Skogsnyheter

Stor stormfällning av skog i Norge

3 inlägg 2623 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor stormfällning av skog i Norge

Torbjörn Johnsen  
#736746 Förra helgen, den 19 november, drabbades det norska inlandet av hård storm. Resultatet blev omfattande stormfällningar av skog. Hur stora volymer det handlar om verkar fortfarande vara oklart men det rör sig helt klart om stora skador. Norsk Skogsbruk skriver om stormen här och de har i en annan artikel också med en karta som visar var skador rapporterats.

Området beskrivs som "fra Nord-Østerdalen i øst, Innlandet, Lillehammer og over mot Hallingdalen i vest og nedover mot Vinje i sør Telemark"

karta som visar rapporterade skador från stormen. Källa: Norsk Skogsbruk/Skogbrand


Mer information om stormen finns bl a på Skogbrand.no

Vi har ju många norska vänner här på Skogsforum. Vet ni mer om de här stormskadorna och hur de kommer att hanteras?
Översiktsbild från område med omfattande skador efter novemberstormen. Källa: skogbrand.no




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stor stormfällning av skog i Norge

Hoggormen  
#736817 I denna del av landet, Telemark, har några tiotusentals kubik gått i backen. Det blev rätt hektiskt på jobbet förra helgen... man försöker ta till vara virket och dämpa barkborrehotet nu. Ska skriva lite smartare i morgon om jag kommer ihåg

Användarvisningsbild

Re: Stor stormfällning av skog i Norge

Torbjörn Johnsen  
#739872 Omfattningen av stormskadorna är större än vad man trodde från början. Färska siffror visar enligt Viken Skog att mer än 1,5 miljoner kubik har åkt i backen:

Det foreløpige anslaget er at mellom 1,5 og 1,7 millioner kubikkmeter med skog er skadet. Oppryddingsarbeidet pågår så lenge det er såpass lite snø som det er nå i de berørte områdene.


Här finns en video som visar förödelsen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).