SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 68278 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Mellberg  
#749474 Sluta att sälja direkt till Vida, svårare är det inte. Gäller alla egentligen, bli aktiv i din skogsägareförening och påverka för framtiden. Bolagen bjuder till synes bra, men lurar dig alltid i slutändan, varje gång, på ett eller annat sätt

Södra är verkligen drömmen för en skogsägare. 👍 👍 👍 SCA, Stora eller Holmen har aldrig varit din vän.
Sveaskog (Domänverket) var nog närmare folket länge. Är ju våran skog egentligen. Tror inte att det är riktigt så idag, tyvärr.. :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Torbjörn Johnsen  
#749481
Mellberg skrev:Sluta att sälja direkt till Vida, svårare är det inte. Gäller alla egentligen, bli aktiv i din skogsägareförening och påverka för framtiden. Bolagen bjuder till synes bra, men lurar dig alltid i slutändan, varje gång, på ett eller annat sätt

Södra är verkligen drömmen för en skogsägare. 👍 👍 👍 SCA, Stora eller Holmen har aldrig varit din vän.
Sveaskog (Domänverket) var nog närmare folket länge. Är ju våran skog egentligen. Tror inte att det är riktigt så idag, tyvärr.. :mrgreen:


Även om du säljer timret till Södra så hamnar en hel del av det hos Vida. Södra har inte egen sågverkskapacitet för att såga allt timmer från medlemmarna utan säljer/byter en hel del med andra sågverk, t ex Vida, mot massaved och/eller sågverksflis. Sätter man ett för lågt timmerpris (för att göra så stor vinst/efterlikvid som möjligt) så får kringliggande sågverk billigt timmer. Och deras vinster hamnar inte hos skogsägarna. En del av dem inte ens i Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

bgsentr  
#749485
Mellberg skrev:Sluta att sälja direkt till Vida, svårare är det inte. Gäller alla egentligen, bli aktiv i din skogsägareförening och påverka för framtiden. Bolagen bjuder till synes bra, men lurar dig alltid i slutändan, varje gång, på ett eller annat sätt

Södra är verkligen drömmen för en skogsägare. 👍 👍 👍 SCA, Stora eller Holmen har aldrig varit din vän.
Sveaskog (Domänverket) var nog närmare folket länge. Är ju våran skog egentligen. Tror inte att det är riktigt så idag, tyvärr.. :mrgreen:

Du förstod inte vad jag menade😂

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

bgsentr  
#749486
Även om du säljer timret till Södra så hamnar en hel del av det hos Vida. Södra har inte egen sågverkskapacitet för att såga allt timmer från medlemmarna utan säljer/byter en hel del med andra sågverk, t ex Vida, mot massaved och/eller sågverksflis. Sätter man ett för lågt timmerpris (för att göra så stor vinst/efterlikvid som möjligt) så får kringliggande sågverk billigt timmer. Och deras vinster hamnar inte hos skogsägarna. En del av dem inte ens i Sverige.


Precis vad jag menade!
Har du analyserat detta noggrannare? Timmerpriset borde drivas av förtroenderåden, men jag befarar att de likt Mellberg inte förstått poängen🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749588 Hej finns något som jag skulle vilja skriva om och kanske har det ingen direkt substans men ändå intressant.
För säg 10-15 årsedan fick jag från banken erbjudande om resor till baltstaterna & då framframförallt Estland där man kunde köpa skog, ägandet där över var uppdelat i mycket små marker och grejen var att köpa ihop större ytor och där skapa större värde och bättre brukande.
Nu till det konspiratoriska, skulle det kunna vara så att det finns starka ekonomiska intressen som har investerat tungt i skog i Estland och dessa personer har kunnat påverka expelvis södra att de ska köpa mycket massaved för bra priser i Estland.
Södras VD Lars Idermark fick ju ett topp jobb inom Swedbank vilket visar på kontakter mellan ledande individer på Södra och Banksektorn, som har lånat ut pengar till skogsinvesteringar i Estland. Om skogsråvaran stiger i pris så stiger ju investerarnas värde i Estland.
Nu så är detta rena spekulationer från min sida och jag vill absolut inte svartmåla södras tidigare vd Lars på något sätt.
Men att det skulle kunna finnas ekonomiska intressen som använder Södra för att driva upp priset på massaveden i Estland finner jag inte helt osannolikt ialla fall.

