SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 68273 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Ängagärdet  
#749830 Södra pissar på oss medlemmar med en premie på 30kr. Hade de betalat skäligt för massaveden så hade det inte blivit brist på bruken, finns ju massor med kubik som gallrats fram om förstagallringen gått ihop sig! Nu kör man istället en kraftig slutröjning och hoppas få netto om 5-10år istället.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

gurka  
#749835
Torbjörn Johnsen skrev: Det kanske i själva verket är ett nollsummespel i det stora hela?


Samarbetet mellan bolagen som leder till låga råvarukostnader och höga bolagsvinster eller aktieägarvinster har nog minst två nackdelar.
Dels att nya skogsägare (utan aktieinvesteringar eller insatser) som låser hela sitt kapital i skogsfastigheten kan tvingas rensa hela fastigheten på alla säljbara sortiment och subventionera ägarintressenterna och dels på att höga bolagsvinster ofta leder till minskad effektivitet i bolagen.

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Martin Växjö  
#756799 Skogsland. Vad säger ni om debattartikeln? Jag tycker att som vanligt när man ska säga vad som är bra med södra så blandar man korten och ger det som passar. Jag förstår inte riktigt vad Sune försöker komma fram till.

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Johan på hästbacken  
#756805 Sune Håkansson har haft åsikter om Södra så länge som jag kan minnas. Oftasr som insändare i lokaltidningar och Land.
Under de år jag var engagerad i Södra var inte hans åsikter populära bland Södras styrelse Kommer ihåg att en gång för ca 20 år sedan begärde han ordet i årsstämman för Södra utan att vara ombud.Har för mig att Lars-Erik Åström då var ordförande. Då kom det fram att Sune H inte ens var medlem i Södra. Ryktet säger att han varit god vän med Södras grundare Gösta Edström . Gösta medverkade alltid på årstämmorna som hedersordförande under 80 och 90 talet där han mer eller mindre skällde ut sittande styrelse. Under Gösta Edströms sista år (han dog 1999) skulle det varit Sune Håkansson som skrev inlagor och insändare i Gösta E namn
Jag har uppfattat Sune H som en debattör som kan ha vissa vettiga åsikter men svårlgheter att framföra dem begripligt

Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Torbjörn Johnsen  
#758321 Enligt senaste prislistanfrån Estländska virkesköparbolaget Forestex så betalar de nu 88 Euro per m3fub för björkmassaveden till hamnarna Pärnu och Kunda. Det blir ca 915 kr/m3fub för björkmassaved! De båda huvudaktörerna som främst köper i dessa två hamnar är enligt våra estländska kontakter Södra och Metsä. Huruvida Södra köpt till dessa priser eller ej framgår inte men om de köper björkmassaved i Estland så är det här prisnivån som just nu betalas.

Estniska brasvedstillverkare letar nu med ljus och lykta efter möjligheter att skeppa svensk björkmassaved till Estland. De tror inte det är sant när de t ex ser prislistan från Mellanskog. 28 Euro per kubik?!

Björkmassaved håller på ett bli en rejäl hårdvaluta runt Östersjön. Bortfall av ca 10 miljoner m3fub rysk björkmassavd o flis till Finland, ökande behov av biobränsle och ved samt brist (?) på björkmassaved i Svenska massabruk. Det är läge för rejäla prishöjningar för björkmassaveden i Sverige. Ett vettigt riktpris är 600 kr/m3fub. Får de inte ut ett vettigt pris här i Sverige är det bara för Mellanskog och Sveaskog att starta båtfrakt av björken till andra sidan Östersjön. Eller kanske det räcker att runda Gotland för att sedan gå in till Mörrum för att få 900 kr/m3fub?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).