Skogsnyheter

Hitta Skog — ny app med Sveriges skogar

1 inlägg 7250 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hitta Skog — ny app med Sveriges skogar

Fredrik Reuter  
#729392 Hitta Skog heter en app som släpptes för några veckor sedan och som finns till smartphones för både Android och iOS. Appen är framtagen av två jägmästarstudenter, Axel Ljudén och Albin Nyström, som nu går sista året på jägmästarprogrammet. De kombinerar studierna med att också bygga appar för skogen genom sitt företag Ecotype AB.

Appens grund är en interaktiv karta över Sverige där man genom öppen data från Skogsstyrelsen och SLU har byggt olika lager. Det är dessa lager som användare sedan kan använda för att se exempelvis skoglig data ner på beståndsnivå. Appen har en kostnadsfri nivå och en betalnivå. I betalnivån så får man tillgång till mer data och något som Ecotype valt att fokusera på är ett eget lager som kan hitta skogar som har möjlighet till bra svampplockning.

Algoritmen för hur man tar fram "bästa svampskogen" är lite hemlig och jag har inte testat den. Intressant dock att man ska kunna hitta svampskogar baserat på vilken typ av svamp man är ute efter. Detta är som sagt en betalfunktion och ett årligt abonnemang kostar 299 kr. Utöver svampställen så får man i betalversionen en större möjlighet att söka på skoglig grunddata. Genom detta kan man identifiera områden baserat på medelhöjder, grundytor, volymer per hektar och täthet.

Vill du testa appen så finns länkar till både Google Play (Android) och App Store (iOS) på Hitta skogs sajt: https://plocka.app/




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).