Skogsnyheter

Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

10 inlägg 3219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Fredrik Reuter  
#741570 EU-kommissionen meddelade idag att de nu tagit ytterligare ett steg med en av de kommande delegerade akterna inom EU:s så kallade taxonomi. Denna gång handlar det om kärnkraft och naturgas och det som föreslås är nu att godkänna både kärnkraft och naturgas som hållbara investeringar. Med detta menas att de kan klassas som "gröna investeringar" men samtidigt föreslår kommissionen att både kärnkraft och naturgas bara kan anses gröna över en övergångsperiod.

Kraven som föreslås är att kärnkraft kan anses som hållbar om investeringsbeslut finns och om det finns en hållbar plan för lagring av kärnavfall. Vidare föreslås kärnkraften bara vara ansedd hållbar till max år 2045.

Naturgas kan anses som en hållbar övergångsinvestering men bara om den släpper ut max 270 gram Co2 per kWh och ersätter kol- eller oljeförbränning. Det gröna kravet gäller enbart fram till 2030 eller till 2035 om man kan garantera att naturgasen kan ersättas mot biogas.

Kontentan av nyheten idag kan nog främst ses som att EU-kommissionen nu föreslår att klassa naturgas och kärnkraft som gröna men endast under en övergångsperiod. Detta kan ha att göra med "JTM", Just Transition Mechanism, som är ett solidaritetsperspektiv där alla EU-medlemmar ska "ges chansen" att vara med i klimatomställningen. Så här skriver EU-kommissionen:

Vi måste visa solidaritet med de mest drabbade regionerna i Europa, såsom kolgruvregioner och andra, för att se till att Green Deal får allas fulla stöd och har en chans att bli verklighet.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Brorsan  
#741634 Bioetanol från spannmål ska inte ingå.
Kanske visst skogsbruk likadant.

Restprodukten "naturgas" uppumpad från oljefälten ska däremot ingå!!!

Hur resonerar dom därnere i Bryssel egentligen??

Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Robur Clivus  
#741676
Brorsan skrev:Bioetanol från spannmål ska inte ingå.
Kanske visst skogsbruk likadant.

Restprodukten "naturgas" uppumpad från oljefälten ska däremot ingå!!!

Hur resonerar dom därnere i Bryssel egentligen??


Onekligen Intressant utveckling och betyg MVG till vissa lobbyister i Bryssel med djup ficka måste jag erkänna!
När man tex ser hur Greenpeace i tyskland säljer rysk naturgas under varumärket "proWindgas" som även går att få i även än mer miljövänliga formen "Vegan" varianter, där inga djur kommit till skada: "Greenpeace Energy hatte seine vier neuen Gastarife erst in der vergangenen Woche der Öffentlichkeit vorgestellt. Das jetzt verliehene "Biogas-Label der Umweltverbände" gilt zunächst bis Ende Dezember 2021 für die Produkte proWindgas, proWindgas plus, proWindgas vegan und proWindgas vegan plus". https://green-planet-energy.de/presse/a ... chnet.html

På följande länk kan alla tyska vänner som hänger på skogsforum slå ett kraftfullt slag för miljön och teckna sig för miljövänlig energi utan geopolitiska konsekvenser i sann "Energiwende"-anda: mhttps://green-planet-energy.de/privatk ... etail.html (Dock rekommenderar jag alla miljövänner där ute att absolut inte scrolla längst ner på sidan i denna länk och fundera på datan i Gasbarometer, utan mer bara gå på den instinktivt goa magkänslan som de positivt laddade orden "ProWindgas", "Biogas" und "Vegan" ger, samt fira att rörelsen lyckats stängt ytterligare hemska kärnkraftverk).

