Skogsnyheter

Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

6 inlägg 2597 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

Fredrik Reuter  
#734470 Regeringen ger idag Jordbruksverket i uppdrag att ta fram en strategi och också en åtgärdsplan för att minska olyckorna inom jordbruk, skogsbruk och fiske. Anledningen är att dödsolyckorna i relation till antal som jobbar inom dessa branscher är höga. Dessutom finns många egenföretagare.

Senast 30 juni 2022 ska Jordbruksverket ha överlämnat en strategi för uppdraget och arbetet får max kosta 2 miljoner kronor. Finansieringen sker via åtgärden kompetensutveckling inom Landsbygdsprogrammet.

Skogsarbete innebär en ökad risk för skador och olyckor. De senaste fem åren har 1.860 arbetsplatsolyckor rapporterats in från jord- och skogsbruket och Arbetsmiljöverket tror det dessutom finns ett stort mörkertal.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

anersimyra  
#734481 Jag ser dessvärre väldigt ofta att folk som gett sig in i trädfällningsbranschen utan annan utbildning än ett ABC kort beter sig synnerligen riskabelt i fällögonblicket. Slår de överhuvudtaget till reträtt så är det ofta endast ett kort steg bakåt. Under oktober såg jag åtminstone vid två tillfällen hur två personer oberoende av varandra tog flera steg FRAMÅT UTMED stammen!!! Ett vanligt förfarande är även att de står kvar med hakan direkt ovanför rotändan när stammen faller. Beteendet ser jag även hos arborister med många år i yrket vilket är minst sagt anmärkningsvärt.

Avatar Fallback

Re: Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

Ldsaren  
#734490 Undrar hur många här använder sig av säkra hörnet vid fällning
Sen jag tog Ab kort för några år sedan tycker jag det funkar bra , bestämmer själv när trädet ska ned .

Avatar Fallback

Re: Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

jannee  
#734493 Utbildning i all ära är inte fel.
Men ovana tillsammans med all den stress som förekommer ständigt och jämt.
T.o.m. personer med stor vana råkar ut för "oförklarliga" olyckor, men att det är stress det inte sällan beror på talas det tyst om.
Kanske lite fel att ta upp men att över huvud taget arbeta i skog med artificiell belysning visar ätt det ändå gått väl långt i ivern att hinna med så mycket som möjligt.
Visst du sitter förhållandevis väl skyddad i en skördare/skotare med bra belysning dock kan du inte ha möjlighet att se och uppfatta allt. Gå med röjsåg/motorsåg i mörker med pannlampa till hjälp är allt annat lämpligt.
Bara det lilla jag kört timmer med timmerbil märkte jag att det var mycket man inte såg, kanske orutin som gjorde att man själv tyckte att man ibland bar sig klantigt åt.
Hur än travarna såg ut MÅSTE man lasta fullt ekipage inom min 45 minuters "rast" - helst under 30 minuter. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

anersimyra  
#734494 Jag använder ytterst sällan det ” säkra hörnet ” av den anledningen att det är just ytterst sällan det är befogat att använda den metoden.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska dödsolyckorna minska inom jord- och skogsbruk

anersimyra  
#734495
jannee skrev:Utbildning i all ära är inte fel.
Men ovana tillsammans med all den stress som förekommer ständigt och jämt.
T.o.m. personer med stor vana råkar ut för "oförklarliga" olyckor, men att det är stress det inte sällan beror på talas det tyst om.
Kanske lite fel att ta upp men att över huvud taget arbeta i skog med artificiell belysning visar ätt det ändå gått väl långt i ivern att hinna med så mycket som möjligt.
Visst du sitter förhållandevis väl skyddad i en skördare/skotare med bra belysning dock kan du inte ha möjlighet att se och uppfatta allt. Gå med röjsåg/motorsåg i mörker med pannlampa till hjälp är allt annat lämpligt.
Bara det lilla jag kört timmer med timmerbil märkte jag att det var mycket man inte såg, kanske orutin som gjorde att man själv tyckte att man ibland bar sig klantigt åt.
Hur än travarna såg ut MÅSTE man lasta fullt ekipage inom min 45 minuters "rast" - helst under 30 minuter. :-bd

Skulle nu någon beställare komma på idén att kräva att jag skulle arbeta med pannlampa så skulle jag be vederbörande att dra så långt åt helvete som det vore möjligt..😖

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).