Skogsnyheter

Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

98 inlägg 17702 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#728237 Grejt, tack för infon! 👍

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Badbollen  
#728725 Rummukainen höll igår en presentation på svenska om rapporten "Skogens klimatnyttor – en balansakt i prioritering"Klimatseminariet 2021.

Rummukainen, som är med i Klimatpolitiska råder samt klimatrådgivare till IPCC, fick på seminariet frågan om han som klimatforskare känner att han vill vill ta ställning till balansen (rapportens slutsatser åsyftas). Han svarar då att det är samhällets sak att ta ställning och att det finns flera legitima intressen för detta - från klimat-, biologisk mångfald-, rennärings-, industri- och privata ägarsidan. Men att det borde finnas vissa förhållandevis okontroversiella saker som går att göra, som att gå från kalhyggen till hyggesfritt skogsbruk t.ex..

Ett ganska anmärkningsvärt uttalande? Men visst, han arbetar på samma ställe som Anders Lindroth, som sagt liknande saker (?).

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

svampbob  
#728959 Göteborgs kommun vill arbeta aktivt för att motverka biologisk mångfald.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d ... i-goteborg

En stad full av råttor och kackerlackor har mycket mera mångfald än en utan.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

hfab  
#729007 Stoppa genast råttslakten!
Råttan måste få chans att breda ut sig inom sitt naturliga utbredningsområde.
Enligt uppgift hade vi i mina trakter en livskraftig stam av brunråtta så sent som 1940.

Jag vill se ett kraftfullt bevarandeprojekt för att rädda brunråttan

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Bosse1  
#729010 År det svartråttor är det riktigt allvarligt 🙃 rödlistad tom.

https://svartratta.angelfire.com/

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

tallen100  
#729027 Råttor är fina djur som hör hemma i städer dom borde fridlysas 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

svampbob  
#729030 Ja det är lätt att åberopa biologisk mångfald när det inte drabbar dig på Östermalm.

Ekologisk odling anses bättre för att där finns det mycket mera ogräs i grödan.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

hfab  
#729075
svampbob skrev:
Ekologisk odling anses bättre för att där finns det mycket mera ogräs i grödan.


Betyder det att vi har en ekologisk regering?

Tänker på allt ogräs??

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

isteskog  
#729083 Maskrospartiet...... 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729114 Skogsbruket framöver kan vi nog lägga ner, miljörörelsen verkar ha siktat in sig på att fortsätta köra på med oljeprodukter.

Har läst ett par långa trådar på twitter i helgen.

Den första är att Volvo ska sluta upp med läder i bilarna, det ska bli mera ”hållbart” , läder är tydligen inte hållbart, plast däremot som bara ökar i bilarna nämns det inget om?

Andra tråden handlar om cementa, otroligt nog tycker majoriteten att vi ska sluta bygga med trä, bara köra betong och stål, då dessa hus ”håller längre” samt att skogen ska ta upp koldioxid, inte en pinne ska huggas.

@Svampbob har rätt, miljörörelsen verkar vara helt inne på olja och gas!

Plast är mer hållbart än läder, trä ska vi inte bygga hus av… Greenpeace eldar naturgas…. Det går söderut det här

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

T Landström  
#729121
r93 skrev:Skogsbruket framöver kan vi nog lägga ner, miljörörelsen verkar ha siktat in sig på att fortsätta köra på med oljeprodukter.

Har läst ett par långa trådar på twitter i helgen.

Den första är att Volvo ska sluta upp med läder i bilarna, det ska bli mera ”hållbart” , läder är tydligen inte hållbart, plast däremot som bara ökar i bilarna nämns det inget om?

Andra tråden handlar om cementa, otroligt nog tycker majoriteten att vi ska sluta bygga med trä, bara köra betong och stål, då dessa hus ”håller längre” samt att skogen ska ta upp koldioxid, inte en pinne ska huggas.

@Svampbob har rätt, miljörörelsen verkar vara helt inne på olja och gas!

