Skogsnyheter

Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

5 inlägg 2799 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

Fredrik Reuter  
#730670 Det finns en negativ trend för det privata brukandet av Sveriges skogar. Det är något man kan anta efter att ha läst färsk statistik från Skogsstyrelsen. 48 % av skogsmarken ägs idag av privata skogsägare. Det är en nedgång med 1 % sedan förra mätningen och 2 % "från hur det alltid har varit", alltså att enskilda skogsägare äger hälften av skogsmarken.

Enskilda skogsägare blir också stadigt färre och äldre. Den senaste mätningen visar att det finns drygt 310.000 enskilda skogsägare i Sverige. Det ska jämföras med 354.000 st år 1999. Det är alltså en nedgång med nästan 12 % på drygt 20 år.

Under samma period har medelåldern hos de enskilda skogsägarna ökat 11 %, från en medelålder på 55 år 1999 till 61 år idag. Vill man sammanfatta det hela så kan det bli att enskilda skogsägare tappar i andel av den svenska skogsmarken, blir färre och äldre. Att enskilda skogsägare har tappat drygt en halv miljon skogsmark till aktiebolag eller stat under en tjugoårsperiod är troligtvis inte bra. Det kan vara svårt att få tillbaka skog som en gång omformats till att ingå i ett aktiebolag eller för den delen ingå i den statliga kakan.

Här kan du läsa mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... kogsagare/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

Mellberg  
#730703 Mycket tråkig utveckling för oss som bor på lands eller i glesbygd. Det är allmänna arvsfonden som söker lagfart på alla skogsfastigheter man "ärver". Plötsligt är en skogsfastighet ägd av en juridisk person (arvsfonden). Nu kan alla AB köpa helt fritt.

Så rundar man jordförvärvslagen........... 😎

Avatar Fallback

Re: Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

isteskog  
#730705 Eller skogsbolagens avyttrande av skog i inlandet som gör att de kan köpa skogsfastigheter efter kusten istället..... 👎
Och Sveaskog som köper fastigheter i mitt område .... 😤

Användarvisningsbild

Re: Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

Suneland  
#730737 Tidigare i år kollade jag på SCA:s inköpta fastigheter i mitt närområde, bara små bondskogsskiften de senaste åren.. Ofta även med en del jordbruksmark samt rakt med i byarna. 😤

Snacka om att avfolka landsbygden och efter att sett detta kommer jag aldrig leverera något till SCA iallafall.

Misstänker att dom inte är ensamma om detta.

En sorglig syn!

Avatar Fallback

Re: Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar

isteskog  
#730769 SCA och Sveaskog är portade för min del ...... 👎

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).