Skogsnyheter

Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

69 inlägg 16405 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

Torbjörn Johnsen  
#744067Nattens hårda blåst (16-17 januari) i Götaland håller på att bedarra och nu rapporteras det om en hel del träd på vägen och om omfattande strömavbrott. Värst drabbat av strömavbrott verkar Nässjö vara med flera tusen hushåll utan ström. Blåsten verkar möjligen ha varit värre än vad SMHI förutspådde i går. Enligt SMHI så har det även blåst hårt i Jämtland.

Hur ser det ut nu när det börjar ljusna? är det enstaka träd som blåst ner eller finns det tecken på mer omfattande stormfällningar i skogen?

TS

Re: Januaristorm i Götaland har gett skogsskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744069Lokalt har det nog blivit en del skador men det jag sett utmed vägarna har varit riskträd som blåst sönder. Känslan säger mig att skogen just nu är rätt väl rotad jämfört med tidigare år vi varit drabbade av vinterstormar.
Pratade med grannen som kört saltning under natten, det har varit en del träd på vägen men ändå framkomligt.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#744071Är nog som vanligt, nya hyggeskanter och fröträd som gått.
Mycket arbete och lite inkomst.Ungefär som snöbrotten.
Tur att skogsägande är en riskfri placering för riskkapitalisterna.. 😉

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744078Det är nog lika bra att vänta in torsdagens blåst med innan man börjar re i vindfällena. Även den blåsten har körningar över 25 m/s över södra Sverige.

Sörlänningen  
#744083Vi såg ett tiotal nedfallna träd i en nyligen exponerad hyggeskant hos oss utanför Värnamo. Något träd över väg. Verkar vara väldigt lite påverkan i skog utan nylig påverkan. Men jag hör ju att det är betydligt mer på andra håll i Småland.

Amatörhuggare 62  
#744087Det är spridda skurar.
Ligger i dom,vanliga stråken. Där det fallit förut.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744094Här på västsidan ristade det en del i huset i natt, men träden tycks stå kvar. 👍

Användarvisningsbild

#744097Det har tagit mer än vad man först kunde tro. Mest utsatta kanter och fröträd. Själv har jag klarar mig bra denna gång med ca 50 st som jag vet om nu. Med alla toppbrotten som kom tidigare i vintras får det blir en runda med sågen lite senare.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#744115Nord,nordvästlig vind har gett lite oväntade vindfällen på oväntade platser. Grannens fröträd gick längs vägen och inte in i min plantering…
Har nog haft lite tur denna gången 😉

Användarvisningsbild

hlb  
#744134Inbillar mig att vi nu kan skörda frukterna av försiktig Hyprogallring i snart 15 år, med smala körvägar. Totalt två fällor och en på lut. En del andra säger att slödar har tur. Ute på byvägen fick jag flytta undan två träd, så blåst har det.

Användarvisningsbild

hlb skrev:Inbillar mig att vi nu kan skörda frukterna av försiktig Hyprogallring i snart 15 år, med smala körvägar. Totalt två fällor och en på lut. En del andra säger att slödar har tur.

Du var ju med i Stavsjö när vi hade sfo träff. Där var det 8 st och så har vi ställt fröträd på 7 ha

Användarvisningsbild

hlb  
#744138Men det är väl meningen att fröträd ska blåsa ner, eller????

Användarvisningsbild

Grålle52  
#744139Mer än jag trodde. Många fina fröträd som gett upp. Får se vad drönarbilder ger när det är ljust.

Användarvisningsbild

skogshare  
Grålle52 skrev:Mer än jag trodde. Många fina fröträd som gett upp. Får se vad drönarbilder ger när det är ljust.

Förtar detta viljan att självföryngra? Om inte, hur många extra fröträd bör ställas för att säkra en bra föryngring? Vilken roll spelar trädens kronstorlek (samtidigt vindfång) för en lyckad föryngring och hur nära inpå ett år med förväntat god frösättning bör man om möjligt(!) vänta med avverkning och markberedning?

r93  
Grålle52 skrev:Mer än jag trodde. Många fina fröträd som gett upp. Får se vad drönarbilder ger när det är ljust.

Tråkig med träden!

Men jag skulle passa mig för att köra drönare just nu! 😉

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).