vill nu komma och hugga upp mina 50 vindfällen?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#746964 När det gäller Södra verkar allt vara svart eller vitt? Antingen är man för allt Södra gör, eller också är man "södrahatare". Vi som driver Skogsforum är varken det ena eller det andra utan vår ledstjärna är att få fram fakta och kunskap som kan göra livet bättre för skogsägare, skogsentreprenörer och landsbygden. En stor aktör som Södra måste kunna granskas på ett sakligt sätt och i och med att det är en medlems-/skogsägarägd organisation så förväntar man sig att Södra ska agera för medlemmarnas bästa.

Om man tycker att det är OK att företaget med ena handen betalar skyhöga massavedspriser på ena sidan Östersjön samtidigt som man håller ner priset till sina egna medlemmar trots att det finns utrymme att betala avsevärt bättre så tycker i alla fall jag att det borde ringa en varningsklocka någonstans.

TS
Användarvisningsbild

Grålle52  
Röjkvist skrev:Min far berättade för oss barn att det var att stå med mössan i hand för att få sälja
innan Södra fanns.
Vilket bolag vill nu komma och hugga upp mina 50 vindfällen?

Står inte du också med mössan i hand då? Om det nu bara är Södra som vill "förbarma" sig över dig.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:När det gäller Södra verkar allt vara svart eller vitt? Antingen är man för allt Södra gör, eller också är man "södrahatare". Vi som driver Skogsforum är varken det ena eller det andra

Jag har märkt precis samma sak, alla andra är antingen svart eller vitt, för eller emot, men själv är jag väldigt rationell i mina åsikter och lägger bara fram fakta... 🤣

När skrev skogsforum något positivt om Södra senast?
Senast redigerad av Mangan fre 04 feb 2022, 09:42, redigerad totalt 2 gånger.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).