Skogsnyheter

Pappersbrist eller sjunkande efterfrågan på papper?

4 inlägg 2822 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pappersbrist eller sjunkande efterfrågan på papper?

Torbjörn Johnsen  
#740777 Det kommer minst sagt spretiga budskap om pappersmarknaden. Så sent som under hösten, ja t o m nu i december, så har det varnats för pappersbrist. Anledningar som anges är nedlagda pappersbruk och pappersbruk som ställer om till kartongproduktion. Flera artiklar i bl a Branschkoll.se och dagenshandel.se har beskrivit en ökande pappersbrist och stigande priser.

Efterfrågan på pappersråvara är mycket hög i både Europa och Asien och papperbrist råder som följd av pandemin och den skakiga situationen på världsmarknaden i stort.


Men, strax innan jul kom uppgifter från Eurograph som refereras i Dagens Industri idag och som visar på en kraftigt minskad efterfrågan på de flesta tryckpapprskvalitéerna i oktober 2021. Jag tror att DI ev gör en en felaktig referens till helårssiffror då efterfrågan under senaste 12-månadersperioden inte minskat väsentligt enligt Eurostat. Däremot är nedgången i oktober 2021 kraftig för både leveranser och efterfrågan i jämförelse mot motsvarande siffror i oktober 2020.

De totala leveranserna av tryckpapper i Europa minskade med 18,7 procent i oktober 2021 på årsbasis till strax under 2,1 miljoner ton. Den totala europeiska efterfrågan på tryckpapper bedöms ha minskat med 17,5 procent.


Jag tolkar det som att pappersmarknaden dippade rejält direkt efter pandemin bröt ut i mars 2020 men att den återhämtade sig starkt under slutet av 2020 och fram till augusti-september 2021. Men att det nu har planat ut och istället börjar gå ner igen. Det här gäller både efterfrågan och leveranserna av papper till Europa enligt Eurostat. Störst nedgång syns för tidningspapper, s k "newsprint". Den starka återhämtningen som skedde i slutet av 2020 och början av 2021 har sannolikt lett till bristsituationer och prishöjningar för enskilda kvalitéer men det kan ha varit marginalföreteelser i en annars långsiktigt krympande marknad?

En annan orsak till pappersbrist som angetts tidigare verkar vara att en hel del papper importeras till Sverige från Asien och då främst från Kina. Det här verkar ju lite konstigt med tanke på att Norden och även delar av Europa har varit stora papperstillverkare. Men nu kanske det mest är avsalumassa och kartong som gäller?

Hursomhelst så är det svårt att navigera i nyhetsflödet när det kommuniceras så diametralt annorlunda budskap. Eller har jag missuppfattat något?
Brist eller överskott på papper? Det är frågan... Bild: unsplash.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Pappersbrist eller sjunkande efterfrågan på papper?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740779 Antagligen en följd av "just in time" filosofin. Det jag vill ha ska handlaren ha på hyllan när jag vill ha det. Pandemin har vänt upp och ner på det där.

Användarvisningsbild

Re: Pappersbrist eller sjunkande efterfrågan på papper?

TobiasJ  
#740889 Hej!

Jobbar i segmentet o kan ge min syn. Notera att det är min egna uppfattning!
Tycker ändå att du är rätt ute Torbjörn

För det första så finns det ohyggligt många olika sorters papper och användningsområden.
Generellt kan man säga att marknaden "papper" har minskat med minst 5-10% varje år i många år (15-25år), därav nedläggningar på löpande band.
Tidningar har minskat mer, men ser man till behovet av bipacksedlar till mediciner så ökar det i samma takt som välfärden i världen.

Det som hänt det sista är att Kina har mött samma problem som vi med väldigt dyra /obefintliga frakter, Vanligtvis importeras det rätt så mkt papper från Asien. Rådande frakt situation gör att det är ett dyrare alternativ idag.
Detta gör att tryckare i Europa har i högre grad använt sig av "lokalt" producerat papper. Då räcker inte rådande produktionsförmåga till i Europa. Detta tillsammans med att vi har en liten uppgång i bland annat bokförsäljning och ett uppdämt behov av tryckt material efter Corona.
Framtiden visar på mkt förpackningsmaterial och diverse andra produkter som är under utveckling, tror på ökad efterfrågan på skogen som råvara.

/Tobias

Användarvisningsbild

Re: Pappersbrist eller sjunkande efterfrågan på papper?

HannuRöj  
#740924 Pris och efterfråga är inte alltid det som styr marknaden.
Papper har alltid drabbats av strejkerna. 👎
https://svenska.yle.fi/a/7-10010802

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).