Skogsnyheter

Idag startar Essity sin tillverkning av toapapper från halm

5 inlägg 797 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Idag startar Essity sin tillverkning av toapapper från halm

Fredrik Reuter  
#729701 Essity, en gång i tiden SCA:s tillverkare av mjukpapper meddelar idag att de startar upp sitt halmmassabruk i Mannheim. Tanken är att 1,5 % av Essitys massabehov ska tillverkas av halm i den nya fabriken. Fördelarna är enligt företaget flera, bland annat 20 % minskat fotavtryck eftersom att göra massa av halm inte kräver lika mycket energi, vatten eller kemikalier som vid tillverkningen av massa från skogen.

Du kan läsa en längre artikel om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skogsindustri/essity ... r-av-halm/

Frågan är om vi nu börjar se ett skifte i branschen. Och i så fall, hur påverkar det vårt svenska skogsbruk framgent?

TS
Användarvisningsbild

Re: Idag startar Essity sin tillverkning av toapapper från h

Bumpkin  
#729703 Det kommer iallafall öka gödningsbehovet hos dom som säljer halmen.
Och gödningsindustrin har redan aviserat neddragningar på produktionen för kommande år på grund av höga energipriser.

Användarvisningsbild

Robur Clivus  
#729705 Spännande utveckling, tycker detta exempel visar på hur skogsbranschen borde förbereda sig för framtiden. Hade inte SCA delat ut Essity som självstående bolag hade med största sannolikhet inte denna innovation fått grönt ljus i styrelserummet (vilket förmodligen på sikt lett till tappade marknadsdelar). Personligen hade jag önskat att fler svenska skogsbolag delade upp sin olika verksamheter i fristående bolag och låter de konkurrera var för sig, ta Stora Enso som exempel, dela upp bolagets divisioner och och dela ut dem till aktieägarna som egna bolag på börsen, låt de konkurrera om råvaran men även kunna utvecklas i nya riktningar utan det kvävande konglomerat tänket. Som gott exempel kan man se hur Siemens agerat de senaste åren, där de delat ut Healtineers och Energy men behållit en majoritet av aktierna i bolagen.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Robur Clivus skrev: Personligen hade jag önskat att fler svenska skogsbolag delade upp sin olika verksamheter i fristående bolag och låter de konkurrera var för sig, ta Stora Enso som exempel, dela upp bolagets divisioner och och dela ut dem till aktieägarna som egna bolag på börsen, låt de konkurrera om råvaran men även kunna utvecklas i nya riktningar utan det kvävande konglomerat tänket. Som gott exempel kan man se hur Siemens agerat de senaste åren, där de delat ut Healtineers och Energy men behållit en majoritet av aktierna i bolagen.

Intressant! Det skulle ju kunna vara en viktig tanke att tänka även för Södras ägare. Kanske dags att knoppa av massabruken i eget bolag och sätta på börsen? Passa på medan de fortfarande har ett värde så att skogsägarna får bra betalt för sin ägarandel. Tidningspappersbruken kan ju vara ett varnande exempel på hur snabbt utvecklingen kan ändra marknadsförutsättningarna.

Användarvisningsbild

Robur Clivus  
Torbjörn Johnsen skrev:
Robur Clivus skrev: Personligen hade jag önskat att fler svenska skogsbolag delade upp sin olika verksamheter i fristående bolag och låter de konkurrera var för sig, ta Stora Enso som exempel, dela upp bolagets divisioner och och dela ut dem till aktieägarna som egna bolag på börsen, låt de konkurrera om råvaran men även kunna utvecklas i nya riktningar utan det kvävande konglomerat tänket. Som gott exempel kan man se hur Siemens agerat de senaste åren, där de delat ut Healtineers och Energy men behållit en majoritet av aktierna i bolagen.

Intressant! Det skulle ju kunna vara en viktig tanke att tänka även för Södras ägare. Kanske dags att knoppa av massabruken i eget bolag och sätta på börsen? Passa på medan de fortfarande har ett värde så att skogsägarna får bra betalt för sin ägarandel. Tidningspappersbruken kan ju vara ett varnande exempel på hur snabbt utvecklingen kan ändra marknadsförutsättningarna.

Japp, även där, jämför med Metsä Board och Metsä Group (Här kan jag dock inte bakgrunden riktigt).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).