Skogsnyheter

Båt med virke i full brand utanför Gbg

53 inlägg 7274 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

isteskog  
#738382 Må Bjulven ta dom ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

Torbjörn Johnsen  
#738411 Nu verkar det som om båten ska bogseras in till hamn i Göteborg. Utrymme förbereds i Skandiahamnen enligt Svd
Skandiahamnen i Göteborg. Skärmdump från Google maps

   TS
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

axwell  
#738415
Torbjörn Johnsen skrev:Nu verkar det som om båten ska bogseras in till hamn i Göteborg. Utrymme förbereds i Skandiahamnen enligt Svd

Då har man bedömt risken för för att den sjunker på fel plats större än att bogseringen genom farleden ska misslyckas.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

Castor fiber  
#738421
Torbjörn Johnsen skrev:Nu verkar det som om båten ska bogseras in till hamn i Göteborg. Utrymme förbereds i Skandiahamnen enligt Svd


Det här skulle gjorts redan i måndags. Göteborgs hamn verkar inte komma ihåg Prestige-olyckan

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738430 Kom direkt att tänka på Scandinavian star. Henne drog de in rätt omgående till hamn för släckning trots att hon bara var 30m kortare och 6m smalare. Men det var kanske gynnsammare läge till Lysekil den gången?

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

Torbjörn Johnsen  
#738432 Vi pratade om det i podden idag om hur det fungerar med en last av det här slaget. Vem äger virket? Vem får ta smällen?

Troligen så finns det ett antal mellanhänder inblandade för att få ihop 42 000 m3 sv på en båt till en destination. De senaste uppgifterna i media anger att det finns 42 000 m3 trävaror på båten. Till ett värde av 100 mijoner kronor (ca 2400 kr/m3 vilket ju låter lågt ett år som detta. Svindlande volymer i en enda leverans.

Frågan är om det är säljarna, alltså sågverken, som sköter risk/försäkringsdelen för virket under transporten eller om det är mellanhänder typ handelshus, exportagenturer eller liknande som har tagit över varan? Det skulle vara intressant om det finns någon som har insikt i detta och hur det fungerar och som kan dela med sig av kunskapen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

jannee  
#738433 2400 kr/m3 låter fullt normalt när det handlar om exportgods.
Ovanstående summa SKA motsvara det faktiska kostnaden av att nyanskaffa en liknande produkt, om produkterna är värda mer spelar ingen roll, allt har egentligen att göra med försäkringsvärdet.
När branden väl är släckt kommer troligtvis försäkringsbolaget att överta HELA lasten, även den som befinner sig under däck och den som är oskadd.
Nu gäller det att var på hugget och köpa in lasten, där finns verkligen pengar att tjäna för den som är "lite" riskvillig.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

JensSkoog  
#738434 Det är mycket juridik i haveri på havet.
Om kaptenen lämnar skeppet och överger det, så kan det betyda förlust för ägarna, och det är inte populärt. En sådan kapten har inte mycket hopp om nytt jobb. Samma sak kan det vara om skeppet tar emot assistans genom slep. Blir i alla fall många feta advokatlönar i en sådan sak.
Vux upp vid kusten där det hade varit stor export av timmer med segelskepp i många år, och där sades det att de fetaste redarna, var de som hade flest skepp förvarat på havets botten.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

