Skogsnyheter

Essity klart sämre än väntat

5 inlägg 2905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Essity klart sämre än väntat

Camaro1969  
#745417 https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... ering.html

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar en omsättning som var högre än väntat under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet var klart lägre än väntat. Styrelsen föreslår höjd utdelning.

Omsättningen steg 10,6 procent till 34 226 miljoner kronor (30 956). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 33 321. Den organiska tillväxten var 8 procent.

Det justerade ebita-resultatet uppgick till 3 077 miljoner kronor (4 392), väntat 3 508.
Den justerade ebita-marginalen minskade med 5,2 procentenheter och uppgick till
9,0 procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution minskade marginalen med 10,4 procentenheter.

Rörelseresultatet blev 2 754 miljoner kronor (4 191), väntat rörelseresultat var 3 413. Rörelsemarginalen var 8,0 procent (13,5).

Justerat rörelseresultat uppgick till 2 827 miljoner kronor (4 193), väntat var 3 434, med en justerad rörelsemarginal på 8,3 procent (13,5).

Resultatet efter skatt blev 2 218 miljoner kronor (3 029).

I utdelning föreslås 7,00 kronor (6,75). Väntat var 6,88.

"Under 2022 kommer vi att genomföra ytterligare prishöjningar. Vi fortsätter att leverera i enlighet med vår strategi för lönsam tillväxt och ökat aktieägarvärde. Genom innovation, digitalisering, hållbarhetsinitiativ och effektivisering ökar vi bolagets konkurrenskraft. Vårt nya mål för försäljningstillväxt på mer än 5 procent inkluderar såväl organisk försäljningstillväxt som förvärv. Vi prioriterar att växa i kategorier med högst lönsamhet", säger vd Magnus Groth i rapporten.

Försäljningsmålet minst 5 procents tillväxt presenterades redan i höstas.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Essity klart sämre än väntat

Camaro1969  
#745419 håller särskilt med om detta:

Hygienkoncernen Essity kommer under 2022 att genomföra ytterligare prishöjningar inom affärsområdena för att kompensera den "kraftiga kostnadsinflationen".

Det skriver Essitys vd Magnus Groth i bolagets bokslutsrapport.



det ser verkligen inte ljust ut för sverige....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Essity klart sämre än väntat

Torbjörn Johnsen  
#745423 En del av "kostnadsinflationen" i det här sammanhanget är väl det höga priset på avsalumassa?

Avatar Fallback

Re: Essity klart sämre än väntat

r93  
#745425 Det är det säkert, men den stora biten skulle jag gissa är energipriset, klippans pappersbruk varslade ju i höstas pga skenande elpris.

Avatar Fallback

Re: Essity klart sämre än väntat

bgsentr  
#745460
r93 skrev:Det är det säkert, men den stora biten skulle jag gissa är energipriset, klippans pappersbruk varslade ju i höstas pga skenande elpris.

Jag vet inte om Klippan är så framgångsrika oavsett elpris?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).