Plast är mer hållbart än läder, trä ska vi inte bygga hus av… Greenpeace eldar naturgas…. Det går söderut det här


Detta med att bygga mer i betong och stål för att det håller längre köper inte jag...det är mycket i mina ögon som inte håller med det resonemanget...
Betong håller inte för evigt...sedan kanske utvecklingen har gått framåt...men den längsta livslängdsklassen man har räknat på när det kommer till betong är 100 år.
Vid en brand är inte stål och betong särskilt bra...bägge materialen tar stor skada av en brand...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#729122 R93 kanske mest är sarkastisk här?

Jag tror skogen och skogsägarna går en ljus framtid till mötes. Det sortiment (sågtimmer) som skogsägaren faktiskt har en reell inkomst ifrån är klockrent för att tackla klimatkrisen. Det är där fokuset ska läggas och där framtiden finns. Det ser ut att bli hög produktion av sågade trävaror framöver.

Givetvis kommer också ett ökat fokus på biologisk mångfald som kommer kräva att skogar (upp till 30 % på nationell nivå över tid enligt flrslag) tas ur produktion. Men jag tror att det (äntligen) börjar komma en medvetenhet om detta hos de styrande. Ett exempel är att EU-kommissionen tydligt skriver (vi får sedan hålla koll på att det verkligen blir så också då) att skogsägare sitter på en av de stora nycklarna till att lösa klimatkrisen. Måste de då göra ändringar "för klimatet" så måste de ersättas för det.

Debaclet med nyckelbiotoperna som var just ett enormt debacle, ligger kvar hos skogsägarna men kanske borde vi diskutera hur framtidens system ser ut?

Ett problem kan vara att skogsindustrin i Sverige lagt de flesta äggen i massakorgen. Skogsindustrin är också en mycket stark röst i debatten. Bland annat genom att våra stora skogsägarföreningar också satsat på massabruk.

På grund av detta vill skogsindustrin rädda sina investeringar och genom detta så skär debatten snett i denna fråga. Kan jag tycka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#729124 Tillägg: Jag tror att byggvaror från skogen är en så stor nyckel till framgång att man relativt även i framtiden kommer kunna bedriva trakthyggesbruk. Om än kanske i en än mer förfinad modell för både flora, fauna och klimat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729134 Japp, jag är sarkastisk, men det är tyvärr ingen osanning i att majoriteten av just den tråden jag läste tyckte att betong är bättre än trä, ”annars måste vi skövla skogen”

Annars så hoppas jag givetvis att Fredrik har rätt, det vore kul med ett trendbrott på landsbygden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Lars Lundqvist SLU  
#729135
Fredrik Reuter skrev:Det sortiment (sågtimmer) som skogsägaren faktiskt har en reell inkomst ifrån är klockrent för att tackla klimatkrisen. Det är där fokuset ska läggas och där framtiden finns.
- - -
Ett problem kan vara att skogsindustrin i Sverige lagt de flesta äggen i massakorgen.

Jag tror du har helt fel.
Hur råvaran använts har förändrats över tid, från att bygga hus av hela stockar till att framställa kvalificerade kemiska produkter av fibrer, och utvecklingen kommer fortsätta. Ökat husbyggande i trä kommer på sikt inte innebära en återgång till gammal teknik utan utveckling av helt nya produkter. Redan nu används trä på ett nytt sätt när man bygger stora trähus. Det nya kulturhuset Sara i Skellefteå är ett bra exempel. Det är byggt i trä men det är inte en klassisk konstruktion med träreglar, utan man har använt limträ och korslimmat trä vilket gör att man kunnat använda sågtimmer av låg kvalitet.

I äldre tider isolerade man hus med sågspån, men numera tillverkas isolering med mycket bättre egenskaper av olika typer av cellulosafiber.

Jag tror att utvecklingen kommer att gå åt precis motsatt håll vad du tror. Sågtimmer av hög kvalitet kommer att bli en liten nischprodukt medan produkter som bygger på att trädstammar sönderdelas i betydligt mindre delar, från korta "sågade" bitar som skarvas på olika sätt ned till nanopartiklar. Det viktiga för skogsbruket kommer att vara att producera volym och att minimera kostnaderna för både avverkning och vidareförädling genom att ha så lite variation mellan träden som möjligt. Rationell industrihantering förutsätter att råvaran är så homogen som möjligt, både invändigt och de inre egenskaperna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).