Skogsnyheter

Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

69 inlägg 13734 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Grålle52  
#744147
r93 skrev:
Grålle52 skrev:Mer än jag trodde. Många fina fröträd som gett upp. Får se vad drönarbilder ger när det är ljust.


Tråkig med träden!

Men jag skulle passa mig för att köra drönare just nu! 😉

Det är lugnt den är målad som ryska flaggan!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Mosstorpet  
#744152 Då har man gjort en liten snabbinventering av vad vinden kan ställa till med. Som övriga har sagt , lite spridda skurar. Fröträden verkar har klarat sig bra , en och annan bara. Gallringarna ligger det lite ströträd. Sen i grovskogen finns en och annan bröt ca 5-15 träd. Inte bara i hyggeskanter , kan vara mitt inne i beståndet. Detta är på höglandet Eksjö - Vetlanda.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

uffejohan  
#744153 Jag sparade 20 fröträd för två år sedan för att hjälpa till på traven bland de nysatta plantorna. Nu får jag ge mig in i planteringen o hämta de nerblåsta fröträden. I övrigt har jag max 20 träd på mina marker strax söder om Nässjö. Värre för grannen som fick sin nyupptagna fälla rejält förstorad och dessutom tvärs över byvägen.
En av mina vänner fick en stor tall över nybyggda garaget och en annan tall rakt över bilen som stod strax intill…

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Martin Växjö  
#744157 Förvånansvärt lite efter nattens oväder. Vaknade två, då blåste en rätt stor asp ner precis där vi brukar ställa bilen. Som tur var stod bilen vid huset. Men otroligt att en dålig asprot i en stenmur håller emot som den gör ändå. Fem granar i den vanliga kanten, ett och annat träd avblåst. Ska låna gallringsskördare nästa vecka och det är man ju glad över att inte de förstagallringarna stod nygallrade nu.

Däremot är vi ute och kör ikväll och förbi Eksjö såg det inte roligt ut bitvis. Nyhuggen fälla med kullkastad ungskog intill bla

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744167
skogshare skrev:
Grålle52 skrev:Mer än jag trodde. Många fina fröträd som gett upp. Får se vad drönarbilder ger när det är ljust.


Förtar detta viljan att självföryngra? Om inte, hur många extra fröträd bör ställas för att säkra en bra föryngring? Vilken roll spelar trädens kronstorlek (samtidigt vindfång) för en lyckad föryngring och hur nära inpå ett år med förväntat god frösättning bör man om möjligt(!) vänta med avverkning och markberedning?

Hos oss utanför Ljungby har 8 av 1000 blåst ner så det är lugnt Det jag försökte förmedla för hlb som hoppades på hypro gallring.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744193
uffejohan skrev:Jag sparade 20 fröträd för två år sedan för att hjälpa till på traven bland de nysatta plantorna. Nu får jag ge mig in i planteringen o hämta de nerblåsta fröträden. I övrigt har jag max 20 träd på mina marker strax söder om Nässjö. Värre för grannen som fick sin nyupptagna fälla rejält förstorad och dessutom tvärs över byvägen.
En av mina vänner fick en stor tall över nybyggda garaget och en annan tall rakt över bilen som stod strax intill…


Har planeringen tagit sig så ta med alla fröträden ut när du ändå är där.

Jag brukar säga att fröträden ska bort efter tredje vintern oavsett synligt resultat. På mina marker har överstående fröträd förstört flera planteringar som kunde varit riktigt fina om de fått ljus och luft i tid.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Sjögården  
#744196 Hugg så du får fulla lass när du ändå kör igenom men inte behöver du ta bort alla fröträden förrän plantorna gått till ordentligt.
0,5 m till 1 m är lämpligt att ta sista fröträden,och där är du nog inte än.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

hlb  
#744205
Bara ett träd på lut, så då kör vi väl en liten slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Hasse smålänning  
#744225 Vi har fortfarande lite tjäle och om inte den varit hade betydligt större volymer fallit.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

hlb  
#744238
Så kom Hypron fram till kubikfabriken. Här tog det nästan en hel timme utan flytt, men effektiviteten är inte helt kass. Ingeh gnäll på att hoppa in och ut ur traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

SkogsBasse  
#744245 Jag har planerat att såga upp ny panel till en gammal lada och därmed så lär väl inget ha trillat här. Ska ut kolla på fredag.

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

uffejohan  
#744253
Sjögården skrev:Hugg så du får fulla lass när du ändå kör igenom men inte behöver du ta bort alla fröträden förrän plantorna gått till ordentligt.
0,5 m till 1 m är lämpligt att ta sista fröträden,och där är du nog inte än.. 😉


Jag sparar de tallar jag kan nå från körvägen som går rakt igenom planteringen. Har en bra winsch på min RapidG och kan förlänga med en wire till så jag når rätt långt utan att döda alltför många plantor.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Martin Växjö  
#744254 Kan du inte bjuda på en bild när (om) du hjälpte grannen med trädet över garaget med G-Rapiden. Kan tänka mig att den kom till nytta där.

Användarvisningsbild

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Martin Växjö  
#744255 Ah, kanske blandade ihop granne med vän…

Avatar Fallback

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

uffejohan  
#744257 Alla grannar är mina vänner men jag har broddkedjor runtom och det blir spår i asfalten så Vägverket lär hitta syndaren…

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).