Vore intressant att höra vad ni andra har hört angående dessa "investerings racet som var i Estland" med rekord priser på massaved som följd, där Södra är drivande i prisbilden.

Om admin finner inlägg helt olämpligt så är det bara att ta bort.

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749646 Nu när Södra gått ut och sagt att de ska bli mer transparenta och öppna borde de också kunna förklara hur en sån här affär går till.

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Torbjörn Johnsen  
#749653
David S skrev:Nu när Södra gått ut och sagt att de ska bli mer transparenta och öppna...


När har de gått ut med sådan information?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Sörlänningen  
#749654
Torbjörn Johnsen skrev:
David S skrev:Nu när Södra gått ut och sagt att de ska bli mer transparenta och öppna...


När har de gått ut med sådan information?


David S har kanske ett bättre och tydligare svar, men VD sade så i den video som ackompanjerade senaste kvartalsrapporten. Vad det betyder och om det får något genomslag är väl oklart.

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749724 Ja precis, videon till kvartalsrapporten. Bara medlemmar kan se den från sitt södrakonto tror jag.

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Bröderna byman  
#749804 En artikel om detta i Atl.nu idag men jag kan inte läsa då jag inte prenumerant. Någon som kan sammanfatta?

Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Sandström87  
#749810 Täkte på att södra kanske köper massa i baltikum för att hålla ner priset på den tredjedel av volymen som inte kommer från södra medlemmar och på det viset hålla upp en god vinnst till medlemmarna, istället för å betala för mycke för Vidas massaved

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Mellberg  
#749812 Var en bra artikel i Skogs Land. Många pusselbitar som skall falla på plats. Trogna södramedlemmar är faktiskt dom stora vinnarna över tid. Dom som sålde till andra överlevde, men inte så mycket mer.

Men det är bara att välja, viss frihet finns ännu i landet. 👍

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Torbjörn Johnsen  
#749818
Sandström87 skrev:Täkte på att södra kanske köper massa i baltikum för att hålla ner priset på den tredjedel av volymen som inte kommer från södra medlemmar och på det viset hålla upp en god vinnst till medlemmarna, istället för å betala för mycke för Vidas massaved


Jag gissar att relationen mellan vad södra får betala för Vidas massaved och vad Vida får betala för Södras timmer hänger ihop. D v s om Södra vill köpa billig massaved från Vida så får de vara beredda att sälja billigt timmer till Vida. Eller tvärt om.
Det finns väl någon slags balanspunkt mellan köparens eller säljarens marknad beroende på lagersituation och virkestillgång där kan jag tro och vilka uppgörelser som finns i dessa affärer är nog inte lätt att få insikt i. Södra har ju alltid möjligheten att flisa och koka timmer om det börjar bli tomt på brukens vedgårdar. Vida kan ju däremot inte börja såga massaved. Utöver massaveden så blir det ju även mycket massaflis från sågverken. Runt 35-40% av m3fub-volymen som tas in blir cellulosaflis. För denna biprodukt finns i princip bara en köpare i Götaland (så länge inte värmeverken har bränslepanik). Det gör nog att sågverken har en större beroendeställning gentemot Södra än tvärs om.

Bli inte förvånade om Derome eller Vida hittar på andra saker att göra med massaflisen framöver. Byggskivor t ex...

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Sandström87  
#749824 Vad vill du ha sagt med det där, att min teori är helt otänkbar och att din gissning är helt korrekt. Om södra kan sänka kostnaden för 1/3 del av behovet till bruken genom att köpa lite i balkikum för att på så vid hålla uppe värdet på medlemmarnas insattser så måste de anses vara befogat. Tycker att södras styrelse gör ett förnämligt jobb för att hålla upp lönsamheten till 53000 delägare, det är mycket svårt för att inte säga rent omöjligt att hålla alla nöjda men man måste ju erkänna att utan södra skulle de privata skogsägarna haft sämre lönsamhet där nere. Och de andra aktörerna tjänat ännu grövre pengar och behövt betala ännu mindre för sitt virke, kan man inte se detta samband så måste man nog göra hemläxan igen

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Torbjörn Johnsen  
#749828 Jag menar bara att om Södra håller ner priset på massaved de köper från t ex Vida (för att medlemmarna ska få en högre utdelning) så kan de troligen inte ta ut det högsta priset för timret de säljer till Vida. Därmed förlorar de (och medlemmarna) på gungorna vad de tjänade på karusellerna. Det kanske i själva verket är ett nollsummespel i det stora hela?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).