jyrrki  
#738443 Ja det är mycket juridik inom sjötransport som är annorlunda jämfört med iland. Är snart 25 år sedan som jag pluggade detta så det är ju inte helt färskt.
Vid större haverier blir det ofta gemensamt haveri. Detta på grund av att flera olika godsägaren gods blir skadat för att rädda fartyg eller last. Den fördelning som då blir skall i efterhand utredas av en gemensamt utsedd person.
Detta är något som normalt sett görs upp mellan fartygsägarens försäkringsbolag och lastägarnas försäkringsbolag.
När besättningen övergivit ett fartyg och någon annan bärgar detta blir det normalt sett bärgarlön. Bärgar lönen blir på värdet av fartyget och lasten i det skick det befinner sig i efter bärgningen. Normalt sett 50 % om jag minns rätt. Finns en massa klausuler osv i detta så det är inte enkelt.... Om man tex kopplar bogserbåt för bärgning kan denne begära bärgarlön om inget annat bestämts. Om fartyget är övergivet kan vem som helst koppla,Men man tar då också över ansvaret för fartyget, miljö osv.Kan med andra ord bli väldigt kostsamt om man ej klarar av det.
Normalt sett kopplas det ju inte förrän en överenskommelse gjorts och då friskriver sig bärgaren från ansvar för tex utsläpp osv.
Om man ej lyckas med bärgning får man normalt sett inget om man inte gjort det för att förhindra skador på miljö osv. Då kan man ofta få ersättning för sina utgifter iallafall. Kan naturligvis vara någon detalj som är fel här,men i grova drag kan man väl säga att det är så här det funkar.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

Forestry  
#738494 Kör skogsmaskin i området runt Söderhamn/Ljusne. Orrskär är som tidigare skribent skrev så är de sveriges största hamn för exprort av sågade trävaror.

Stora Ensos sågverk Ala sågen ligger i direkt anslutning till Orrskär.
Och det är många sågverk i sveriges (45st) som kör sitt sågade virke dit för vidare export ut i världen. Så även som det står Stora Enso på många av dom synliga virkespaketen på båten så är det med största sannolikhet fler sågverk som har virke med på båten.

Dom största båtarna som ankommer hamnen i Orrskär ligger där ca 10-14 dagar för att bli lastade med virkespaket.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

idkfa  
#738545
Torbjörn Johnsen skrev:Frågan är om det är säljarna, alltså sågverken, som sköter risk/försäkringsdelen för virket under transporten eller om det är mellanhänder typ handelshus, exportagenturer eller liknande som har tagit över varan? Det skulle vara intressant om det finns någon som har insikt i detta och hur det fungerar och som kan dela med sig av kunskapen.


Med förbehåll för att jag inte känner till alla detaljer i just den här befraktningen ger jag här ett något förenklat och generellt svar på din fråga.

Fartygets försäkringsbolag, i detta fallet North of England P&I, äger risken för att det lastade godset kommer fram i samma skick som det lastats, i enligt med det signerade "bill of lading". Försäkringsbolaget är på så sätt en garant för att lasten inte skadas under transporten gentemot lastägaren. För detta tar försäkringsbolaget ut en premie från redaren. Redaren har ett ansvar gentemot försäkringsbolaget för att fartyget är sjösäkert och dugligt för att transportera lasten.

Om lasten skadas under transporten kan lastens ägare få ersättning från försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget gör normalt sett en utredning kring orsaken till skadan för söka regress från redaren om denne har felat. Utredningen påverkar dock inte utbetalningen till lastägaren.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

Fredrik Reuter  
#738564 Svt sänder live nu när fartyget angör Göteborg.

Virket som syns på däck är ca 20000 m3. Resterande last (20000 m3) finns under däck.

Djupet i hamnen är 11 meter och fartyget har ett djupgående på 10 meter.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gtb

rokon  
#738722 Filmat från Polishelikopter här ser man tydligt hur vattenkaskaderna vid bekämpningen av den pågående branden har slitit sönder inplastningen av virkespaketen, och resultatet har gått vidare till att bli ett plockepin, kan tänka mig att virket sväller av vattenbegjutningen och spränger bandningen.
Kan väl inte vara lätt att lossa denna däckslast?

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738743 Korrigerar bara trådens titel litegrand :-B :-B

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Castor fiber  
#738759 När KBV001 och 002 låg mitt emot varandra och körde brandkanonerna hände det att man spolade ner virke på motsatt fartyg. Låg gott om bräder på däck efter några dygn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).