ons 23 nov 2022, 14:16#780366
Vedproducent skrev:r93 skrev:Vedproducent skrev:Går åt otroligt mycket mer fossila bränsle för att få fram ett ton halm jämfört med ett ton trä. Så hur dom kan se det som klimatpositivt är jag väldigt fundersam över och något jag inte riktigt kan hålla med om. Kolupptag och utsläppen blir ju samma per ton för själva råvaran. Bara att du gör det varje år i 80-90 år i stället med halm i stället för att trät står länge och växer och binder kol hela tiden.
Men det går mycket mer fossilt drivmedel med halm så det blir totalt ett större utsläpp. Låter kanske bra med ettårig växt men så är inte alltid fallet. Förmodligen räknar dom att trät i stället ska bli långlivade produkter men riktigt så enkelt är det inte. Trät blir ju på ett sätt redan en långlivad produkt när det står i skogen 80-90 år. Vore ju roligt att få ta del av deras egen förklaring och beräkning. För det är en hel del som talar emot halm som massa ur klimatperspektivet. Så att bara hävda att det är bra behöver sin förklaring.
Dina tankar är helt rätt & sätter fingret på hur galet det har blivit med "klimatavtryck".
Grannen ska börja gallra några hektar som gränsar till mitt så han ska använda mina vägar och upplag, på dom hektaren har det inte rullat en maskin på 30 år, röjsåg är väl det närmsta, på åkrarna bredvid däremot, där körs det minst sex gånger per år.
Men det handlar inte om klimatet, det handlar om att skogen inte ska huggas! Det ska vara skamfullt att gallra och sköta skogen!
Någon som hört ordet "flygskam" på länge? Vi kan byta ut det mot "skogsskam" numera.
Ja exakt. Det är den stora mängden körningar varje år som är otroligt energikrävande. Det kan behövas upp till cirka 10-11 körningar per år för att få färdig halm till åkerkanten. Då kan man ju själv räkna att på en 80 årsperiod behöva köra 800 gånger drar en hel del energi jämfört med några enstaka gånger på samma tid för att få skogen till vägkant.
Som exempel
Plöjning
Harvning
Vältning
Eventuellt stenplockning
Sådd
Utkörning konstgödsel
Utkörning naturgödsel
Ogräsbekämpning
Tröskning
Halmpressning
Transport av halm från åkern till vägkant
Så för mig verkar det lite galet när man dessutom ska ersätta borttagen halm med extra konstgödsel.
Konstgödsel som i sig enligt vissa beräkningar åtgår lika mycket energi som alla samlade körningar på fälten motsvarar.
Men man kan lyfta aspekten med att halmen är en biprodukt väl? Allt ovanstående görs ju (i princip) redan för att skapa livsmedel?
Det blir ju lite som att räkna dieselförbrukning på en slutavverkning där man lämnar alla kvistade stockar orörda i skogen och tar ut GROT:en?
Massatillverkning av halm är inget nytt. Essity trycker på att det är "nytt" i ex. Europa men säger samtidigt att de har tagit fram en process som särställer sig ur positiv bemärkelse jämfört med ex. massatillverkning i Kina av halm.
Att Essity säger att de sänker klimatavtrycket har troligtvis att göra med fler saker.
- Dels att processen att göra massa av halm är "snällare" än med träråvara. Det går åt mindre energi och mindre vatten.
- Dels att råvaran blir "lokal". Halmmassabruken kan läggas närmare kund och råvaran finns ofta väldigt nära (Centraleuropa).
Världsbanken gjorde en rapport för snart 10 år sedan där man tittade på att göra Ukraina självförsörjande på massa. De skriver att det genereras upp till 20 miljoner ton halm per år i Ukraina. Ungefär 40 % av denna halm sägs skulle kunna användas som råvara till massa.
Jag gissar att resterande 60 % är sådant som är intecknat i att det ska användas till strö, återplöjas osv.
Om Ukraina hade investerat i halmmassabruk på strategiska ställen så hade de kunnat tillverka upp till 2,7 miljoner ton halmmassa per år. Sveriges export av massa från skogen var ifjol 3,55 miljoner ton.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!