Användarvisningsbild

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Torbjörn Johnsen  
#744092 Landshypotek bank har varit aktiva i debatten om EUs taxonomi, med flera debattartiklar under senaste tiden. Bl.a om att det finns fortsatta oklarheter trots att den redan trätt i kraft enligt Landshypoteks hållbarhetschef Martin Kihlberg:

– Det är inte helt lätt att beskriva vad hållbarhetskriterierna innebär i praktiken, men övergripande handlar de om att skogsbruket nu måste kunna visa på åtgärder som förbättrar klimatet. Men det är ju redan en naturlig del av de svenska skogsägarnas agenda så att uppfylla kraven är inte någon direkt utmaning i sig. Den ligger i hur de ska redovisas.


Du kan läsa hela debattinlägget här.

Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744116 Det är väldigt mycket detaljerad information som ska redovisas av varje enskild skogsägare.
Det gäller att föda flera byråkrater i Bryssel.
Vad är en förbättring? Ett vindfälle som ligger kvar i skogen?
Oröjt bestånd, det tar upp mera CO2

Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Hanatorp  
#744150 Frankrike och Tyskland styr Tydligen Bryssel!!!

Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

r93  
#812980 Jag valde denna tråden för den har ordet taxonomi i rubriken.

Men Emma wiesner har lagt upp ett inlägg på FB att ”hus som är byggda på skogsmark inte kommer anses som hållbara” om jag citerar rätt.

Enligt henne kommer det bli problem för bönder tex att kunna låna på fastigheten, eller att utöka med nya byggnader, även om man äger marken som ska byggas.

Stämmer detta så har EU blivit totalt vansinne & jag uppmanar alla att läsa vad Robur Clivus skrev längre upp i denna tråden, angående Greenpeace och rysk gas……

Edit: två månader innan kriget.

Användarvisningsbild

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

Fredrik Reuter  
#812996
r93 skrev:Jag valde denna tråden för den har ordet taxonomi i rubriken.

Men Emma wiesner har lagt upp ett inlägg på FB att ”hus som är byggda på skogsmark inte kommer anses som hållbara” om jag citerar rätt.

Enligt henne kommer det bli problem för bönder tex att kunna låna på fastigheten, eller att utöka med nya byggnader, även om man äger marken som ska byggas.

Stämmer detta så har EU blivit totalt vansinne & jag uppmanar alla att läsa vad Robur Clivus skrev längre upp i denna tråden, angående Greenpeace och rysk gas……

Edit: två månader innan kriget.


Jag har inte läst vad hon skrivit på FB men läst inlagor på X och en debattartikel i ämnet.
Är beredd att inte hålla med henne i allt. Det hon inte nämner är att det gäller produktiv skogsmark större än 0,5 hektar.
Givet detta så borde det stå en privat skogsägare fritt att bygga på en yta som är mindre än 0,5 hektar om det är produktiv skogsmark och troligtvis större om det inte är produktiv skogsmark.

Som jag tolkar förslaget från EU-kommissionen så handlar det om att reglera markanvändningen i stort. Ett exempel kan vara Google som nu bygger i Horndal. De kalhögg ~60 hektar produktiv skogsmark för att bygga en serverhall, troligtvis helt utan regelverk. Här kan då frågan bli om det kan vara relevant med styrning såsom dyrare lån innan spaden sätts i marken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

aho  
#813014 Samma problematik finns med jordbruksmark. Vad jag har sett så tar man väldigt lite hänsyn till vad som är produktiv jordbruksmark när man väljer platser att bygga på. Närhet till vägar, elförsörjning, städer och låga anläggningskostnader väger mycket tyngre.


Ur det perspektivet kan det finnas en poäng i att sätta ett pris på produktiv mark.

Avatar Fallback

Re: Kärnkraft och naturgas kan komma ingå i EU:s taxonomi

jannee  
#813048 Tydligen lite olika på var man bor.
I mina trakter är det TOTALFÖRBUD att bebygga åkermark
Det är även förbud på att hyvla av matjorden på gamla inägor/f.d. åkrar.
= det är döfött att plantera på en åker som har matjorden kvar, förutom om du inte tänker odla julgranar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).