Skogsnyheter

Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

69 inlägg 13753 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Sjögården  
#744259
uffejohan skrev:
Sjögården skrev:Hugg så du får fulla lass när du ändå kör igenom men inte behöver du ta bort alla fröträden förrän plantorna gått till ordentligt.
0,5 m till 1 m är lämpligt att ta sista fröträden,och där är du nog inte än.. 😉


Jag sparar de tallar jag kan nå från körvägen som går rakt igenom planteringen. Har en bra winsch på min RapidG och kan förlänga med en wire till så jag når rätt långt utan att döda alltför många plantor.

Jag gör likadant mot åkrar och vägar men manuellfäller och kvistar och drar från toppen.
Bra mycket bättre än när vår herre fäller åt fel håll… 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744269 Åkte längs skogsvägen innan skymning.

Såg endast några ströträd som ramlat. Men dom hade sina naturliga orsaker att dom stod lite dåligt.

Tänkte att det är lustigt att dom dåliga torrakorna står kvar. Men sedan på hemvägen så såg jag två nyare torrträd med kronan kvar som gett vika. Ja den ena såg jag aldrig. Men jag saknade trädet ute i röjningen.

Så det finns hopp om att det gått bra. 😀

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Torbjörn Johnsen  
#744273 Jag har sett tidningsrubriker (lokalpress) att stormskadorna kring Vimmerby är i nivå med Gudrun?

   TS
Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Amatörhuggare 62  
#744278 Ja körde småvägar mellan Målilla - Vetlanda.
Idag och det var,rejäla brötar bitvis. Med träd upp och över vältan. Å ner i backen toppen. Såg olycksbådande ut.
Och på två, ställen fick man byta fil.
Såg vädret precis, och kartan var röd. Över Småland.
Huvaligen huvaligen

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Erre  
#744284 7 frötallar på hugget vi gjorde i höstas.
20 kvar.

Ett och annat ströträd

Men överlag väldigt lugnt. Nu hann jag bara springa igenom en liten del ikväll med pannlampan. Men kollade dom nya kanterna och där var det lugnt. Så då borde det inte vara några mängder någon annanstans heller. Men det återstår att se.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744286
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har sett tidningsrubriker (lokalpress) att stormskadorna kring Vimmerby är i nivå med Gudrun?

Lite dålig jämförelse. Då Gudrun bara fläktade lite över Vimmerby. Per tog fem gånger mer skog i detta området. Och det första vi ser när vi räknar är ca hälften Gudrun. 1-2 m3 så nära på samma mängder som baggarna gjort på ett år. Men ge det några dagar så ska ni se på vettiga siffror.
Senast redigerad av Tåndemåla tis 18 jan 2022, 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Amatörhuggare 62  
#744288 Ja ingen ide'
Räkna förrän fredag.
När det mojnat igen.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744317 Vänta som sagt även in nästa vind som kör över oss under veckan. Finns tuffa körningar där natt mot torsdag.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Hema  
#744323
uffejohan skrev:Alla grannar är mina vänner men jag har broddkedjor runtom och det blir spår i asfalten så Vägverket lär hitta syndaren…

Även vid tjäle?

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744329 Sprang igenom gallringen som jag och svärfar jobbar med just nu. Inga skador alls som jag kunde se i kvällens sista ljus trots att det är nytt hygge på två sidor.
Enstaka liggande fröträd syntes från E4 på sveaskogs mark men inget anmärkningsvärt.
Högsta delen av höglandet och österut verkar mer drabbat.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

uffejohan  
#744341
Hema skrev:
uffejohan skrev:Alla grannar är mina vänner men jag har broddkedjor runtom och det blir spår i asfalten så Vägverket lär hitta syndaren…

Även vid tjäle?

Utan lass kör jag på vägen när det är tjäle. Har solen värmt ytskiktet på asfalten/oljegruset kan jag möjligen korsa rakt över vägen. Just när jag kör av och på vägen vrider broddarna upp och jag vet att Vägverket är petiga.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Torbjörn Johnsen  
#744455 Tyvärr får vi nog hålla liv i den här tråden ett tag till. Det har blåst rejält i natt igen. Både i Svealand och Götaland. Enligt SVT så har det även snöat i Svealand i kombination med vinden. Nya strömavbrott rapporteras här nere i Jönköping och runt sydsvenska höglandet men även i Värmland. Det kommer nog tyvärr att bli en hel del vindfällehuggning framöver. Hur ser det ut i Skogarna nu när det börjar ljusna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744458 Blåsten har legat längre norrut än den i början på veckan. Trafikradion pratade om träd från Nässjö-Eksjö och norrut till länsgränsen. Nedåt mina trakter så har det blåst avsevärt mindre än tidigare i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Erre  
#744465 Väldigt lugnt hemma inatt.

Men det var ju inte riktigt i min region.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744467 Det var väldigt lugnt hos mig med.

Jag var orolig när jag drog ut soptunnorna för tömning igår kväll. Att locken skulle öppna sig och att det skulle flyga iväg förpacingar. Men dom var stängda. 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).