Skogsnyheter

Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

8 inlägg 2596 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

Fredrik Reuter  
#746783 Den 24 februari 2022 löper förordnandet för Skogsstyrelsens nuvarande generaldirektör Herman Sundqvist ut. I ett debattinlägg kräver nu 57 företrädare för miljöorganisationer, föreningar och samebyar att förordnandet inte förlängs. Anledningen enligt debattörerna är att myndighetens trovärdighet skadas om hans förordnande förlängs, dessutom ser de att det blir svårt för myndigheten Skogsstyrelsen att agera opartiskt med nuvarande GD.

Under fjolåret har det blåst kring Herman Sundqvist och anledningen är främst de raderade mail och användande av privat epostadress vid kommunikation med en lobbyist för skogsindustrin. Detta renderade ut i ett möte med dåvarande näringsminister Ibrahim Baylan och efter detta skulle Sundqvist lägga sitt eget skogsbruk "vilande".

Debattinlägget: https://www.altinget.se/artikel/skogsst ... de-ledning

Här finns mer information på Skogsforum:

GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Ledamot i KSLA bad Generaldirektören om privat email

JO inleder granskning av Herman Sundqvists mejlrutiner

Skogsstyrelsens GD pausar sitt skogsbruk




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

isteskog  
#746793 De där som har undertecknat denna skrivelse är väl emot det mesta av dagens skogsbruk överhuvudtaget ....
Nej, in med en "miljötaliban" så blir de nog nöjda!
Jag för min del tycker då att Herman Sundqvist har gjort ett bra jobb på Skogsstyrelsen! 👍

Avatar Fallback

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746794 Jo de där undertecknarna skulle nog hellre se paus för Sveriges skogsbruk snarare än Hermans....

Användarvisningsbild

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

Badbollen  
#746827 Regeringen har idag fattat beslutet att förlänga GDs anställning till och med 28 februari 2025: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ldirektor/

🚜 🌲

Avatar Fallback

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746841 Här får ännu en gång tacka MP för sitt avhopp från taburetterna 😀

Avatar Fallback

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

Hanatorp  
#746890 Ju fler mp stålar som hoppar av ju bättre!

Användarvisningsbild

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

dotcom  
#747065 Men nu blir jag glad. Jag har högt förtroende för Herman, enda tokiga var väl konsekvenserna stoppet av nyckelbiotopsinventeringen fick. Nu måste jag än mer vara kunnig nog att själv identifiera höga naturvärden och det är inte så lätt. Före var det mest att allt utan nyckelbiotop stämpel var produktionsskog.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Nu krävs avgång för Skogsstyrelsens generaldirektör

Skogsvaktaren  
#747328 Vi alla hoppas nu att Herman rensar ut alla aktivister och motståndare till Herman från myndigheten och städar upp kontoret.
😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).