Skogsnyheter

Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

24 inlägg 9746 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Elis76  
#716867 Nedanstående meddelande har tidigare kommit till oss medlemmar i Norra Skog som är anslutna till medlemsappen.
Nu är pressreleasen även släppt på hemsidan.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/pressmeddelanden/unik-vinstdelning?type=press



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Mellberg  
#716894 Verkligen goda nyheter. Du som är skogsägare i norr och ännu inte medlem, ansök om medlemskap. Som medlem i en skogsägareförening kan du påverka och räkna med likabehandling. Inga bolag vinstdelar med dig, kom ihåg det 😎

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

JörgenO  
#716899
Mellberg skrev:Verkligen goda nyheter. Du som är skogsägare i norr och ännu inte medlem, ansök om medlemskap. Som medlem i en skogsägareförening kan du påverka och räkna med likabehandling. Inga bolag vinstdelar med dig, kom ihåg det 😎


Håller med, riktigt trevligt.
…måste dock rätta dig, de flesta noterade aktiebolag lämnar utdelning (andel av förra årets vinst) till sina ägare varje år 😎😎

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716958 Södra delar ut varje år i ,stort sett , till sina medlemmar. 😉

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

toker72  
#716980
Mellberg skrev:Verkligen goda nyheter. Du som är skogsägare i norr och ännu inte medlem, ansök om medlemskap. Som medlem i en skogsägareförening kan du påverka och räkna med likabehandling. Inga bolag vinstdelar med dig, kom ihåg det 😎

Är medlem i en skogsägare förening i norr men tyvärr har dom inte hängt med i priserna skilde nog runt 200 kr fub och så mycket lär man inte få tillbaka så sålde en avverkning åt annat håll men kommer naturligtvis fråga dom nästa gång om dom är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Kenya Cane  
#717028 Om man jämför grundprislistorna på timmer från de olika skogsbolagen så har Norra ofta legat omkring jumboplatsen, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

axwell  
#717067
Kenya Cane skrev:Om man jämför grundprislistorna på timmer från de olika skogsbolagen så har Norra ofta legat omkring jumboplatsen, tyvärr.


Ännu sämre blir det när deras lista utgår från 49 dm, SCA prioriterar 43 dm och vill inte ha 46 dm.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Torbjörn Johnsen  
#717080 Jag har tittat igen på pressmeddelandet från Norra skog och blir inte riktigt klok på vad som egentligen avses? När man läser hur det presenterats i andra medier (som skrivit av pressmeddelandet?) framsår det nästan som att Norra ska dela ut 500 miljoner kronor till medlemmarna nu i år efter bokslutet 2020. Men tittar man på det bokslutet så gick föreningen back i rörelsen (virkesaffärerna och sågverken) med nästan 95 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster är dock över 1,6 miljarder men huvuddelen av detta kommer från försäljning av skogsmark. Pengar som jag uppfattat att Norra i huvudsak investerat i massabruket i Husum nu 2021? Min enkla slutsats är att om Norra delar ut 500 000 kr nu så tar man från kapitalet och inte från rörelseöverskott.

Men det kanske inte är det som avses? Är det helt enkelt så att Norra nu ser att sågverken kommer att tjäna multum under 2021 och att man redan nu börjar dela upp skinnet från den björnen? Eller hur ska man förstå det här. Någon som har mer information och förstår hur upplägget ser ut?

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sandström87  
#717081 Det ävser att dela ut detta under en 5års period så ca 100miljoner per år

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sandström87  
#717083 Är ju hellre inte bara sågverken norra skog tjänar pengar på, dom handlar ju med en hel del massaved också. Plus att delägarskapet i husum pulp lär ju kunna inbringa högre priser från andra massavedsköpare också

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

multiw  
#717160 Har en bekant som är entreprenör till norra. Han berättade härom veckan att de haft svårt att få tillräckligt många trakter å till och med stått lite med en avverkningsgrupp..... 2021? Super het virkes marknad! .... Flörtar dom med medlemmarna för att gynna deras huvudintresse? egen industri? .... (en teori från novisen vid spisen) Ett jag däremot är rätt säker på är att köpet av massabruket knappast kommer ge något större tillskott till medlemskassan (Massabruk ger rejäla resultat vart fjärde femte år å där emellan får man vara glad om de inte går back. Till de ska läggas enorma investeringar för att kunna upprätthålla driften över tid)
De är vidareförädlingen som ger avkastning så att sponsra Mätse så de kan satsa på kartong/förpackning å inte få vara med där pengarna produceras känns som den här generationens största misstag..... Men absolut! Om 20-30 år kommer de säkert vara en god investering.
Å de är ju de vi håller på med..... Eller hur? Låååååångsiktiga investeringar 😁
Ordbajs hit å ordbajs dit. Jag vill se en Skogsägareförening inte en sågverksförening eller en massabruksförening..... Jag tror på tanken att vi skogsägare måste stå enade å samarbeta för att god lönsamhet ska uppnås. De är tråkigt att behöva säga det men jag känner inte att föreningens största intresse är att jag ska få så hög avkastning som möjligt på min skog.....

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

multiw  
#717162 Eller har jag fullständigt missat något?

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717168 Kan med god fog påstå att de är just massabruken som oss södramedlemmar pengar till efterlikvid, ränta på insatskapital och insatsemisioner i stort sett varje år.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sjögården  
#717174 Utifrån vad jag kan läsa ut av det som presenterats så handlar det om insatsemissioner i fem år baserade på leveranser 2021 och framåt.
Dvs. Man flyttar pengar i balansräkningen från kollektivt kapital till individuellt kapital.
Medlemmarna får i och med det del av kapitalet från försäljningen av skogsmarken som använts till att köpa in sig i massabruket.
Det följer väl Södras upplägg i det som brukar kallas Södramodellen.Skillnaden synes vara att man baserar insatsemissionerna på leveranser från 2021 och framåt och inte på det insatskapital som finns idag.Det är sig en svår fråga i en ekonomisk förening om vad som är Ok bland de medlemmar som varit med länge.
Likviditet hos medlemmen påverkas egentligen inte förrän det blir möjligt att handla med insatsemissonerna då kan den som behöver pengarna sälja dem till någon annan medlem som hellre vill öka sitt ägande.
Tycker upplägget ser snyggt ut men viktigast är trots allt att prisnivån på virket hålls på höga nivåer.
Och det vet vi fortfarande inte mycket om…

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sandström87  
#717177 Utelningplolicyn ska ge ränta på insattskapitalet iform av både ränta på kapitalet samt insattsemission. Samt att man får insattsemission på de virke man levererar. Så om man har stor avverkningar i närtid så kommer man att kunna bygga upp insattsen väldigt fort. Och ett stort plus blir ju i gallringar, blir ju som en extra premie

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).